מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אחד בשביל כולם

"נכדתי" המאומצת דנה ואני
משפחתי ואני בצעירותי
הנעורים שלי בתקופת ההפיכה הצבאית ביוון

קוראים לי פול ויטל ונולדתי באתונה שביוון. אני אדריכל ובונה ערים במקצוע. כיום אני יועץ לגופים ציבוריים ואני גם נשיא מועדון רוטרי הרצליה. אני מתנדב בקהילה ובחינוך. כך הגעתי לקשר הרב דורי שבבית הספר אילנות.

הכל התחיל ביום 21 באפריל 1967 באתונה, יוון. הייתי בן 14, קמתי בבוקר ויצאתי מהבית כדי להגיע לתחנת האוטובוס של בית הספר. במקום אוטובוס היו שם טנקים וחיילים. נבהלתי, רצתי חזרה הביתה ואז הכל התחיל…. מאחר והייתי צעיר, ממשפחה יהודית חמה, הייתי מאד נאיבי ולכן נבהלתי מאד. למזלנו אבא שלי היה בבית עם שפעת ולכן הרגיע את כולנו ואמר לנו שחייבים להסתגר בבית כדי לא להסתכן בחוץ.

ההפיכה הצבאית החלה כתגובה למלחמת האחים ביוון בתחילת שנות השישים. אבי התקשר מיד לכל בני המשפחה בעיר ובערים אחרות כדי להזהיר אותם לא לצאת מהבית. באותה התקופה אבי היה גם ראש הקהילה היהודית באתונה ולכן לקח על עצמו את האחריות לחיי בני הקהילה. הוא יזם מפגש ראשון עם הפטריארך הנוצרי היווני ולאחר מכן עם שר הפנים החדש, קצין בכיר בצבא היווני, כדי לבקש מהם לפרסם במודעות לא לפגוע ביהודים ולכבד אותם כאחים בגלל היותם אזרחים לדוגמה. בתקופת ההפיכה עד 1974 ליהודים היה טוב ביוון והם לא סבלו מאנטישמיות.

המסר שלי הוא שכשיש משפחה מלוכדת – אפשר לעבור כל תקופה קשה.

תמונה 1

תמונה 2

הזוית האישית

פול: תכנית הקשר הרב דורי מקסימה ומלמדת, היא יוצרת עולם שלם הן בקרב המבוגרים והן בקרב הילדים. אימצתי את דנה לצורך הקשר הרב דורי באילנות ואני שמח על כך ואני מקווה לתרום לדנה מנסיון חיי ושהיא תהיה שמחה בריאה ומאושרת עם אימא האהובה שלה.

דנה: תכנית הקשר הרב דורי מקשרת בין ילד למבוגר וגורמת להם לפתח עולם שלם של אהבה וקשר. כשאמרו לי שאני מצטרפת לקשר הרב דורי התרגשתי ורציתי לדעת מי הולך להיות סבא או סבתא שלי. כשפגשתי את פול הוא לימד אותי המון דברים חדשים שלא ידעתי והכרתי אותו במשך הזמן טוב יותר. מסתבר שיש לנו דברים משותפים ואחד מהם הוא ששנינו לא נולדנו בישראל אלא עלינו ארצה. אני מקווה שפול יחיה חיים טובים עם הנכדים שלו ושאר המשפחה ואני מודה לו על הזמן שהקדיש עבורי בתכנית.

מילון

פטריארך
הבישוף הבכיר ביותר בכנסיה

המשטר הצבאי ביוון
שלטון הכת הצבאית ביוון הנקרא גם משטר הקולונלים (ביונית: Το καθεστώς των Συνταγματαρχών) ובקיצור החונטה (Χούντα) הוא סדרה של משטרים צבאיים ימניים ששלטו ביוון החל בהפיכה צבאית ב –21 באפריל 1967 בה תפס הצבא היווני בהנהגת קבוצת קולונלים את השלטון ביוון בהפיכה אלימה והקים משטר צבאי ששלט ביוון יותר משבע שנים. השלטון הצבאי הסתיים ביולי 1974. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קמתי בבוקר ויצאתי מהבית כדי להגיע לתחנת האוטובוס של בית הספר. במקום אוטובוס היו שם טנקים וחיילים“

”כשיש משפחה מלוכדת – אפשר לעבור כל תקופה קשה“

הקשר הרב דורי