מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אבי תרם לבטחון המדינה

אני וסבתי נירה וינקור
שמחה וצדוק מלמד
סיפורה של סבתי נירה וינקור על עליית הוריה מעיראק

הוריי, צדוק ושמחה מלמד, ילידי עיראק. אבי כילד הצטיין בלימודיו והצליח, על אף החיים בסביבה ערבית, לקבל מלגות הצטיינות להמשך לימודיו. הוא סיים את האוניברסיטה בעיראק עם תואר מהנדס בניין. בעיראק עבד כמהנדס בבתי זיקוק. אמי שמחה נולדה למשפחה עשירה, שעסקה בצורפות (זהב) וכמו רוב הבנות בזמנה, לא רכשה השכלה פורמלית ועסקה בעיקר בטיפול בענייני הבית. חייהם בעיראק היו חיים טובים מאד, הם היו מבוססים מאד מבחינה כלכלית, והעסיקו בביתם משרתים ומשרתות ונהגו לארח משלחות של אנגלים שעבדו עם אבי בבתי זיקוק. היחסים עם שכניהם הערבים היו טובים אך עם פרוץ מלחמת העולם השנייה באירופה, התחילו פרעות ביהודים וגילויי השנאה וההתנכלויות שהלכו וגברו דחפו אותם לעלות ארצה. לאמי ואבי נולדו בעיראק 3 בנות. בשנת 1950 עלו על מטוס בתכנית עלייה לא ליגלית.
 
תמונה 1
 ההורים שלי עם שלוש אחיותיי מיד עם עלייתם לארץ 
 
תמונה 2
אבי ואמי באחד הטיולים המאורגנים להכרת הארץ 
משדה התעופה הועברו למעברת "שער עלייה" בחיפה. במעברה התגוררו באוהל והתנאים היו קשים מאד, חיו בצפיפות קשה וקשה היה לעבור במיוחד את ימי הגשמים והרוחות, אך תקופה זו לא נמשכה הרבה זמן כי בשל מקצועו של אבי המהנדס, הוא נשלח לעיר טבריה והתקבל כעובד מן המניין בסולל בונה. אני נולדתי בטבריה בשנת 1952.

 
תמונה 3
אני ביום הולדת ארבע 
 
 
תמונה 4
 אני בת חמש עם הורי ושתיים מאחיותיי בטבריה
זכור לי סיפור שקשור לתרומתו של אבי לבטחון המדינה, שירות הבטחון ניצל את היותו של אבי מהנדס בבתי זיקוק בעיראק, לכן בימים שעוד היו במעברה בחיפה, היו לוקחים את אבי למשרדי שרות הבטחון והיו נעזרים בשרטוטיו אודות מתחם בתי הזיקוק.

 
ברצוני להנציח את סבי הרב מועלם (מלמד) אליהו, אשר נולד בשנת 1986 ונפטר בשנת 1934. סבי (אבא של אבי) היה רב בעיראק ולימד תורה בבית המדרש. הוא ראה שהגאולה קרבה, ראה במכוניות ובמטוסים סימנים לאותה גאולה, בכל הזדמנות לא שכח לצרף פסוק לפסוק ולהוכיח לשומעיו כי קרוב הוא היום לקיבוץ נדחי ישראל ובקש מהם ללכת בדרכי התורה, לשמור מצוותיה, לעזור איש לחברו ולדקדק בעיקר במצוות "ואהבת לרעך כמוך". מתוך בקיאותו בתנ"ך ובאותיות האלף בית, מצא כי כל אות מאותיות האלף בית מסתכמת בפ"ז=87 על יסוד "הנחמדים מזהב ומפז" תהילים י"ט פסוק י"א. 
 
תמונה 5
פירוט הדרך המוכיחה את קביעתו שכל אות מאותיות הא'-ב' מסתכמות בפז= 87
 
תמונה 6
תמונתו של סבא אליהו הרב רחמים
 
תשע"ו

מילון

פקידת כוח אדם
פקידה שעוסקת בקליטת עובדים חדשים למקום העבודה בו היא עובדת פתיחת תיק עובד וקליטתו בעבודה

אשת חייל מי ימצא
מזמור ששרים לאם המשפחה השיר מהלל את האישה ואת יציר כפיה והוא מושר על ידי הבעל בדרך כלל בארוחת ליל שישי בזמן קידוש

ציטוטים

”חשוב לקום בבוקר ולהודות על הבריאות הטובה שלי ושל משפחתי ועל הטוב שיש לי“

הקשר הרב דורי