מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אבא חי מהיום למחר

שושנה וליהי בבית התפוצות
שושנה בילדותה
מאז המלחמה אבא שלי היה חי מהיום למחר. מה שהיה מחרתיים - לא משנה

שמי שושנה טולדנו, נולדתי בתל אביב בשנת 1947.

אבא שלי, יוסף הפנר, נולד בפולין בגליציה. הוא היה נשוי והייתה לו ילדה קטנה. כשפרצה המלחמה בפולין, הנאצים אספו את כל היהודים לגטו ורשה, אבא שלי הצליח להימלט אבל אשתו והילדה הקטנה לא הצליחו. לילדה שלו קראו רותי.

 

תמונה 1

 אבא ואשתו הראשונה

 

תמונה 2

 אבא ורותי – בתו מנישואיו הראשונים

אבא שלי לא התייאש והמשיך לחפש את הילדה, רותי. הוא חיפש אותה הרבה שנים כי הוא לא היה בטוח שהילדה נהרגה. במשך כל המלחמה הוא חי בפחד שיגלו שהוא יהודי, כי הוא נראה כמו פולני נוצרי.

בשנת 1945 הוא עלה עם הצבא הפולני לארץ ואז הוא ערק ונשאר בארץ. כאן הכיר את אמי. אמא שלי הייתה אישה חולנית ונפטרה כשהייתי בת 12. אבי היה חולם וצועק מתוך שינה וזה לא היה נעים לשמוע, כשהוא היה מתעורר הוא לא היה מספר שום דבר.

מאז המלחמה אבא שלי היה חי מהיום למחר. מה שהיה מחרתיים – לא משנה. אבא שלי היה רחוק מהיהדות, הוא לא האמין בשום דבר ובתור ילדה לא חגגנו שום חג ושבת כל השנה הייתה אותו הדבר.

 

תמונה 3

שושנה כילדה קטנה 

הכרתי את בעלי לעתיד והתחתנו, הוא בא ממשפחה מסורתית ומאז אני חוגגת את כל החגים. אבא שלי לא סיפר לנו כלום לא על המשפחה ולא על ההיסטוריה ועל מה שהוא עבר בשואה ואני מאוד מצטערת היום שלא לחצתי עליו שיספר לי את כל קורות חייו.

אבא שלי נפטר לפני 30 שנה, בגיל 84, מנוחתו עדן, לאבא שלי קראו יוסף הפנר ואני בתו היחידה. אחרי שהתחתנתי הקמתי משפחה משלי והיום יש לי נכדים, אך כואב לחשוב שאבא שלי כל חייו לא סיפר שום דבר על עברו וכיום אני מתחרטת שלא שאלתי מספיק, לא חקרתי, אך יחד עם זאת מודה אני שחלק מהסיפור שלו כבר מתועד כאן!

תשע"ה  2015

 

מילון

גליציה
חבל ארץ במזרח ובמרכז אירופה מצפון להרי הקרפטים הנחלק כיום בין אוקראינה לפולין

ציטוטים

”במשך כל המלחמה אבא חי בפחד שיגלו שהוא יהודי“

הקשר הרב דורי