מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הכנת מצה שמורה במרוקו

רוזט אבן צור עם הנכד בביה"ס
סבתא רוזט והנכד אדם במהלך התיעוד
כדי להכין את המצה השמורה, אבא הכשיר חלקת אדמה מיוחדת

שמי רוזט, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי. סיפורי נוגע לחיי אבי במרוקו. אבי היה חקלאי, מה שהיה מאוד נדיר במרוקו, כי כל היהודים היו סוחרים שהתעסקו עם כספים.

יש לי זיכרון מיוחד שנשאר לי בראש לכל חיי: אבי מכין מצה שמורה לכבוד חג הפסח
מדי שנה אבי נהג להכין חרוסת ומצה שמורה, שאותם היה צריך לחלק לכל הקהילה: לכל השכנים ולכל המשפחה. כדי להכין את המצה השמורה, אבא היה צריך לקחת חלקת אדמה בשטח, ולשמור אותה בשביל לגדל שם את החיטה למצה השמורה. לאבא היו הרבה עובדים ערבים שעבדו בשבילו. לחלקה השדה עבור גידול חיטה למצה השמורה הזאת אסור היה לערבים להיכנס. רק אבא היה מטפל בה, לבד. שום ערבי לא נכנס. לקראת פסח, אבא היה קוצר את החיטה הזאת והיה לוקח אותה למטחנה, שם עמד ובדק שיכשירו אותה. בסופו של דבר נתן  להם לטחון את החיטה. כשאבא היה בא הביתה עם החיטה הטחונה, היה מזמין את חבריו הביתה, לעזור לו להכין את המצה השמורה כי רק לגברים היה מותר להכין את המצה השמורה, לנשים היה אסור לגעת בה. ההכנה הייתה כל כך יפה, כי בזמן ההכנה היו אבא וחבריו שרים ומפייטים, והכל בעברית. בצד השני של הבית, איימי וחברותיה היו מכינות חרוסת, וכל המשפחה, החברים והשכנים וחלק קטן מהקהילה היו באים לקבל מצות וחרוסת, זו הייתה מסורת בבית שלנו שהתקיימה בכל שנה.
יחד בתכנית הקשר הרב דורי בביה"ס הלל רמת גן
 
תמונה 1
קשר רב דורי, תודה למורה ענת קונקול בי"ס הלל
תמונה 2

מילון

מצה שמורה
מצה שמורה היא מצה שנאפתה מחיטים השמורות ממגע מים משעת הקצירה. הקציר והשמירה על המצה ייעשו לשם מצוות אכילת מצה, ולא לכל מטרה אחרת.

ציטוטים

”בזמן הכנת המצה השמורה, היו אבא וחבריו שרים ומפייטים, והכל בעברית“

הקשר הרב דורי