מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אברהם עירוני – היהלום שבכתר

אברהם ושרה עירוני
אברהם עירוני כגפיר בירושלים
תולדות חייו של היהלומן אברהם עירוני

נילי הר שן מספרת לכליל את סיפורו של סבא רבא היהלומן אברהם עירוני
בשנת 1918, נולד ברוסיה באוקראינה, בן זקונים להוריו.
תמונה 1 
בגיל 11, עלה עם הוריו לארץ. עבודתו הראשונה הייתה בכיפוף ברזלים בבניין, ואחריה במחצבה, בעטרות בירושלים, ואחריה כגפיר במשטרת ירושלים.
 
חבר שהגיע מאנטוורפן בבלגיה,הציע לו לעבוד, כפועל יהלומים. בתנועת הנוער "הבחרות" פגש את שרה. ב- 1941/ 6/2 נישאו . נולדו להם 3 ילדים, בת ושני בנים. נילי הבכורה, איציק ובן הזקונים טובי.
תמונה 2 
ההתחלה הייתה כפועל פשוט בליטוש יהלומים, ברוב חכמתו למד את מבנה היהלום והתחיל לעבוד בבית כעצמאי.
תמונה 3 
לאחר צבירת ממון מספיק פתח בית-חרושת, לליטוש יהלומים, כשהוא מעסיק 25 עובדים. לצורך עבודתו נסע לבלגיה, לאנטוורפן, לקניית חומר גלם, לליטוש יהלומים בארץ. את ילדיו רצה לגדל ולחנך רק בארץ. כשבניו ובתו: נילי, איציק וטוביה, יכלו לנהל את העסק בארץ עבר לגור חלקית עם אשתו שרה באנטוורפן.
תמונה 4 
הוא נבחר ליקיר תעשיית היהלומים בגיל 80 בטקס מרשים, בנוכחות כל בני משפחתו, חברי בורסת היהלומים, קיבל תעודת הוקרה.
 תמונה 5
 
יהלומים באנטוורפ אבא השכיל לקשור קשרי מסחר עם ההודים וקנה בזול את חומר הגלם, ושלח אותו למשרד שלנו, שם מוין חומר הגלם, חלק נמכר וחלק לוטש. ב 15 לדצמבר ,1994 נפטרה אשתו-אמנו, שרה. לאחר מותה, חזר לארץ, לדירתו בגבעתיים.  
 
החיים בלי אמא היו עצובים,ומלאי געגועים, העשייה בבורסת היהלומים, בחברת כל ילדיו, הקלה במעט את היום יום. מחלת הסוכר השפיעה על ראייתו ולאט לאט איבד את מאור עיניו ולבסוף התעוור. מכה קשה למי שעיניו היו כלי עבודתו. למרות הכל לא נתן לעיוורון להשפיע על אורח חייו היה מעורה בעשייה שלנו ובחיינו.
 
בגיל 82 ירד ממיטתו ולא הצליח לעמוד על רגלו, הרגל התכופפה ונשברה. כך גילינו שאבינו הפך משותק ברגליו. כיסא הגלגלים הפך להיות חלק ממנו עד סוף ימיו, כשהוא ממשיך להיות חלק פעיל בחיינו. 
 
בתאריך 31/3/2003 הובהל, אבינו, לבית חולים והוצמד למכונת הנשמה. השיתוק אחז בדרכי הבליעה ובדרכי הנשימה. הוא לחם כאריה, וקיווינו שהוא יתגבר ויחלים. בתאריך 9/6/2003, אחה"צ, לפת אותי אבי ונישק אותי בחוזקה, אבל באותו לילה עצם את עיניו ונפרדנו ממנו לנצח. 
יהי זכרו ברוך!
 
העשרה
אברהם עירוני – קישור לאתר:  http://www.israelidiamond.co.il
"ב-1939 החל לעבוד "ביהלומי אבן שוהם" שבבעלות משה אופן ובהנהלת אהרון מוריץ (ליטוש) ויוסף נדל (חיתוך). במקום זה התמיד עד לפרוץ המשבר הגדול בתעשיית היהלומים, שפרץ בשנת 1946 בעקבות שיקום מרכז היהלומים בבלגיה. בית החרושת נסגר, ועירוני החל לעבוד כעצמאי .."
  
תכנית הקשר הרב דורי, 2004
מורה מובילה אילת שחק

מילון

בורסת היהלומים
בורסת היהלומים הישראלית היא חברה פרטית, בעלת אופי ציבורי, אשר מאגדת גורמים רבים העוסקים בענף היהלומים בישראל, לרבות יבואנים, יצואנים, מתווכים, סוחרים, בוקעים, מנקדים, ממיינים, מנסרים, מלטשים ומעבדים. בורסת היהלומים הישראלית היא מרכז סחר היהלומים הגולמיים הגדול והחשוב בעולם, כאשר למעלה מ-60 אחוז מהמחזור העולמי נעשה על ידה. ענף היהלומים מהווה כרבע מהייצוא של הייצור התעשייתי במדינת ישראל

אברהם עירוני
ב-1939 החל לעבוד "ביהלומי אבן שוהם" שבבעלות משה אופן ובהנהלת אהרון מוריץ (ליטוש) ויוסף נדל (חיתוך). במקום זה התמיד עד לפרוץ המשבר הגדול בתעשיית היהלומים, שפרץ בשנת 1946 בעקבות שיקום מרכז היהלומים בבלגיה. בית החרושת נסגר, ועירוני החל לעבוד כעצמאי

ציטוטים

”העשייה בבורסת היהלומים, בחברת כל ילדיו, הקלה במעט את היום יום “

”הוא נבחר ליקיר תעשיית היהלומים בגיל 80 בטקס מרשים, קיבל תעודת הוקרה.“

הקשר הרב דורי