מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבתי לשירות הצבאי

תמונה שלי ושל סבא שלי
קיבל תואר "חייל מצטיין" מנשיא המדינה.
הסיפור של סבא איתן אשר עסק בבניית גשרים

שמי איתן ולרשטיין, נולדת בקריית ים בשנת 1949. אני אח לרותי ורימונה, ולהורים שושנה ואברהם. גרנו בקריית ים עד כיתה ה', משם עברנו לגור בחיפה. היום אני גר בגבעת אלה 33 שנים, נולדו לי ארבעהיש לי ילדים וחמישה נכדים: שלוש בנות ושני בנים. כיום אני בן 70, בגמלאות.

בילדותי גרתי בקריית ים והיו חיים טובים. היה לנו בית דו משפחתי, אבי היה נגר ואמי הייתה עקרת בית ותופרת, היא הייתה הולכת לבתים לתפור בגדים. הייתה לנו גינה גדולה עם עצי פרי והיו לנו פירות טעימים שאהבתי לאכול היישר מהעץ. בכיתה ה' עברנו לחיפה ולמדתי בבית ספר לשדה, אהבתי לרכוב על האופניים שלי וללכת לים, והיו לי המון חברים.

בעת שירותי הצבאי התגייסתי לחיל הנדסה. הייתי רב סמל פלוגתי בחיל הנדסת גישור ימי, שתפקידה לבנות גשרים מעל מעברי מים בשגרה ובמלחמה. השתתפתי במלחמת יום הכיפורים, בה בנינו גשר מצופים מעל תעלת סואץ, על מנת שכוחות הצבא יוכלו לעבור את מכשול המים בכל מזג אויר ובכל מצב.

בזמן שלום, כאשר רוצים לעבור מכשול מים נוסף, בונים גשר מתכת מחלקים שונים ששמו "גשר ביילי". גשר כזה נבנה בעזרת שמונה חיילים שמרימים חלק חלק ומרכיבים אותו עם פינים ולוחות עץ. הגשר נבנה למעבר כוחות צבאיים ואזרחים משני צידי גדות הנהר לכל מטרה.

בהתמחותי הצבאית, הייתה לי הזדמנות לבנות גם גשר כלובים, המסייע למעבר כוחות צבאיים בין גדות של נחל, כמו גשר ביילי.

תמונה 1
גשר כלובים

בנינו גשר על גדות נהר הירדן ליד קיבוץ גדות כשעולים לרמת הגולן. היה קשה לבנות את הגשר כיוון שאת כל החלקים של הגשר מרימים בידיים וזה היה כבד ללא עזרה של כלים הנדסיים.

תוך כדי שירותי נבחרתי להיות חייל מצטיין אצל נשיא המדינה זלמן שזר והרמטכ"ל חיים בר לב.

תמונה 2
קבלת תואר "חייל מצטיין" מהנשיא זלמן שזר

במסגרת שירותי שירתנו במיצרי טיראן, ביצענו עבודות ביצורים על מנת להטעות את הצבא המצרי שידע שיש הרבה כוחות בשטח והשתמשנו במערכת הטעיה עם מאהל מבויים עם תאורה לסירוגין בלילה.

במסגרת החיים הרגילים יוצא לי להיפגש עם חבריי מהצבא ולהיזכר בתקופת השירות ובחוויות. לימים, השתחררתי מהצבא ובחרתי לעבוד בחברה לקירור בתור שוליה, התקדמתי בלימודים והפכתי להיות טכנאי קירור ומיזוג אוויר.

 

תמונה 3
תמונה משפחתית היום

הזוית האישית

אופיר: היה לי מאוד כיף לשמוע את הסיפור של סבי, מאוד מעניין ומסקרן.

סבא איתן: שמחתי מאוד לספר את הסיפור פעם השנייה, לאחר שסיפרתי אותו לנכד שלי, נהניתי מאוד מהשילוב הרב דורי.

מילון

גשר ביילי
גשר בֵּיילִי הוא גשר מוטות העשויים בדרך כלל מפלדה, הבנוי משני מסבכים מקבילים שהמיסעה תלויה על חלקם התחתון. הגשר מורכב מפרקים הנקראים "מילואות". שורה מורכבת של מילואות יוצרת מסבך, וכמה מסבכים מקבילים מורכבים נושאים קורות רוחב הנקראות "עווקים", ואלה נושאים את משטח הנסיעה על הגשר, הנקרא "מיסעה". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במלחמת יום הכיפורים בנינו גשר מצופים מעל תעלת סואץ כדי שכוחות הצבא יוכלו לעבור את מכשול המים“

הקשר הרב דורי