מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה מנצחת כל מכשול

לסבתא אידה ולמיכל קשר מיוחד בניהן.
סבתא רבתא נונה סוזאן וסבר רבא אלברט
הסיפור של סבתא רבתא סוזאן וסבא רבא אלברט

הכל התחיל בקום המדינה, כשנודע ליהודים שקמה מדינת ישראל, שהייתה פלסטין.

סבתא רבתא שלי סוזאן, (שאנחנו קראנו לה נונה), חיה בטורקיה עם ההורים שלה ואחים שלה בעיר איסטנבול.

סבתא נונה רצתה לעלות לארץ ישראל ואת סבא רבא שלי היא הכירה בטורקיה הם היו מאוהבים. לאחר שעלתה לארץ ישראל לבד ללא משפחתה, במקרה פגשה אותו לאחר כמה חודשיים.

סבתא נונה הגיעה לארץ  בסירה שאספה אותם עד לב הים ובאמצע הים עברו לאניות גדולות, כלומר אוניות משא, שבה עלו המון אנשים מהרבה מדינות, כך הבריחו את היהודים לארץ ישראל.

סבתא מאוד פחדה כי עלתה לבדה לארץ ולא הכירה אף אחד.

כשנחתו בפלסטין דיברו אתה בעברית והיא לא הבינה דבר. אחרי שירדו מהאניות שיבצו אותם לאתר אוהלים בעתלית מקום שיוכלו לגור בו. באתר האוהלים אמרו לכל מי שהגיע שהוא צריך להתגייס לצבא וסבתא גוייסה לצבא. באותו זמן היה קר מאוד וגשום והעולים באו לארץ רק עם תיק קטן, שבו היו רק כמה בגדים. סבתא נונה הייתה מאוד עצובה כי לא ידעה לדבר בעברית ולא הכירה אף אחד.

לאתר האוהלים בעתלית, הגיעו הרבה אנשים מהמון ארצות וכל אחד דיבר בשפה שונה. יום אחד כשהייתה במחנה, פגשה סבתא נונה את סבא וזה עשה אותה מאושרת, סוף סוף ראתה מישהו מוכר לה מהעיר בה גדלה.

סבתא לא רצתה להישאר בצבא ואז פגשה את בת דודתה שהייתה קצינה בצבא, שעזרה לה להשתחרר.

סבתא נונה המשיכה לפגוש את סבא מדי פעם והם התחברו לאט לאט. שניהם הגיעו לבד מטורקיה. בסוף החליטו להתחתן.

ההורים שלהם היו צריכים להגיע לארץ לכן הם חיכו ששתי המשפחות יגיעו. כשהגיע משפחתה של סבתא נונה לארץ, אחרי נסיעה קשה באניות, הם שמעו שביתם החליטה להתחתן עם סבא אלברט והם התנגדו.

סבתא רבתא סוזאן (נונה) וסבא רבא אלברט, היו מאוד מאוהבים כך שלא יכלו לוותר על אהבתם, ובסוף הם התחתנו. הם לא הסכימו לתת להורים להפריע לקשר –  אהבה מנצחת כל מכשול…

הזוית האישית

מיכלי: היה לי כייף לעבוד עם סבתא ולשמוע את סיפורה. סבתא סיפרה לי סיפורים חדשים על המשפחה שלא ידעתי ולא הכרתי. היה לי כייף לפגוש אותה בכל יום שישי, רק שתינו לבד. צחקנו הרבה. אני אוהבת אותך סבתא.

סבתא אידה: הרגשתי שהיה לי כייף איתך. הבנתי כמה הקשר שלי אלייך חזק ושמחתי שהסכמת להקשיב לכל הסיפורים שלי. אני מאחלת לנו שנמשיך להנות ביחד.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה.

ציטוטים

”חשוב לחקור את ההיסטוריה, כדי שנוכל להעביר לדור הבא“

הקשר הרב דורי