מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבת חיי

יצחק תומר וסתיו
מצולם עם חברו הטוב ביותר
אהבת חיי ואהבת הארץ

אהבת הארץ לפני העלייה

מה שמשך אותי לעלות לארץ זה הציונות שבי, אהבת הארץ, חלמתי להגיע לארץ ישראל. הייתה לי אפשרות לעבור לארץ אחרת אבל אהבתי את ארץ ישראל הייתה לי עדיפות מכל ארץ בעולם כי פשוט מאוד עבדתי עם תנועות נוער ציוניות. עליתי לארץ עם ההורים והאחים, רוב האחים שלי היו ציונים וכולם אהבו את הארץ עובדה שכל האחים שלי, הגברים ביניהם התגייסו לצה"ל וחלק אחרי הצבא הלכו להתיישב בקיבוץ רוחמה והשני הלך לקיבוץ מעוז חיים.

תמונה 1

לימודים ועבודה בארץ

ברגע שהגעתי לארץ הלכתי ללמוד במכון למדריכי חו"ל, אחרי הלימודים נשארתי בארץ ולא חזרתי למרוקו להדריך נוער ולשכנע אותם לעלות לארץ. בתקופת הלימודים עזרתי לאבא בחנות שלו חנות לחומרי בניין וגם בענף של חלקי חילוף של שעונים כי המקצוע המקורי הוא היה שען וגם אבא שלו היה שען. התחלתי לעבוד בדואר ישראל ואחר כך במשרד התקשורת ואחר כך בבזק בתור טכנאי תקשורת והתקדמתי להתקנת מרכזיות. עשרים שנה לפני פרישתי לגמלאות הייתי מנהל עבודה .העבודה שהכי אהבתי היא התקנת מרכזיות.

סיפור אהבה והקמת משפחה

היו לי כמה אהבות נכזבות כי פשוט מאוד היא לא ידעה שאני התאהבתי בה, עברו כמה שנים ורק החבר שלי ששמו הארי השכיח לי את אהבה שהייתה לי כלפיה.

חבר שלי לעבודה הכיר לי את אשתי בשם מרגלית ואז התחלנו לצאת ולהיפגש. תמיד הייתי מחכה לה בתחנה מרכזית בעכו ואז היינו הולכים לבית שלה  והיא הייתה מכינה לי דגים וזיתים ואחר כך היינו הולכים לקולנוע. לאט לאט האהבה גדלה אשתי הציעה לי נישואים אצלה בבית. התחתנו בקפה פריז בעכו, היו לנו 150 אורחים בסך הכל. בערב החתונה ישנו בחיפה בבית שהשכרנו מראש.

לאחר כמה חודשים עברנו לגור בעכו ושם נולדה לנו בת שקראנו לה חנה, על שם אמא של אשתי. לאחר זמן מה עברנו לגור בקריית אתא ונולדו לנו עוד שני ילדים: שם טוב ואורנה. גרנו שם שבע שנים ועברנו לקריית ים ושם נולדו לנו עוד שני ילדים איתמר ואיריס.

האווירה הייתה קשה כי אני רציתי מאוד שהילדים שלי ילמדו. הילדה הבכורה, חנה, סיימה תואר שני, הבן שם טוב גמר בהצטיינות תיכון י"ג ובבית ספר בזק בירושלים ובצבא הוא התגייס לצנחנים ואז עבר למסתערבים למשך ארבע וחצי שנים אחרי שסיים את השירות בדרגת סגן. בת השלישית שלישית שלי אורנה סיימה תיכון והתגייסה לפיקוד צפון. אחרי כמה זמן התחתנה והיום יש לה ארבעה ילדים (בנים) והיא עובדת במכס. הבן הרביעי שלי איתמר התגייס אחרי תיכון לחיל הים בתור נהג. הבת החמישית שלי איריס גרה ביוסטון ויש לה שתי בנות היא עובדת במשרד (משרד של עובדים זרים).

עד היום יש לי 15 נכדים ושני נינים. מה שמזכיר לי בעיקר את העלייה ממרוקו הישיבות של כל הקבוצה שהיו איתנו בהתארגנויות כי עבדנו כל הזמן במחתרת.

תחביביי כיום הוא צילום מגיל 14 הייתה לי מצלמה ואני אוהב לצלם הכל.

הילדות במרוקו והעלייה לארץ

שם הייתי ילד טוב ממושמע אף פעם לא החסרתי אפילו יום אחד בבית ספר ואחרי הלימודים הייתי הולך לחדר ללמוד תורה. השתתפתי בתנועות נוער מגיל 14. אחרי תנועת נוער המשכתי ללמוד עד 1959. נהייתי אחראי על הסניף של תנועת הנוער. עבדנו  במחתרת עקב בעיות ביטחון באותו רגע הרגשתי פחד משלטונות, בשנת 63 נסעתי לארץ במסגרת המכון למדריכי חו"ל בירושלים, במקביל הייתי בתנועות נוער חופשיים אהבתי את ההורים וגם את האחים כי אנחנו היינו משפחה.

תמונה 2

עליתי לארץ בגיל 20.

במרוקו לא הלכתי לגן כי כבר מגיל שש נכנסתי לכיתה א' וזה היה בית ספר עממי ואף פעם לא הצטערתי שעליתי ארצה ולא חזרתי שוב למרוקו. בגיל 13 התחלתי לאהוב את מדינת ישראל מהסיפורים של הרבנים במרקש בחדר שלמדנו מבית כנסת תורה דינים וגם איך להתפלל. מהסיפורים של הרב התחלתי לאהוב את ישראל עוד יותר. כשגדלתי הלכתי לצופים, אחרי הצופים נרשמתי לתנועות נוער ציוניות, (היו עוד תנועת נוער הציוני) וככה גדלתי.

עם הזמן הגעתי להיות מזכיר התנועה של העיר שלי אחרי כמה זמן של פעילויות קיבלנו הרצאות על מדינת ישראל על הקיבוצים על המושבים ועל האזרחים שהיו חיים בארץ ועל הכנסת. כל פעם שעשינו טיולים ראינו מקומות יפים והתאהבתי בארץ עוד יותר ואהבתי את האווירה ששררה באזורים בהם גרתי.

אשתי הייתה אישה שדאגה למשפחה ולילדים. בחתונה של הילדים שלי הייתה לי שמחה אמיתית בלבי, בחתונה של הנכד שלי הייתי עוד יותר מאושר.

הזוית האישית

תומר וסתיו: נהנינו מאוד עם יצחק, אנחנו מודים לו שהוא סיפר לנו את סיפור חייו ומאחלים לו הרבה בריאות ואושר.

יצחק: התרגשתי מאוד לספר את סיפורי, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי שנה שלישית ברציפות.

בשנה הראשונה השתתף יצחק בתכנית יחד עם אביאל ושחרוסיפר על עלייתי לארץ ישראל 

בשנה השנייה השתתףי בתכנית יחד עם נרי ורון וסיפר את סיפור חיי

מילון

נינים
הבן של הנכד

ציטוטים

”אשתי הייתה אישה שדאגה למשפחה ולילדים“

הקשר הרב דורי