מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים חדשים בארצות הברית

רמה עם התלמידות ליאורה ונוגה, בחצר ביתה
רמה ובעלה
סיפורה של רמה סטרוד, מחנכת ישראלית מעבר לים

רמה נולדה ברמת גן בישראל, בשנת 1936. היום רמה בת שמונים ושש וגרה בקופרטינו (Cupertino) בקליפורניה. רמה גדלה במושבה בשם נס ציונה עם מעט תושבים. רוב תושבי המושבה היו איכרים ופועלים. רמה הייתה בת יחידה, כך שלא היו לה אחים או אחיות אבל במושבה היה מרכז שבו כל בני הנוער והילדים היו נפגשים, אז היו לרמה הרבה ידידים. היא וחבריה היו רוכבים על אופניים וקוטפים תפוזים מן העצים בפרדסים שבמושבה. רמה אומרת שזכרונותיה נהדרים ומקסימים והקהילה שבה גדלה הייתה מקבלת ותומכת.

בצבא רמה שירתה במשטרה הצבאית בחקירות וכשמישהו ביצע פשע או כשהייתה תאונה, רמה חקרה בדיוק מה קרה ובישרה לבית המשפט. רמה גם התנדבה ללמד עברית עולים חדשים שגויסו לצבא. בדרך כלל, גייסו אותם להיות נהגים, אז רמה הסבירה ולימדה אותם את חוקי הכביש. רמה הלכה ערב אחד למסיבת פורים, שם פגשה את בעלה הנוכחי.

רמה עברה הרבה דירות בחייה. אחרי שהתחתנה, רמה גרה בתל אביב שש שנים, ונולדו לה שני ילדים. בעלה של רמה, אריה, רצה לקבל דוקטורט, והוא התקבל לאוניברסיטה בטוסקלוסה (Tuscaloosa) אלבמה בארצות הברית. רמה אומרת: "אני לא רציתי ללכת לשם כי לא ידעתי אם יהיו שם יהודים, הרי היו לי שני ילדים קטנים, אז פחדתי ולא ידעתי איפה ומה עם שני ילדים קטנים ולא רציתי לבוא לשם". למזלם, לרמה היה דוד שגר בוויצ'יטה (Wichita) קנזס. הוא הזמין אותם גם לבוא לגור בוויצ'יטה. אריה קיבל מלגה לבית ספר בוויצ'יטה והם עברו לארצות הברית. אם אריה לא היה בא ללמוד הם היו נשארים בישראל וחייהם היו יכולים להיות שונים לגמרי.

כשרמה ומשפחתה הגיעו לארצות הברית, הייתה לרמה חברה שעזרה לה בהרבה דרכים. במילותיה של רמה: "הייתה לי חברה והיא קיבלה אותי והם הסבירו לנו כל דבר, איך מסתדרים ומה קורה ומה פה ואיך קונים". בגלל העזרה מהחברה ובגלל שכבר ידעו אנגלית, ההסתגלות לארצות הברית לא הייתה קשה. אחרי שאריה סיים את לימודיו, הם עברו לניו יורק לכמה שנים, ואז התיישבו בקליפורניה. הם חיים בקליפורניה כבר ארבעים וחמש שנה.

אחרי שעברו לקליפורניה, רמה התחילה ללמד ולנהל בית ספר של בית הכנסת "בית דוד". בבית הספר לימדו תפילה, היסטוריה, ישראל, חגים ואתיקה. בבית הספר, היא הקימה דבר מופלא שהיא מכנה Family Education – תכנית המיועדת גם לתלמידים וגם להורים. זה בעצם ספר שרמה יצרה שבעזרתו היא לימדה משפחות על יהדות.

