מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון

סבתא הציע נישואין לסבא במכתב לחזית
התכתבות בתקופת מלחמת יום כיפור
אהבת נעורים - הצעת הנישואים של סבתא לסבא במכתב

סבתי, ג'קלין חליפי, נולדה בשנת 1946 בקזבלנקה שבמרוקו, לבית משפחת עזרן. היא עלתה לארץ עם בני משפחתה בשנת 1968, כשהייתה בוגרת בת 22. במסגרת מפגש תכנית הקשר הרב דורי ביקשנו מסבתא ג'קלין לספר לנו כיצד פגשה את סבא שלנו?

סבתא ג'קלין סיפרה כיצד הכירה את סבא?

סבתא סיפרה שהיא הכירה את סבא בארץ, אחרי העלייה שלהם. הם גרו בהרצליה, בשכונת נוף ים. סבתא הייתה במספרה בנוף ים, יום אחד בחור בשם שלמה (סבי), הגיע לתקן לה שם משהו, הוא  ראה אותה לראשונה ומייד התאהב בה וניסה להתחיל איתה. סבתא סיפרה, שכשהיא  ראתה אותו, היא לא התייחסה אליו והמשיכה בעבודתה, והודיעה לבחור שניסה להתחיל איתה, שיש לה חבר והיא לא מעוניינת.

סבי שלמה ז"ל, לא ויתר והמשיך להגיע בהתמדה למקום עבודתה ולבית הוריה של סבתי, הוא היה בה לבקר ויושב שם עם הוריה, בזמן שסבתי הייתה יוצאת לבלות עם החברים שלה. סבא שלמה ז"ל, היה ממתין לה בהתמדה רבה. כך נהג ולא ויתר. התמדתו נשאה פרי ומעט לפני מלחמת יום כיפורים, סבתי סוף סוף הסכימה לצאת עם סבי. כשהתחילה חברותם המשותפת, פרצה מלחמת יום כיפור.

כל תקופת המלחמה, סבי שלמה ז"ל, שלח מכתבים לסבתא ג'קלין אותם כתב בעברית. סבתי הייתה הולכת אל חבריה, כדי שיתרגמו לה מה שכתב לה, היא עלתה לארץ רק בשנת 1968 ועיין לא שלטה בשפה העיברית. במהלך המלחמה, הייתה תקופה ארוכה שסבתי לא קיבלה מכתבים משלמה והיא נבהלה מאוד והחליטה שהפעם היא שולחת לו מכתב, שבו היא מציעה לו נישואים, היא כתבה את המכתב בשפה הצרפתית.

סבי אכן קיבל את המכתב מג'קלין, שהיגיע איליו לחזית, כשסבי קיבל את המכתב, שהיה בשפה צרפתית, הוא לא ידע לקרוא אותו. הוא מייד רץ לחפש מישהו ממכריו בצבא שיודע לקרוא צרפתית. הוא שמח, כשגילה שהמפקד שלו ידע את השפה הצרפתית. המפקד מייד הקריא לו  את המכתב. סבתי מספרת, שסבא שלמה ז"ל, סיפר לה, אחר כך, שהמפקד קרא את המכתב, הוא גיחך וצחק ואמר לו: "היא מציעה לך נישואים!" סבי שלמה ז"ל, לא האמין למה שסיפר לו המפקד הוא היה כל כך נרגש.

סבתי מספרת, שאף אחד לא האמין שהיא באמת מתכוונת להתחתן עם סבא שלמה ז"ל, כי פעמיים לפני כן כבר הציעו לה נישואים, וסבתי ג'קלין ברחה מהקשר וסירבה להצעות, אף אחד לא האמין, שדווקא בחרה בסבא שלמה ז"ל שאיתו כביכול לא הייתה לה שפה משותפת. כך היה, סבתא החליטה ואמרה: "כשהוא חוזר מהמלחמה אנחנו מתחתנים!".

סבי שלמה ז"ל וסבתי ג'קלין, התחתנו באולם אירועים בבית האזרח. סבתי מספרת כי הסבתות בישלו את כל המאכלים לחתונה. שמלת כלה היא קיבלה בהשאלה מחברתה. התזמורת שניגנה בחתונה הייתה מורכבת מנגנים חברים של סבי מהצבא וכך עשו חתונה. המתנות שקיבלו לחתונה היו סרוויס – מערכת צלחות וכוסות וכלי בית, זה מה שהיה אז נהוג להביא לחתונות. סבתא זוכרת  שיום החתונה היה יום גשום מאוד וחורפי וכולם הגיעו שטופים במים.

הם חיו באושר הביאו לעולם שלושה ילדים מהם יש להם שמונה נכדים.

הזוית האישית

הילה בן ארויה עמית צדקוני: למדנו מהסיפור של סבתא ג'קלין, שיש דבר כזה – אהבה ממבט ראשון ושזה קיים גם במציאות ולא רק בסרטים.

מילון

מכתב במרוקאית
למדנו לומר מכתב במרוקאית המבטא חיבה

ציטוטים

”כפרה שלי “

הקשר הרב דורי