מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון מגיל עשר

סבתא קרול והנכד צפניה
אבא מרטין עם בנותיו - הלן וקרול בשנות ה-40
סיפור האהבה של קרול

השם הפרטי שלי הוא קרול, ואני קרויה על שם הדוד שלי, שקראו לו צ'רלס. הוא הגיע מרוסיה עם סבא וסבתא, אבל, לצערי הרב הוא מת בגיל 15 ממחלה שקיבל באוזניים, ובימים ההם לא הייתה אנטיביוטיקה. השם המשפחה שלי הוא סנדיק, שהוא מהשורש של המילה "סנדק" שהוא השם המשפחה של אביו של הבעל שלי שעלה לארה"ב מרוסיהפולין בגיל 3. השם המשפחה המקורי שלי הוא סטרונגין. אני חושבת ששם זה היה נפוץ על ידי הרבה אנשים באוקרינה, איפה שהורי אמי גרו.

נולדתי בברוקלין, ניו יורק ב 4.5.1945. הייתה לי אחות אחת, שהייתה גדולה ממני ב4 וחצי שנים. כשהייתי בת  שבע עברתי בית ל-Long Island. הייתי חברה מאוד טובה של אחותי אפילו שהיא הייתה גדולה ממני בהרבה. אני זוכרת שהיה  לי בית פרטי שהיה מאוד קרוב לבית הספר שלי. הייתי הולכת  עם החברים שלי לבית הספר. הבית שלי היה בגובה של שתי קומות עם גינה וחניה פרטית. היו לנו שלושה חדרי שינה, אחרי שסבא שלי נפטר, סבתא שלי עברה לגור אתנו בבית. היא דיברה אידיש. היו לי הרבה תחביבים כילדה, כמו לנגן בפסנתר, להכין עבודות אומנות ועוד.

הסיפור הזה הוא הסיפור על ההורים שלי. הם נולדו בניו-יורק, בארצות הברית. אבא מילטון, נולד בשנת 1915, ואימא איידא, בשנת 1917. הוריהם נולדו ברוסיה. הם היגרו לארצות הברית בתחילת המאה ה-19, כדי לברוח מסכנות שהיו ליהודים ברוסיה ולהפוך את חייהם ליותר טובים. הם עברו לגור בניו-יורק, במקום שהיה בו אנשים יהודיים. היה שם מאוד צפוף.

אבא של אימא היה פרוון (איש שמכין מעילים מפרוות). הוא היה מכין מעילים מאוד טובים. אבל לא היה כל כך קל להתפרנס באותם ימים. להוריו של אבא הייתה חנות ממתקים בשכונה, והם עבדו שעות רבות בחנות. אחרי בית הספר, אבא היה עובד בחנות. יום אחד, כשהיה בן 12, ילדה חמודה בגיל 10 הגיעה לחנות לקנות מילקשייק. הוא הכין לה את המילקשייק שלה. הם נהיו חברים מאוד טובים. היא גרה באותו רחוב, והוא היה מסתכל עליה כשהייתה קוראת ספר בחלון שלה. הם היו הולכים ביחד לחוף הים או לראות סרטים ומבלים ביחד עם חברים שגרו באותו אזור.

איידא בילדותה בברונזויל – ברוקלין, ניו-יורק

תמונה 1

כאשר אבא סיים את התיכון, הוא הלך ללמוד באוניברסיטה ראיית חשבון. אימא הלכה לעבוד כמזכירה כי לא היה להוריה מספיק כסף לשלוח אותה לאוניברסיטה. רוב הבנות לא הלכו לאוניברסיטה באותם ימים אבל היא רצתה ללכת לאוניברסיטה כל חייה. בשנת 1938 שניהם התחתנו בגלל שאהבו אחד את השני מאז שהיו ילדים. הם עברו לדירה בברוקלין, ובשנת 1940 נולדה אחותי אלן ואני נולדתי בשנת 1945.

מרטין ואיידא מתחתנים בשנת 1938

תמונה 2

ההורים שלי היו נשואים 64 שנים, היו להם ימים טובים וימים פחות טובים אבל למרות הכל הם עדיין אהבו אחד את השני ונשארו חברים הכי טובים. כשאימא נפטרה, אבא היה מאוד עצוב. הוא חי עוד 10 שנים, ותמיד אמר שבשבילו היה רק אישה אחת בעולם, שהיא אידא.

מרטין ואיידא בשנות ה-90

תמונה 3

כשהנכד שלי צפניה נולד ב- 10.3.2008 הוא היה מתנת יום הולדת מעולה בשביל אבא כי זה היה גם היום הולדת שלו. השם השני של צפניה הוא דוב, זהו השם של סבא שלי, אבא של אבא. צפניה ביקר אצלו פעם בחיים כשהיה תינוק וטס לארה"ב לבקר אותו. שלחנו לו תמונות של צפניה בדואר, והוא אהב אותו הרבה.

סבתא קרול עם הנכד צפניה בתכנית הקשר הרב דורי, סדנת מסכות

תמונה 4

 

הזוית האישית

אנחנו שמחים שהשתתפנו בקשר הרב דורי. אנחנו מאד אהבנו את הפעילויות המיוחדות כמו הכנת המסכות והטיול לבית התפוצות בתל אביב. היה כיף להכיר אנשים אחרים ולשמוע את סיפורם.

מילון

יהודי ברוקלין
בברוקלין מתגוררות אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם (מחוץ למדינת ישראל). מעריכים כי מתגוררים ברובע כ-560,000 יהודים (2011) כ-23% מאוכלוסיית הרובע, מרביתם בשכונות בורו פארק, ויליאמסבורג, פלטבוש, גרייבסנד וקראון הייטס. תחילת הנוכחות היהודית בברוקלין הייתה בשנות השלושים של המאה ה-19. מרבית היהודים המתגוררים ברובע הם יהודים חסידים או חרדים, וכן מרכז חב"ד העולמי - 770, מרכזה של חסידות חב"ד נמצא בשכונת קראון הייטס שברובע. כחלק מהקשר הקיים בין הקהילות החרדיות בישראל ובעולם, כרתו עיריית בני ברק שבישראל ועיריית ברוקלין ברית ערים תאומות. ויקיפדיה

ציטוטים

”היו להם ימים טובים יותר ופחות אבל למרות הכל הם עדיין אהבו אחד את השני.“

הקשר הרב דורי