מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבתי לאמי רבקה

בתחילת התכנית אני וסבתא
סבתא מרים תינוקת בזרועות אמה
סבתא מרים מספרת על אימה

שמי מרים, סבתא של מאיה, עמה אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי. סיפרתי לנכדתי סיפורים רבים ובחרתי לתעד ולספר למאיה את סיפורה של אמי, רבקה, סבתא רבתא שלה. סיפורה מיום עלייתה לארץ ממרוקו בשנת 1948:

אמי רבקה הייתה במחנה עלייה של עליית הנוער שהיגיעה ממרוקו לצרפת, שם שהו במשך שנתיים במחנה נוער עד עלייתה לארץ ישראל בשנת 1950. היא גרה במעברה בברנדס בחדרה ובשנת 1951. היא התגייסה לצה"ל ושירתה בחיל חימוש. בזמן שאמי שירתה בצבא היו מסתננים ופדאיון שנכנסו לבסיסי צה"ל וניסו להזיק ולפגוע. אמי שהייתה באותה העת בשמירה, סיכלה את חדירת המסתננים ואף הרגה שניים מבניהם. על כך קיבלה צל"ש מהמפקדים שלה וציון לשבח.

אמי במהלך שירותה הצבאי

תמונה 1
אמי השתחררה מצה"ל לאחר שנה וחצי של שירות וגם עשתה מילואים. בשנת 1956 הכירה את אבי ע"ה. הם התחתנו ובשנת 1958 נולדתי אני. נולדתי בתאריך 10 ליולי 1958 בבית חולים הלל יפה בעיר חדרה שבישראל. בשנת 1960 עברנו לירושלים לשכונת מוסררה, גרנו שם שנתיים ועברנו לעיר גנים. שם גרתי כל השנים עד היום.

המשפחה הצעירה

תמונה 2

אהבתי לשורשיי במרוקו

הוריי עלו ממרוקו ואני מחוברת לשורשים בנשמתי. אני אוהבת את מרוקו ומדי שנה אני דואגת לנסוע לבקר שם, אני אוהבת את המסורת ובמיוחד את החגים בשכונת המלאח במרוקו. מרקש היא עיר הולדתם של הוריי: זו העיר הכי יפה בכל מרוקו, מרקש כולה אדומה, ובנויה מחול אדום ולבנים אדומות. כל השדרות בעיר מלאות עצי-תמר, עיר יפה להפליא. את החגים חגגתי במלאח (הגטאות של היהודים במרוקו). ליהודים במלאח במרקש יש בית כנסת שנוהגים להתפלל בו בשבתות ובחגים. לבית הכנסת קוראים "סלאת אל אג'מה" (מגורשי ספרד). חגגתי את חג הפסח במרקש, חג כשר במלוא מובן המילה. ליהודים שגרים שם יש את כל מה שצריך על מנת שיחגגו את החג כמו שהם רגילים וכמו שצריך. תושבי המקום מכבדים ואוהבים את היהודים וכמובן מכבדים את החגים שלנו. אני, שחגגתי שם פסח, נהניתי מכל רגע כי שם ממש הרגשתי חג. אני חוזרת למרוקו כל שנה: אני אוהבת את המקום, את ההווי ואת האנשים ששם. מרוקו היא ארץ שאוהבת אותנו היהודים, ושם אנו מתקבלים בזרועות פתוחות – כיף להיות שם.

תמונה 3
השוק במרקש
תמונה 4
ארמון המלך בפז
תמונה 5
במלאח של מקנז

הזוית האישית

מאוד נהנינו יחד בתכנית, הקפדנו להגיע למפגשים ויש בכך קשר מחייב. הכרנו אחת את השנייה לעומק והשתדלנו להפיק את המרב. ממליצות שתכנית זו תתקיים בכל בתי הספר בארץ. נועה ואני רוצות להודות למורה מאיה שניהלה את התכנית בצורה הנפלאה ביותר.

מילון

מלאח
מלאח (בערבית: אל-מלאח, الملاح) הוא שמו של הרובע היהודי בערי מרוקו (שם המקביל למושג "גטו" בקרב עדות אשכנז). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוריי עלו ממרוקו ואני מחוברת לשורשים בנשמתי“

הקשר הרב דורי