מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אוסף בולים של סבתא רבקה

אני וסבתא ציפי
סבתא ציפי שהיא הייתה קטנה
התחביב של סבתא רבקה

סבתא רבקה סבתא רבתא שלי שאני גם קרויה של שמה. לסבתא רבתא שלי, סבתא רבקה היו שני שמות רבקה, רוזה לבית זלקינד היא נולדה בגרמנייה בשנת 1920 בעיר קיניסברג. היא הייתה הבכורה מבין ארבע אחים ואחיות היא עלתה לארץ לבדה ולמדה ב"צעירות מזרחי" שבירושלים. היא התחתנה עם סבא יצחק בכפר חסידים ועבדה יחד איתו במשק החקלאי. לסבתא וסבא נולדו שני בנים ובת נכדים ונינים. ירשנו מסבתא מנהגים אחדים כמו: גביע קידוש שמקבל כל נכד שנולד ושמו חרוט עליו.

סבתא ציפי בילדותה 

תמונה 1

היו לה תחביבים רבים ביניהם אוסף בולים. באלבום הבולים שנמצא אצל סבא שלי סבא – סבא ישראל, סבי מצד אבי מצאנו אלבום עם בולים מכל העולם מסודרים לפי ארצות. במיוחד עניינו אותי שלוש מעטפות מבוילות שהוצאו על יד דואר ישראל בשנה הראשונה והשנייה לקום המדינה:

מעטפה ראשונה

במעטפה הראשונה, מצד ימין למעלה יש בבול את דגל מדינת ישראל. לידו בול המתאר את הכרזת העצמאות לישראל ה באייר תש"ח 14.5.1948. באמצע המעטפה יש בול עם אנדרטה לזרכם של כל מי שלחם להקמת המדינה ופסוק "אם אשכח ירושלים תשכח ימיני". על שלושת הבולים יש חותמת של ארגון האומות המאוחדות. בצד שמואל יש שלושה סמלים ומעליהם ציון יום העצמאות ה אייר תש"ט שלושת הסמלים הם העליון של סמל מדינת ישראל ומתחתיו מימין ומשמואל סמל של צה"ל 1948(אז הוקם הצבא) ולידו מטבע רומי שמתאר את חורבן בית שני ויציאה לגלו, בשנת 70 לספירה.

תמונה 2

מעטפה שנייה – ד"ר חיים ויצמן

במעטפה השנייה,  ד"ר חיים ויצמן נשיא מדינת ישראל הראשון ומתחת לתמונה מופיע נוסח ההשבעה שלו "אני חיים בן עוזר ורחל ויצמן מתחייב כנשיא המדינה לשמור על אמונים למדינת ישראל וחוקיה".

תמונה 3

מעטפה שלישית

במעטפה השלישית, מצד שמאל רואים ציור של זריחה עוצמתית שמדמה האנשים ושאיפה למדינה חזקה ומוצלחת.

"אשרי מחכה ויגע

ויראה עלות אורך

ויבקעו עליו שחריך"

( רבי יהודה הלוי).

תמונה 4

הזוית האישית

תמר אורנשטיין: מאחלת לשתינו, שנמשיך להפגש ולעזור אחת לשנייה. למדתי על חייה של סבתא רבקה על עלייתה לארץ ועל חייה ועל משפחתה שהקימה.

מילון

צנע
תקופה בתולדות המדינה של מחסור וחלוקת מזון לפי תלושים.

ציטוטים

”שורשים - הבסיס המשפחתי שלי מאז ועד היום. אותם אעביר גם לדורות הבאים.“

הקשר הרב דורי