מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אברהם לוקשביץ פעיל ארגון אצ"ל

סבא אברהם ז"ל
סבא אברהם בצעירותו
סיפורו של סבא אברהם ז"ל

סבי אברהם אברהם לוקשביץ (1927-1986)

אברהם לוקשביץ נולד בשנת 1927 בויז'נה שבפולין. בשנת 1933 עלה לארץ ישראל עם משפחתו והם השתקעו בפתח תקווה.

סבי בילדותו עם משפחתו

תמונה 1

 

אברהם למד שמונה שנים בבית הספר היסודי "נצח ישראל היום" ולאחר שסיים את הלימודים ביסודי, התחיל לעבוד במוסך "כחול לבן" שם למד מכונאות רכב. בגיל 15 התגייס אברהם לשומר הצעיר ובגיל 16 עבר אברהם  להיות פעיל בארגון אצ"ל, הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל, ארגון צבאי מחתרתי. תפקידו של אברהם באצ"ל היה אחראי על מחסן נשק ודרגתו-ראש קבוצה.

תמונה 2

אברהם השתתף במבצעים ובפעולות רבות שתוכננו על ידי האצ"ל וכל זאת על מנת למרוד כנגד השלטון הבריטי ששלט בארץ לפני קום המדינה.

16/5/1945- חבלה בקווי הטלפון לאורך כביש פתח תקווה-ראש העין.

23/7/1945 – פיצוץ גשר מסילות הברזל בקו חיפה-קאהיר זה היה מבצע משותף של האצ"ל והלח"י.

26/7/1945 – השתלטות על מכונית ממשלתית שהובילה חומרי נפץ בדרך לראש העין הוחרם נשק רב.

1/11/1945- התקפה על תחנת הרכבת המרכזית בלוד והשמדת מתקניה.

22/11/1945 – פשיטה על מחנה הצבא הבריטי בראש העין הוחרם נשק רב.

19/1/1946 – התקפה על בית סוהר המרכזי בירושלים נסיון לשחרר את אסירי המחתרת המטרה לא הושגה.

25/2/1946 – פשיטה על שדה תעופה לוד הושמדו 11 מטוסים.

6/3/1946 – פשיטה לאור יום על מחנה מרכזי של הצבא הבריטי צריפין. חיילי האצ"ל במדים של חיילי הדיויזיה המוטסת השישית, השתלטו על מחסן הנשק הטעינו נשק ותחמושת במכונית משא והשמידו בפיצוץ את הנשק הנותר.

2/4/1946 – חבלה נרחבת במסילות הברזל פוצצו תחנת הרכבת באשדוד וביבנה וכן חמישה גשרים.

13/4/1946 – פשיטה לאור יום על מחנה צבאי בנתניה הוחרמו נשק ותחמושת.

23/4/1946 – התקפה על משטרת רמת גן והחרמה של כל הנשק שבמחסן בפעולה זו ראש קבוצה יעקוב זלוטניק וסמל ישראל פיינרמן נפלו בפעולה ודב גרונר נפצע ונשבה.

20/5/1946 – פשיטה על בנק ברקליס בשכם הוחרם כסף בריטי.

10/6/1946 – השתלטות על רכבת לוד יפו והקטר פוצץ.

13/9/1946 – החרמת כסף בבנק עותמאן. בפעולה זו אברהם נעצר והוגלה על ידי הבריטים לאפריקה, נשלחו יחד 50 עצורים. הוא הגיע למחנה המעצר בקניה ורק אחרי הכרזת עצמאות המדינה הוא הוחזר עם אחרוני הגולים מקניה למדינת ישראל.

סבא אברהם פעיל אצ"ל

תמונה 3

 

בגיל 19 חזר אברהם לעבוד במוסך "כחול לבן" ולאחר תקופה מסויימת סודר לו  מקום עבודה כנהג משאית בחברת "יעל דרומה", הקרויה היום "אביב יעל דרומה". החברה החלה לפעול בשנת 1936, בשנים הראשונות עיקר עיסוקה היה בהובלת נוסעים בשירות מוניות בינעירוניות, החברה הפעילה, גם קווי מוניות לביירות ולדמשק. במהלך השנים התמקדה החברה בהובלת דואר וחבילות. אברהם היה בין חלוצי העובדים בחברה, הוא היה חבר מהמניין יחד עם עוד עשרה חברים נוספים ועבד עד סוף ימיו בחברת "יעל דרומה".

אברהם בעבודתו בחברת "יעל דרומה"

תמונה 4

באוקטובר שנת  1952 אברהם התחתן עם שרה אנטונשבינסקי ונולדו להם שני בנים ובת: מיכאל הבכור (1954), מלכי (1958) על שם "מלכה", אמו של אברהם, ודדי (1971) על שם דוד, אביו של אברהם.

 אברהם ושרה

תמונה 5

בשנת 1983 שרה ואברהם יצאו לטיול לארצות הברית, אך כשחזרו התבשרו כי אברהם לוקשביץ חולה בסרטן הלבלב. אברהם המשיך להתמודד עם מחלת הסרטן במשך שלוש שנים עד שנפטר בשנת 1986.

תמונה 6

אברהם לוקשביץ אדם חרוץ, אמיץ, טוב לב עם שמחת חיים. הוא תמיד יהווה סמל של אומץ וגבורה לדורות הבאים. אידיאליסט שלחם למען חזון הקמת המדינה שהייתה  כל כך חשובה לו.

תמונה 7

יהי זכרו מבורך לעד!

הזוית האישית

לי ינדרה: השתתפתי השנה בתכנית דורות – הקשר הרב דורי במסגרת המעורבות החברתית בבית ספרי. בחרתי לתעד את סיפורו של סבי, אברהם ז"ל. אבי החורג הוא בנו של אברהם ותמיד במשפחה דיברו עליו על דמותו הייחודית, איש ישר, חזק, אמיץ וטוב לב, שתמיד עזר לאחרים. זו הייתה עבורי הזדמנות לעשות עבודת חקר, על דמותו ופועלו של סבי, אברהם לוקשביץ, שהיה לוחם אצ"ל. חשוב היה לי מאוד שתיעוד סיפורו ישמר לדורות הבאים במוזיאון- אנו – מוזיאון העם היהודי בישראל. סיפורו הוא פרק בהסטוריה וחשוב לי שיזכרו את אותם חיילים שנלחמו עבורינו, עוד לפני קום המדינה – בזכותם קמה מדינת ישראל!

היה לי כבוד לקרוא וללמוד על פועלו ולתעד את סיפורו למשמרת לדורות הבאים ולשמחת משפחתו הקרובה.

סיפור זה תועד במסגרת יוזמת המעורבות החברתית – "דורות – בקשר הרב דורי", בשיתוף מינהל חברה ונוער ותכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו. (ויקיפדיה)

יעל דרומה
"אביב יעל דרומה" היא הגורם הוותיק ביותר בשוק הבלדרות בארץ. החברה החלה לפעול בשנת 1936. בשנים הראשונות לקיומה, היה עיקר עיסוקה הובלת נוסעים בשירות מוניות בינעירוניות. החברה הפעילה, בין השאר, קווי מוניות לביירות ולדמשק. במשך השנים הצטמצמה פעילות מוניות השירות, והחברה התמקדה בהובלת דואר וחבילות. (מתוך כתבת גלובס)

ציטוטים

”אברהם לוקשביץ תמיד יהווה לדורות הבאים סמל של אומץ וגבורה אידיאליסט שהמדינה הייתה חשובה לו.“

הקשר הרב דורי