מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אוספת ה"טלכרדים"

לוסי וריהאם
לוסי וריהאם
על טלכרדים שכבר אין בהם שימוש

לוסי נולדה ברוסיה בשנת 1941, בעיר השנייה בגודלה ברוסיה סנקט פטרבורג  בצפון-מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי, בשפך נהר הנֶבָה.
אחרי יסוד העיר ב-1703 הותר להתיישב בה רק ליהודים שהמירו דתם, או לפי היתר מיוחד מהצאר. אחרי חלוקת פולין ב-1795 לעיר הגיע משלחת יהודית כדי לדון בזכויותיהם של אחיהם, למעשה הם הניחו את היסוד לקהילה היהודית. ב-1893 נבנה בית הכנסת קורל הגדול, שהכיל 1,200 מקומות. ב-1917 בעקבות מהפכת אוקטובר בוטלו כל ההגבלות להתיישבות היהודית בעיר. אחרי שנה  כבר היתה שם קהילה יהודית גדולה ומשמעותית.
בשנת 1960 עלתה לישראל.
לוסי שיתפה אותי בסיפור משעשע על "לכרד", מי יודע מה זה טלכרד ?
 
באחד המקרים, לוסי חלתה והייתה מאושפזת בבי"ח רמב"ם היא קנתה כרטיסי טלכרדים כדי לטלפן לבני משפחתה. היא שמה לב שעל הכרטיסים יש תמונות יפות וציורים שונים, והחליטה להתחיל לאסוף אותם.
 
"כרטיס הטלכרד הוא כרטיס חיוג קטן, הדומה בגודלו לכרטיס אשראי, המשמש לתשלום שירותי טלפון ציבוריים.
כרטיס החיוג נרכש כאשר יתרת שיחות בו מוגדרת מראש והיא פוחתת בכל שיחה שמבוצעת בעת השימוש בכרטיס. מרבית כרטיסי הטלפון מיועדים לשימוש חד פעמי; כאשר יתרת השיחות אפס, יש לקנות כרטיס חדש ולא להגדיר מחדש את יתרת השיחות."
 
תמונה 1
 
כעבור זמן סיפרה לשכן שלה על התחביב החדש והוא החליט להצטרף אליה לאיסוף הטלכרדים.  
במשך השנים, לוסי אספה טלכרדים מכל העולם ולא רק מהארץ.  במשך הזמן התברר ללוסי, שהיא לא היחידה. יש עוד אנשים שאוספים טלכרדים. נודע לה גם, שיש ארגון חברים גם בארץ וגם בחו"ל של אספני טלכרדים.
 
 לוסי אומרת, ש"היום לכל אחד יש טלפון נייד, ואייפונים וכבר לא צריך את הטלכרדים האלה", אבל לוסי
שומרת עליהם. זהו האוסף הפרטי שלה, בשביל היופי , תחביב שלה.

מילון

טלכרד
כרטיס שמאפשר לטלפן בטלפונים ציבוריים כרטיס חיוג קטן, הדומה בגודלו לכרטיס אשראי, המשמש לתשלום שירותי טלפון ציבוריים.

סנקט פטרבורג
סנקט פטרבורג (ברוסית: ?????-??????????) היא העיר השנייה בגודלה ברוסיה (אחרי מוסקבה). היא נמצאת בצפון-מערב רוסיה, על שפת הים הבלטי, בשפך נהר הנֶבָה.

ציטוטים

”היום יש לכל אחד טלפון נייד וכבר לא צריך טלכרדים“

הקשר הרב דורי