מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה לארץ ישראל והגשמה בעליה

דליה ויפתח
דליה ויפתח בפעילות בקשר הרב דורי
הגעגועים וההכנה לעליה לארץ ישראל

אני דליה אטלס, סבתא של יפתח, האהוב שמסב לי הרבה נחת ושמחה להשתתף איתו  בשיעור הקשר הרב דורי. יש לי שלושה ילדים וחמישה נכדים מקסימים.

נולדתי במרוקו בשנת 1945, בעיר מרקש. למדתי בבית ספר אליאנס שהיה בית ספר יהודי.  במשפחת אימי היו הרבה רבנים פעילים בקהילה, סבי הקפיד ללמד אותי סיפורי תורה ומעשיות, כמו כן חינך אותי לאהבת ארץ ישראל. הוא תמיד סיפר לי שאנחנו זמניים במרוקו וזאת לא ארצנו מאחר שארצנו היא ארץ ישראל והמטרה היא להגיע אליה יום אחד. כבר בגיל עשר הייתי בתנועת נוער שנוהלה על ידי מדריכים יהודים. למדנו שירים בעברית וסיפרו לנו בקביעות על ארץ ישראל. באותה תקופה הגיעו שליחים מארץ ישראל במטרה להעלות יהודים ובעיקר ילדים ובני נוער. שליחים אלו הקסימו אותי והתלהבתי מאוד מהרעיון לעלות לארץ ישראל. הגעתי הביתה וסיפרתי להורי  על השליחים ועל רצוני העז לעלות לארץ ישראל. אימי סירבה בכל תוקף מאחר שהייתי בת עשר וחצי. כמובן שלא ויתרתי והמשכתי לעמוד על רצוני לעלות עם חברי. לאחר שכנועים רבים אימי הסכימה לחתום בתנאי שאצטרף לבת דודתי שגדולה ממני. תנאי נוסף היה שאם אחת מאיתנו לא תעבור את המיונים שתינו חוזרות הביתה.

היינו צריכים לעבור בדיקות רפואיות, הכנה לעלייה שכללה הכשרה, חוזק נפשי, הסתגלות וחוזק פיזי. בבדיקות שעברנו, אני עמדתי בהצלחה, אך לצערי הרב נמצא לבת דודתי רשרוש בלב ולא התקבלה. שלחו מכתב לאימי שתבוא לקחת את בת דודתי. כשהגיעה למחנה המעבר בקזבלנקה, אימי רצתה להחזיר את שתינו לפי ההסכם שעשתה איתי. כמובן שסירבתי לעמוד בהסכם מאחר שהייתי חדורה ברעיון לעלות לארץ ישראל. לאחר בכי, תחנונים והתערבות המדריכים חזרה אימי בלב שבור עם בת דודתי, בלעדי.

בתחנה הבאה, הגענו לצרפת לטירה עזובה מימי הביניים, שנקראה קמבוס, ליד העיירה מון פלייה. למקום הגיעו ילדי עליית הנוער שקיבלו הכנות בכל. לימודי ארץ ישראל, ריקודים ושירים על ארץ ישראל, גיבוש, לימוד החגים, הווי ארץ ישראל ולימוד עברית. לאחר חצי שנה עלינו ארצה באוניה. בראותנו את דגל ישראל בחוף חיפה פרצנו בשירה אדירה, מחיאות כפיים, צהלות וריקודים וההתרגשות הייתה גדולה.

הזוית האישית

יפתח: מאד נהניתי ללמוד במהלך השנה בקמפוס הרב דורי. היה לי כיף לפגוש את סבתי בביה"ס, לגלות וללמוד על הסיפור האישי שלה. בזמן השיעורים זכיתי ללמד את סבתא כלים טכנולוגים וגם למדתי הרבה דברים כמו איך לראיין את סבתא.

מילון

קמבוס ליד מונפלייה
מתוך כתבה שפורסמה בשנת 1957: הילדים אשר התחנכו כ־‭3—4‬ חודשים במוסד עליית הנוער קמבוס, ליד מונפלייה שבצרפת, מדברים כבר עברית באופן חלקי. חודש ימים יעשו במוסד למיון של עליית הנוער "רמת הדסה" שליד טבעון, ולאחר מכן יועברו למקומות קליטה דתיים וכלליים, הכל לפי רצון הוריהם.

ציטוטים

”בראותנו את דגל ישראל בחוף חיפה פרצנו בשירה אדירה, מחיאות כפיים, צהלות וריקודים וההתרגשות הייתה גדולה.“

הקשר הרב דורי