מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אדיט מספרת על החיים בין ישראל לניגריה

יובל וסבתא אדיט
סבתא אדיט בצעירותה
סבתא אדיט משתתפת זו השנה השנייה בתכנית הקשר הרב דורי

שמי אדית קרלין, אני מששתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי יובל הרציג

סיפור העלייה שלי

נולדתי ברומניה בשנת 1947 בעיר אורדיה, לבית משפחת רוזנר. הורי, אחי ואני מאוד רצינו לעלות לארץ ישראל. בשנת 1962,זרקו אותי ואת אחי מבית הספר ואבי נשאר בלי עבודה. מכרנו את כל פריטי הבית ונשארנו בלי כסף, רק עם בית ריק וארבע ארגזים ורק בשנת 1963 הצלחנו לעלות לישראל. אני זוכרת, שיום לפני שרצינו לעלות לארץ ישראל עצרו לנו את העלייה ולא איפשרו לנו לעזוב את המדינה. השכנים שלנו נתנו לנו כמה מזרונים בודדים וכך גרנו שנה בדירה ריקה וארבעה ארגזים. רק בשנת 1963 נתנו לנו את כל אישורים לעלות לישראל וכך עלינו לארץ.

ההתאקלמות בארץ הייתה מאוד קשה… השפה, העבודה, מציאת בית הספר, איך בעצם מתחילים חיים חדשים? הסוכנות היהודית נתנה לנו דירה וגרנו בנצרת, אבי חיפש עבודה בתל אביב ואמי עבדה בבית חרושת לשוקולד.

בשנת 1966 התחתנתי אם יעקוב קרלין. ובשנת 1969 נולד לנו הבן הראשון מוטי ואחרי שנתיים נולדה לנו שרונית, אימא של יובלעמה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי, השנה.

החיים בין ניגריה לישראל

בשנת 1981 מצאתי כתבה בעיתון שמחפשים עובדים בתחום הצנרת בניגריה. הצעתי לבעלי שיסע לעבוד לתקופה קצרה לשנתיים שלוש וכך התגלגלו השנים לעוד 35 שנה בניגריה. בתחילה הוא בא לביקור בארץ, פעם בשלושה חודשים לחופשה של שבועיים. אחרי שנתיים שהוא עבד בניגריה, החלטנו לנסות ולהצטרף אליו. הגענו לניגריה כל בני המשפחה. הילדים למדו בבית ספר אפריקאי וזה החזיק מעמד רק שלושה חודשים וחזרנו לארץ. גידלתי בארץ את ילדי לבד עד גיל הגיוס לצבא. כשהילדים שלי השתחררו מהשירות בצבא, הצטרפתי אל בעלי לניגריה והייתי חודש וחצי פה בארץ וחודש וחצי שם. יעקוב, בעלי, גילה שהוא חולה בסרטן בשנת 2007 ונאלץ לחזור לארץ לסידרת טיפולים. באוגוסט 2008 נפטר, יהי זיכרו מבורך.

מאז אני חייה בגפי יש לי ארבע נכדים נהדרים וביניהם יובל.

הזוית האישית

סבתא אדיט משתתפת זו השנה השנייה בתכנית הקשר הרב דורי. בשנת 2018 השתתפה בתכנית עם נכדתה שי לי והם העלו את סיפור עלייתה: העלייה המטלטלת לארץ ישראל.

מילון

4
4

ציטוטים

”הילדים למדו בבית ספר אפריקאי וזה החזיק מעמד רק שלושה חודשים וחזרנו לארץ“

הקשר הרב דורי