מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אברהם רות בבית התפוצות

אברהם רות, 2018 עם נכדתו, המנחה תמי גרין והמורה קלאודיה רונן
אברהם מספר את סיפורו בבית התפוצות, 2018
אברהם רות, יליד הולנד ובן כיתתה של אנה פרנק, מספר את סיפורו

אברהם רות נולד בשנת 1928, באמסטרדם שבהולנד למשפחה של שישה ילדים ועוד ילד מאומץ. הוא היה הילד הרביעי. במשפחה. שתי אחיותיו הגדולות ואחיו המאומץ, נרצחו על ידי הגרמנים באושוויץ ובמחנה הריכוז בדכאו.

אברהם רות עם נכדתו החיילת, ומימינו: מייסדת תכנית הקשר הרב דורי תמי גרין, המורה קלאודיה רונן ומנהלת תכנית הקשר הרב דורי עפרה ישראלי

תמונה 1

אברהם הוא איש מיוחד שעשה הרבה למען הגברת המודעות בציבור ובממשלה למצבם הקשה של ניצולי השואה בישראל. הוא הקים את החברה להשבת הרכוש היהודי ודאג שיקבלו החזרים מהכספים שהוחרמו על ידי האפוטרופוס הכללי, על מנת שניצולי השואה יוכלו לחיות בכבוד. הוא ניהל הרבה מאבקים בכנסת ובזכותו ישנה מודעות עצומה למצבם הקשה של ניצולי השואה בארץ. הוא ניהל משא ומתן עם ממשלת הולנד למען הניצולים ודאג שישלמו להם פיצויים.

אברהם השתתף בכל מלחמות וגם כאשר נפצע התעקש לחזור לקרב. אברהם היה ממקימי שורת המתנדבים שנלחמו נגד השחיתות.

קהל המאזינים לעדותו של אברהם

תמונה 2

 

אברהם השתתף פעמיים בתכנית הקשר הרב דורי, בשנים 2015 ו-2018, ותועד על ידי נכדותיו נועם רות ושירה רות. באמצעות השתתפותו בתכנית הקשר הרב דורי, בהנחיית המורה קלאודיה רונן וביוזמתן של תמי גרין ועפרה ישראלי, התגלה סיפורו המרתק של אברהם, אשר היה בן כיתתה של אנה פרנק, וזוכר את הולנד של מלחמת העולם השנייה בפרוטרוט. אברהם השתתף בשנת 2018 באירוע "זכרון בסלון" שנערך במוזיאון העם היהודי בבית התפוצות, ועדותו מובאת כאן לפניכם.

עדותו של אברהם רות בבית התפוצות (באנגלית):

הזוית האישית

אברהם השתתף פעמיים בתכנית הקשר הרב דורי ותרם שני סיפורים נוספים למאגר המורשת.

לקריאת הסיפורים הנוספים של אברהם רות במאגר לחצו על הקישורים:

הוא מעולם לא סיפר על הטרגדיה 

משפחה גדולה ואוהבת

כניסת הנאצים לאמסטרדם

מילון

מחנה הריכוז דכאו
מחנה הריכוז דכאו היה מחנה ריכוז נאצי ליד העיר דכאו בגרמניה. לאחר המלחמה נבנו שכונות של העיר מסביב למחנה. דכאו לא היה מחנה השמדה כמו אושוויץ, טרבלינקה ואחרים, אולם אסירים יהודים ושבויי מלחמה סובייטים רבים מתו במחנה בשל תנאי המחיה הנוראים. מבין כ-200,000 אסירים שעברו דרכו ב-12 שנות קיומו, נספו על פי הערכות כ-30,000 איש. במחנה הוקמו תאי גזים אך מעולם לא נעשה בהם שימוש. עם זאת, במשרפות שנבנו מחוץ לגדרות המחנה שרפו גופות אסירים שמתו במחנה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אברהם עשה הרבה למען הגברת המודעות בציבור ובממשלה למצבם הקשה של ניצולי השואה בישראל. הוא הקים את החברה להשבת הרכוש היהודי “

הקשר הרב דורי