מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון

עם סבא והאחים שלי בגן גורו
סבא שלי בקבוצת הכדורסל הפועל בית אלפא.
"אני חקלאי בנשמה"

שלום קוראים לי שי ואני הנכד של רן שרייברמן. סבי רן רנתי שניידרמן נולד ב1938 בקיבוץ בית אלפא

בֵּית אַלְפָא הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי, קיבוץ א' של השומר הצעיר. מיקומו במזרח עמק יזרעאל בעמק חרוד לרגלי הגלבוע ליד גן השלושה, ובסמיכות לכביש 71. גובהו כ-75 מטר מתחת לפני הים. ויקיפדיה

בחרתי לשתף אותכם בסיפור צנוע שסיפר לי סבא במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי:

הכל התחיל בבית החולים "העמק" בעפולה, שם נולד סבי  רן שרייבמן. הוא גדל בקיבוץ בית אלפא, וכבר שמונים ושלוש שנים הוא בבית אלפא . פרוש השם רן הוא שמחה ואושר, וזה מרמז  לנו קצת על הסיפור של  סבא שלי.

סבא הוא בחור מלא בשמחת חיים, והיה ילד לתפארת. הוא לא גדל בבית עם ההורים והמשפחה, הוא גדל בבתי ילדים בלינה המשותפת, ורק לפעמים היה מותר להם לצאת הביתה, לבקר את ההורים.הלינה המשותפת התבססה על עקרון החינוך המשותף שהיה נהוג בקיבוצים. על פי עקרון זה, האחריות לחינוך הילדים, לרווחתם ולהכשרתם הרעיונית והמעשית לחיי הקיבוץ הייתה מוטלת על כלל החברה. המסגרת השיתופית אפשרה את תרגול הרעיונות השיתופיים באופן שוויוני בכל תחומי חיי הקיבוץ. מעבר ללימודים ולמילוי צורכיהם הבסיסים, על הילדים הוטלו מטלות נוספות, על פי גילם, כגון ניקיון בית הילדים ועבודה בענפי המשק השונים. הילדים נפגשו עם הוריהם בשעות אחר הצהריים למספר שעות, וחזרו לבית הילדים בשעות הערב לקראת השינה. את ארגון הילדים לשינה ביצעו המטפלות או המחנכת, שדאגו להשכיב את הילדים במיטות ולכיבוי האורות. במהלך הלילה, האחריות עברה לשומרת הלילה התורנית, שהייתה אחראית על מספר בתי ילדים. בשלב מסוים הוכנס לשימוש מכשיר אינטרקום ('שמרטף אלקטרוני'), שאפשר לשומרת לשמוע את הקולות בבתי הילדים ולהשגיח מרחוק. הלינה המשותפת החלה מגיל ינקות ועד לתיכון, בו עברו בני הנוער לחדרים של שניים או שלושה.

כשהוא הפך מילד לנער, כמנהג הקיבוץ, הוא החל לעבוד בבתי הילדים, והוא עזר בכל מה שהוא יכול, ובאמת נחשב לילד טוב, ומחונך.

לבר המצווה הוא קיבל זה שעון יפה חדש. שנתיים אחרי בר המצווה, בערך בגיל חמש עשרה, נתנו לו לנהוג בפעם הראשונה על טרקטור. זו היתה אהבה ממבט ראשון, וכבר שישים שנה הוא חקלאי, ואף פעם לא הפסיק לאהוב את זה. כיום, סבא הוא חקלאי מצטיין וותיק קיבוץ בית אלפא. הוא זכה בהרבה מאוד פרסים, וגם נכתב עליו בעיתון כמה וכמה פעמים, זה סבא שלי ואני גאה בו.

הזווית האישית

שי: הייתי רוצה להגיד לו שהוא איש טוב, והסבא הכי טוב שאפשר לבקש, ושיבדל לחיים ארוכים. היה לי מאוד כיף לדבר איתו ולהשתתף איתו בתוכנית.

מילון

ותיק
בַּעַל וֶתֶק, בַּעַל נִסָּיוֹן, מְנֻסֶּה, מְשֻׁפְשָּׁף וָתִיק בתחום ומתמיד בעיסוקו. עוסק בדבר שנים רבות.

ציטוטים

”שנתיים אחרי בר המצווה, בערך בגיל חמש עשרה, נתנו לו לנהוג בפעם הראשונה על טרקטור. זו היתה אהבה ממבט ראשון, וכבר שישים שנה הוא חקלאי, ואף פעם לא הפסיק לאהוב את זה“

הקשר הרב דורי