מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אורית אידה

ליהי ואורית במפגש הרב דורי
אורית בילדותה
ילדות נהדרת

שמי אורית ונולדתי בשנת 1954 בתל-אביב. נולדתי להורים מדהימים אבא יליד פולין ואימא ילידת הארץ. גרתי בגבעתיים כל שנות ילדותי, יש לי שלושה אחים בנים ואני בת יחידה.

אבי עלה לארץ בשנת 1923 עם שני אחיו ואמו. סבא שלי מצד אבי עלה יותר מאוחר, אך לא הכרתי אותו. סבתי מצד אבי גידלה את ילדיה בעוני רב, עבדה בכל מיני עבודות על מנת לפרנס את משפחתה. סבתי הייתה נכה, אך עשתה הכל בכוחות עצמה!

אבי ואחיו התמודדו עם המון קשיים, הם גרו בצריף, סבלו מחום וקור ואפילו לפעמים מרעב. כשסבתי הביאה לאבי פרי הוא שמר אותו ליום הבא, והיה אומר לה שאכל אותו באותו היום. אבי שירת בצבא הבריטי ואחר-כך שירת בצה"ל. רוב משפחתו נכחדה בשואה, הדודים והבני דודים שלו, חלק מהמשפחה היגרו לארה"ב.

אבי התחתן עם אמי והם הביאו לעולם ארבעה ילדים. הורי אמי עלו מתימן במבצע "מרבד הקסמים". אבי היה מסגר גדול (עובד במתכות) ופרנס בכבוד את משפחתי. הורי אימי היו דתיים, סבי היה חזן גדול בבית הכנסת, וכילדה אהבתי מאוד ללכת לבית הכנסת עם משפחתי בשבתות וחגים. לא אשכח את חג הפסח כל שנה עם כל המשפחה המורחבת.

ילדותי הייתה עשירה, בתי ספר נהדרים וחברים טובים. למדתי בבית ספר יסודי על שם "ברל כצנלסון" ובבית ספר תיכון מינהל ומסחר. היו לנו חיי חברה מהנים מאוד, שיחקנו במשחקים רבים שהיום נשכחו ,ואולי משחקים בהם לעיתים רחוקות. שיחקנו במחבואים, תופסת, קלאס, חמש אבנים, משחקי שולחן כמו ארץ עיר, קלפים ועוד… היינו הרבה בחוץ ולא כמו היום שהילדים רובצים בבית מול מסכי הטלוויזיה והטלפונים. רוב הילדים היו בתנועות נוער, אני הייתי בתנועת "הנוער העובד והלומד".

את ימי החופש חלק מהילדים בילו בקייטנות וחלק בבית עם ההורים. הלכנו לים, לבריכות, לטיולים, להצגות, פארקים, מסיבות משפחתיות וביקורים רבים במשפחה. הורי נתנו לנו המון תרבות, לפחות השתדלו מאוד. הם לקחו אותנו להצגות בתיאטרון "הבימה" "הקאמרי" וב"אלהמברה".

 ילדותי הייתה יפה וטובה. הייתי תלמידה טובה, אוהבת לקרוא ומבלה הרבה בספריות. בגיל 19 התגייסתי לצבא, שירתתי ב"קרייה". היה לי שירות קל והתפקיד שהיה מעניין מאוד. בגיל 22 התחתנתי, ילדתי ארבעה ילדים נהדרים ומוצלחים. היום אני סבתא לשבעה נכדים מקסימים, חמודים ומוצלחים. ליהיהיא אחת מנכדותיי המקסימות, ילדה מדהימה ונבונה מאוד.

כיף לי להיות סבתא, אשר אוהבת את נכדיה. משתדלת להנות איתם ולהיות כמה שיותר במחיצתם.

הזוית האישית

ליהי: גיליתי דברים חדשים על המשפחה שלי.

סבתא אורית: ביליתי שעות אלה עם נכדתי בהרבה אהבה וקרבה.

מילון

מרבד הקסמים
מבצע העלאתם של יהודי תימן לארץ ישראל ידוע גם בשם מבצע על כנפי נשרים

ציטוטים

”הורי אמי עלו מתימן במבצע "מרבד הקסמים".“

הקשר הרב דורי