מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פרדי אומן הסכינים

מתעדים את הסיפור האישי של סבא פרדי
פרדי בדרך לבית הספר בבבריסל.
סיפור על פרדי שעשה דברים שבני גילו לא היו מעיזים לעשות באותה תקופה.

שמי אלפרד, כולם קוראים לי פרדי. נולדתי בווינה שבאוסטריה, בשנת 1937. אני הבן של ארתור ושרה ואח לתשעה אחים, אני דובר גרמנית.

אחרי כמה שנים שהיטלר עלה לשלטון, משפחתי ברחה לבלגיה. אמי השאירה אותי בבתי ילדים במנזר התחבאתי חמש שנים. בילדותי אף פעם לא חגגתי ימי הולדת וכמובן לא חגגתי את בר המצווה. החג היחידי שחגגנו היה ה-1 במאי. באותה תקופה נהגתי לשחק בסכינים ובאולרים עם הילדים האחרים. פריט שאני זוכר מאותה תקופה הוא נעליים שקיבלתי ממנהלת בתי הילדים וכל הזמן השווצתי בהם. אני זוכר שירים שהייתי שר ברוסית (שירי מלחמה) ששרו הפרטיזנים. התחביבים שלי היו כדורגל ולכתוב רומנים. אהבתי לחגוג את חג החנוכה במיוחד כי זה חג שמח ומפגש של הקהילה.

בשנת 1945 חזרתי לאוסטריה ופגשתי לראשונה את אמי. הורי חיפשו את שאר בני משפחתי: אחי ואחיותיי. רק בשנות השישים נודע לי שההורי מצאו עוד אח שהוסתר בווינה בבית ילדים. חפץ שיש לו משמעות במשפחה היא טבעת מזהב שעוברת במשך כבר 5 דורות. ויש בקשה שהשם הפרטי יתחיל באות "א" ושם המשפחה יתחיל באות "ד". ולכן בנו של אביב (הבן שלי) שקוראים לו אמית דגן – הוא יקבל את הטבעת.

החלטתי להצטרף ללמוד בבית הספר בבריסל שבו מאוד אהבתי ללמוד. לאחר מכן למדתי בתיכון בווינה והצטיינתי במתמטיקה וכימיה. בבית הספר הזה הייתי היהודי היחיד. היה לי קשה בגלל דתי היהודית.

בגיל 11 הצטרפתי לתנועת השומר הצעיר ובגיל 14 החלטתי לעלות לארץ, אבל רק בשנת 1955 בגיל 18 עליתי לארץ לבדי בהתלהבות. לא היו לי קשיי קליטה. החלטתי לעבור לגור בקיבוץ דן ועבדתי כחשמלאי. לאחר מכן למדתי מחשבים. מגיל צעיר חלומי היה להקים מדינה לעם היהודי, אני גאה שעליתי ארצה לבד ואני מרגיש פה בבית – זהו אירוע משמעותי עבורי.

בשנת 1956 התגייסתי לצנחנים, הייתי בין 200 הצנחנים הראשונים, עברתי קורס מ"כים – קורס מפקדי כיתה ואח"כ עברתי קורס קצינים. גם בצבא זרקתי סכינים כמו בילדותי. סיימתי בדרגת סרן.

בשנת 1967 התחתנתי עם אלישבע. כיום אני גר בקיבוץ כפר בלום, אבא ל-4 ילדים וסבא לשמונה נכדים. כיום לאחר שאני יצאתי לפני 24 שנים לגמלאות, אני עושה קידוש בשבת, זוהי מסורת משפחתית חדשה. התחביבים שלי כיום הם: לבנות, לצייר ולקשט את ביתי ותמיד אני עושה דברים מיוחדים.

מוסיקה: קלינקה (יוטיוב)

 

הזוית האישית

הילדים: אנחנו התרגשנו בכל פעם מחדש לשבת עם פרדי ולשמוע את הסיפורים שלו כילד. הפתיע אותנו לשמוע שהוא שיחק עם סכינים ואולרים.

פרדי: המפגש עם הנכד שלי והחבר שלו החזירו אותי בזמן לחוויות הילדות שהיו לי כילד בגולה ואח"כ בארץ כחייל וכאיש משפחה.

מילון

אחד במאי
יום הפועלים הבינלאומי, ובשמו הידוע יותר אחד במאי, מצוין ב-1 במאי כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים וכביטוי למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר. יום זה הוא אחד מסמליו המרכזיים של הסוציאליזם.

גמלאות
תשלום המשולם לאדם בגין זכות שצבר בעבודתו או שרכש במסגרת תוכנית לביטוח פנסיוני.

קורס מכ"ים
קורס מפקדי כתה

ציטוטים

”"בשנת 1955 עליתי לארץ לבדי בהתלהבות".“

הקשר הרב דורי