מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אור באפילה

התאומים נועם וליעד עם סבא איזי שלנו
סבא איזי שלנו עם סבתא יפה שלנו
חיים בצל השואה

שמי איזי רותם, נולדתי בפולין אחרי מלחמת העולם כנוצרי. ההורים שלי התחזו כנוצרים במשך כל שנות המלחמה. נסתיימה המלחמה, ההורים אשר איבדו במלחמה את כל משפחותיהם וחבריהם החליטו לא לחזור ליהדות אלא להישאר פולנים נוצרים קתולים. קיבלתי שם נוצרי. הוטבלתי בכנסייה וחיינו חיים פולנים נוצרים לכל דבר ודבר.

החיים זרמו לכאורה בשלווה עד אשר הגיע גל פרעות נגד יהודים בפולין. זה היה הרגע שבו ההורים שינו דעתם והחליטו לחזור ליהדות.

הגענו לארץ. חיינו בין אלפיי פליטי שואה אחרים. כל אחד והסיפור שלו. ענני השואה  השחורים והכבדים ריחפו מעל חייהם של שרידי השואה.

לאחר תקופת המעברה, בית ערבי נטוש השגנו דירת חדר בעליית גג בשיכון עממי בשכונת יד אליהו. החדר היה  למעשה חדרון, כאשר השירותים היו על הגג אשר היה מזופת זפת. שלושתנו באותו חדרון. ההורים בצד אחד ואני בצד שני. הבית היה רווי אווירת נכאים. נשמנו ואכלנו כל יום "שואה", אלבומים של מחנות ריכוז, תמונות של הגטו והרבה הרבה "אקציות" – התעללות של הנאצים ביהודים. הרדיו היה פתוח לתכנית "המדור לחיפוש קרובים". שקט בבית. אולי מישהו מהמשפחה חי?

אני יושב בשקט, מדפדף בתמונות. נזכר בסיפורי אימא כי היא ואבא ניצלו בזכות "המראה הארי" שלהם, (בלונדינים ועיניים כחולות). אני מבין שאני נראה יהודי. בטח הם היו תופשים אותי. אני מתמלא ברחמים עצמיים.

הרדיו נסגר. אכזבה. אין משפחה. יושבים מסביב לשולחן, ארוחת ערב. אני מבקש לשמוע עוד ועוד סיפורים. אימא רוצה, אבל אבא מתחיל לדמוע ומבקש להפסיק. אני נכנס למיטה. מכסה את כולי בשמיכה. נושם בשקט, מדמה לעצמי שאני מסתתר מהרעים במערה.

את השקט מפלחת צריחה נוראית. צרחות של חיה פצועה. הצרחות נמשכות עוד ועוד. אני מתעורר, גופי מכוסה זיעה קרה. אני מנסה לאטום את אוזניי. ללא הועיל הצרחות חודרות בכוח לנשמתי. האור בבית של השכנה ממול נדלק. אני מציץ דרך השמיכה, רואה את אבא מטלטל את כתפיה של אימא, מלטף אותה ואומר "פלוצ'קה, זה רק חלום! תתעוררי.

החלום הזה חזר מדי לילה בלילה. אותו חלום.

בחלום, (כבר בסוף המלחמה, עם נסיגת הצבא הגרמני) חייל גרמני דופק על חלונה ומבקש לחם. למראהו היא צורחת

 

תמונה 1

 

שקט ירד על הבית ההורים נרדמו ואילו אני שוכב במיטה ער, מפחד להוציא הגה או ללכת לשירותים, שלא יגלו אותי.

הרטבתי במיטה עד כיתה ב'.

הזמן חלף, אמא עברה טיפול. סיוטי הלילה נגמרו. הלילות היו יותר קלים.

עברו שנים.

 

תמונה 2

סיפורים מזמן המלחמה

תולדות סבא ריטר

רותם הסבא שלי נולד בוורשה לפני 160 שנה. לסבא שלי היו תשעה ילדים סבא היה הצעיר ביותר. סבתא ריטר באה משפחה של חמישה ילדים.

המלחמה פרצה וסבא ריטר ברח לעיר וילנה יחד עם חבריו לתנועת הנוער. סבתא ריטר הגיעה גם היא לוילנה עם חברי תנועתה שם שניהם נפגשו ונהפכו לבני זוג.

הגרמנים הודיעו לכול היהודים לעבור לגיטאות סגורים. סבא וסבתא, ברוב שכלם, החליטו לא לציית להוראה ולא התפנו לגיטו. הם ניצלו את המראה "הארי" [בלונדיני עם עינים כחולות] והתמזגו בין הפולנים.

סיפורי השרדות

בעזרת המחתרת הפולנית הם השיגו "ניירות אריים" ואז התחילו פרק חדש בחיים. הם חיפשו מקום עבודה בכפר רחוק שבואו שלא יפגוש אותם אף אחד מעברם כיהודים. הם הגיעו לכפר ליטאי בלב היער, שם סבא עבד כמורה וסבתא כתופרת. מתושבי הכפר הם קיבלו בהלוואה פרה וכן גור חזירים. כל חבר בכפר קיבל מנה שבועית של קמח מטחנת הקמח בכפר, סבתא ניפתה, סיננה, את הקמח והוציאה מתוכו את כל גללי העכברים שהיו בטחנה. נשות הכפר אשר לא ניפו את הקמח קיבלו לחם שחור.

לאחר הפרעות ביהודים בפולין החליטו ההורים לחזור ליהדות ולעבור לאוסטריה. הם הגיעו לעיר זלצבורג, למחנה הפליטים.

תמונה 3

אבא התמנה לראש המחנה בזכות שליטתו באנגלית כי המקום היה תחת כיבוש אמריקני.

אהבת נעוריו של סבא התאומים מקדימה

 

הזוית האישית

ליעד ונועם: אנו נמצאים עם סבא בקשר טוב מאז ומתמיד. תכנית הקשר הרב דורי נתנה לנו הזדמנות להיכנס לעומק של הזיכרונות של סבא, זיכרונות המוקדמים. אנחנו מוכנים לשמוע את הסיפורים שוב ושוב, כי הם מרתקים וגם בגלל שהוא סבא שלנו.

סבא איזי: נועם וליעד אוהבים לשמוע את הסיפורים שלי ואני אוהב להשמיע את הסיפורים שלי ככה נוצר המצב שכולנו מרוצים. ככל שאני מבלה יותר זמן עם הנכדים שלי ככה אני אוהב אותם יותר ויותר.

מילון

הטבלה
טקס אחד מיסודות הדת הנוצרית על כל זרמיה. בנוסף להיותו טקס בעל משמעות דתית ברורה ועמוקה - יש בו גם אלמנטים חברתיים מובהקים כמו כניסה לחברות בקהילה, קבלת שם ועל ידי כך גם הכרה של האב בילד/ה

הגזע הארי
הנאצים טענו, באמצעות תורת הגזע שפיתחו, כי הארים מחולקים לתתי גזעים שונים, 'איכותיים' יותר ופחות, כשהעמים הגרמנים (ובכללם הנורדים) מצפון אירופה, נמצאים בראש הרשימה, כבני הגזע העליון והמובחר.

ציטוטים

”ענני השואה השחורים והכבדים ריחפו מעל חייהם של שרידי השואה.“

הקשר הרב דורי