מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבת מדינת ישראל

בר ויאיר בלומברג
בר ויאיר בלומברג
הסיפור של סבא יאיר בלומברג

שמי הוא יאיר בלומברג.

מקור שמי הפרטי הוא אברהם שטרן , שנולד ב- 23 בדצמבר 1907 ונפטר ב-12 בפברואר 1942. אברהם שטרן היה לוחם מחתרת ומשורר יהודי, מייסדו ומפקדו הראשון של ארגון "לוחמי חירות ישראל" (לח"י). נודע גם בשם "יאיר", שהיה כינויו המחתרתי (על שם אלעזר בן יאיר, ממפקדי המרד הגדול נגד הרומאים ומפקד הקנאים במצדה). תרגום שם משפחתי מגרמנית הוא: הר הפרח.

נולדתי בארץ, בעיר חיפה, בתאריך 22.5.1950 ו' בסיוון תש"י בחג השבועות.

אנחנו נוהגים לחגוג את יום הולדתי מדי שנה, בחוג המשפחה ולפעמים גם בחוג החברים הקרובים.

אני הבן הצעיר במשפחה, אחרי שתי בנות, אחיותיי הגדולות, יעל ודרורית. יעל גדולה ממני ב-4 שנים ודרורית גדולה ממני בשנתיים, דרורית נולדה בשנת ההקמה של מדינת ישראל וההכרזה על החופש והדרור, ומכאן מקור שמה. הולדתי לאחר שתי בנות שמחה מאוד את אבי, מאחר והיה לו חשוב מאוד לשמר את שם המשפחה המקורי.

גדלתי בשכונת קריית אליעזר בחיפה. האירוע שהכי זכור לי מילדותי הוא שיחד עם החברים מהגן ומבית הספר היסודי השתתפנו בפעילות של תנועת הנוער העובד והלומד. במסגרת פעילות זו חונכנו לחברות, עזרה ותמיכה הדדית ועד היום מתנהלים קשרים ומפגשים במשך כשישים שנה.

במלחמת ששת הימים בשנת 1967, למדתי בבית ספר מקצועי תיכוני – בסמ"ת בחיפה. במלחמה. פעלנו בחקלאות, בקטיף וכן ברפת.

במלחמת יום כיפור בשנת 1973, כבר הייתי משוחרר משירות סדיר שבו שירתתי בתפקיד של מכשירן טנקים בחיל חימוש. גויסתי ביום השני למלחמה ושירתתי בבסיס חימוש בדרום שאליו הגיעו טנקים פגועים מחזית הדרום ונדרשנו להשמיש אותם ולהביא אותם לתקינות מלאה והחזרתם לתפקוד בחזית.

במלחמת לבנון בשנת 1982, גויסתי לחוליה טכנית של גדוד שריון שלחם בחזית. הייתי אחראי לתקינות של המערכות האופטיות של בקרת האש בטנקים. במבצע זה עברתי

חוויה מאוד מרגשת. השתלטנו על בניין של 4 קומות, בדרך לכבוש את ביירות, עיר הבירה של לבנון, לשהיית לילה ומנוחה. באמצע הלילה הודיעו לנו ששתי קומות מעלינו שוכנים חיילי קומנדו לבנוניים, נדרשנו לפנות מידית את הבניין מחשש לפגיעה בנו. כוחות קומנדו של כוחותינו פלשו לבניין והשתלטו על אנשי הקומנדו הלבנוניים, ואז הם נכנעו.

בתקופת ילדותי אבי, אברהם בלומברג, היה מהנדס מחוז הצפון בדואר ישראל. במסגרת תפקידו הסתובב והכיר היטב את אזור הצפון ולקח אותנו לטיולים משפחתיים להכרת הארץ. פעמים רבות בשבתות כשנסענו לטייל בצפון שילבנו ארוחת צהריים במסעדה קבועה בנצרת, ובייחוד זכורה לי מנת הבשר שנקראת סנייה בטחינה ואשר הוגשה בצלחת עמוקה עשויה מפח אלומיניום. הייתה לנו תורנות מי אוכל ומנקה מצלחת זו את מה שנשאר בה. בתקופה של בית הספר היסודי עד כיתה ח' ניגנתי על קלרינט והשתתפתי בתזמורת הנוער העירונית של חיפה, הופענו בכל מיני תהלוכות עירוניות.

הזוית האישית

תודה על הזכות להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. נהניתי מאוד לספר את סיפור חיי ואף לצאת לטיול מהנה ומרגש בבית התפוצות בתל אביב. תודה רבה.

מילון

לח"י
לוחמי חרות ישראל (ידוע בראשי התיבות לח"י) הייתה מחתרת יהודית שפעלה נגד המנדט הבריטי, משנת 1940 עד הקמת מדינת ישראל בשנת 1948. הלח"י הוכרז כארגון טרור על ידי ממשלת המנדט, ולאחר הקמת המדינה, בעקבות רצח ברנדוט, גם על ידי הממשלה הזמנית. את המחתרת הקימו פורשי הארגון הצבאי הלאומי (אצ"ל) שהתנגדו להפסקת המאבק במנדט הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה. בפעולותיהם ניסו אנשי הלח"י לפגוע בבכירי ממשלת המנדט והצבא הבריטי על ידי התנקשויות ופגיעה במתקנים אסטרטגיים.

ציטוטים

”"אהבה שאינה תלויה בדבר" “

הקשר הרב דורי