מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספר הברכות של סבתא אסתר

סבא עמרם ואלונה לוטן
סבתא רבתא, אסתר לוטן, מחברת ספר הברכות
ספר הברכות ששרד את השואה ונמצא אחרי יובל

סבתא רבתא שלי נולדה באמסטרדם בהולנד למשפחה מאוד גדולה ומפורסמת, סבא שלה היה רופא מפורסם שכתב ספרי רפואה והסבתא הייתה מדענית בתחום הביולוגיה. נולדו להם שמונה ילדים שחמישה מהם היו בעלי תואר ד"ר- אחד מהם היה צייר מפורסם, אחת סופרת מפורסמת, אבא של סבתא רבתא שלי שהיה הבן הבכור במשפחה היה המטאורולוג הראשי של הולנד. כשפרצה מלחמת העולם השנייה והגרמנים נכנסו להולנד הם החרימו ליהודים כמעט את כל רכושם בעיקר רכוש יקר ערך וספרי קודש. סבתא רבתא שלי שהייתה צריכה לתת מתנה לילדה קטנה ולא היו בידה אמצעים החליטה על פי הזיכרון לכתוב ספר ברכות יהודי עבור אותה ילדה. הספר שרד את השואה ונמצא לפני כעשור ע"י סבי ואני מביאה את הסיפור.

אני, אלונה לוטן, מביאה את סיפורה של סבתא רבתא שלי, אסתר לוטן, שנולדה באמסטרדם, חיה בין השנים 1922 – 1998, מתוכן כעשור בקיבוץ מרום גולן.

רוח רעה נשבה באמסטרדם, מקום הולדתה של סבתי. בעת כיבוש הולנד על ידי הגרמנים הייתה סבתא רבתא בת 20, אישה שהייתה עדה לשינויים המתרחשים בחייהם של היהודים, לניסיון לדכא את רוחו של העם היהודי ולמחוק את תרבותו. ספרי התפילה נלקחו מבתי היהודים וארון הספרים היהודי – איננו עוד.

את ספר התפילות המוצג על המסך  כתבה ואיירה סבתי עבור נחמה הקטנה, פעוטה שהייתה בתו של מדריך תנועת הנוער היהודי, תנועה בה הייתה חברה באותם הימים.

האפשרות שילדים ייוולדו לעולם חסר תפילות הייתה קשה עבור סבתי. בתושייה גדולה ובכישרון רב שיכתבה מזיכרונה את התפילות שחשוב שֶיִשָמרוּ בחייו של יהודי –

תפילות היומיום, תפילות חגים ומועדים, תפילת מודה, תפילת נטילת ידיים, תפילות השבת ותפילת כל נדריי.

סבתי רשמה את התפילות בספר אשר לוּוה באיורים תמימים, ילדותיים ומלאי רוך, שיש בהם כדי לשמר את הטוב, החסד והרחמים.

תמונה 1

תמונה 2

תמונה 3

את ספר התפילות מעשה ידיה, העניקה סבתא שלי לַפעוטה נחמה בהגיעה לגיל שנה. ספר התפילות היהודי נלקח, אך לא החירות להתפלל, לזכור ולהאמין.

במצגת שנראית כאן מוצגים דפי הספר שרשמה סבתי אסתר ובו מילות התפילה בהולנדית ובשפת הקודש. הספר נשמר על ידי נחמה במהלך כל המלחמה והגיע עמה לארץ.

דודי איתר את נחמה וקיבל ממנה את ספר התפילות אשר הועתק ומשמש עדות מופלאה לתושייה הרבה של סבתא, לרצונה להמשיך לחיות כיהודיה וְלשמר את מורשתו של העם היהודי כולו.

 

קישור לסיפור: "מסע בעקבות הזיכרון"

 

 

הזוית האישית

אלונה: היה לי ממש כייף לשמוע את הסיפורים של סבא, הם היו ממש מעניינים ולמדתי כל מיני דברים חדשים. אני מאחלת לסבא שיהיה לו כייף ושיעשה את אותו דבר רק עם סיפור אחר גם עם עיינה.

סבא: החוויה לספר סיפורי מורשת לנכדה שלי הייתה מיוחדת ומרתקת. לצערי הספקנו מעט מידי בגלל הזמן הקצר של המפגשים וסרבול ההעלאה למחשב, תהליך שהילדים היו אמורים לבצע שלא על חשבון זמן המפגשים.

מילון

טרנזיסטור
רדיו קטן על בטריות

ציטוטים

”האפשרות שילדים ייוולדו לעולם חסר תפילות הייתה קשה עבור סבתי. בתושייה ובכישרון רב שכתבה את התפילות.“

הקשר הרב דורי