בבית הספר של רמה היו הרבה הורים שלא היתה להם אפשרות ללמוד על החגים, המנהגים, ועל ההיסטוריה של היהדות. רמה מאד גאה במה שיצרה ואומרת: "זה היה הדבר הכי גדול". בנוסף להיסטוריה ומנהגים היו ב- Family Education תכניות לכל מיני שכבות. לדוגמה, לכיתה ז', כל ילד קיבל שלוש עשרה משימות שמסמלות את שלוש עשרה השנים, משימה לכל שנה. עוד דבר מקסים שרמה ארגנה היה ערב שבו כל הילדים בכיתות ה' ו-ו' הוזמנו לישון אצלה בבית ביום שישי. הם היו ישנים על הרצפה בשקי שינה וההורים היו עוזרים להכין ארוחת שבת. בבוקר רמה היתה מוציאה את התלמידים לטבע, היא הייתה לוקחת תפילה, מפתחת אותה, ומלמדת את תלמידיה איך הטבע קשור לתפילה. שאלנו את רמה איך היה לנהל בית ספר לאורך כל כך הרבה זמן, והיא ענתה: "אני מאוד אוהבת ילדים ומאוד אהבתי את זה". עד היום תלמידיה לשעבר מזמינים אותה לאירועים מיוחדים בחייהם כמו חתונות. בנוסף לתלמידיה, רמה גם בקשר עם המורות שניהלה.

התכנית שיצרה רמה

תמונה 1

תפילה מותאמת עם הטבע, יצירת רמה

תמונה 2

רמה מאוד אוהבת את משפחתה. בשבילה, משפחה זה הדבר הכי חשוב. הדברים האהובים עליה לעשות איתם הם לצפות בהצגות בלט, היא במיוחד אוהבת את אגם הברבורים ובלט מודרני. רמה גם מאוד אוהבת לבקר במוזיאונים ולראות סרטים עם נכדיה. רמה מספרת: "כשהנכדה שלי באה אנחנו תמיד תמיד הולכות או למוזיאון או לבלט או משהו כזה".

עוד תחביב של רמה הוא הליכה ברגל למרחק כמה קילומטרים. כשנכדתה מבקרת היא מצטרפת לסבתה והן צועדות יחד. כשנכדיה של רמה היו צעירים, היא נהגה לשיר להם בעברית ולדבר איתם בעברית כדי לשמר את העברית שלהם. עכשיו, אחרי שהם גדלו, היא מבלה איתם בצורות אחרות. רמה אומרת: "אני מאוד אוהבת את המשפחה שלי, הם הדבר הכי יקר לי ואני בקשר מאוד חזק עם הנכדים שלי".

בנוסף למשפחה, רמה חושבת שחברות זה דבר מאוד חשוב ובגלל זה היא בקשר חברותי מצוין עם הרבה מאוד חברות שהיא אוהבת גם בקליפורניה וגם בארץ. משפחה, חברות, היהדות, וקשר לישראל ארץ מולדתה הם חלק מהדברים הכי חשובים לה, הם מביאים לחייה של רמה אושר ושמחה רבה.

מאלבום התמונות

תמונה 3

השאלה האחרונה ששאלנו את רמה הייתה: "האם יש לך מסר לחיים בשבילנו?", ורמה ענתה לנו שנגדל ונמשיך לחנך את עצמנו, לא משנה מה נלמד – העיקר שנקבל השכלה כי ידע ולמידה הם דברים מאוד חשובים בעולם שלנו. היא גם הוסיפה: "אני מקווה שתגדלו ותשמרו על הגחלת היהודית שלנו שתהיה לדורות". רמה הסבירה לנו כמה חשוב לשמור על היהדות שבתוכנו. רמה גם הדגישה את החשיבות של להיות בת ואישה חזקה עם כוח נשי. רמה מאד מעודדת לעשות וללמוד את מה שמעניין וכיף לנו כי כך נגדל ונתפתח.

הזוית האישית

ליאורה ונוגה המתעדות: שיחתינו עם רמה הייתה מעשירה וחינוכית. היה מעניין ונחמד לדבר עם מישהי שלא הכרנו מהקהילה שלנו, במיוחד מישהי יותר מבוגרת. חייה של רמה מאוד מעניינים והיה ממש כיף להקשיב לה. החיים שלה הראו לנו נקודת מבט חדשה על עולמינו.

מילון

גחלת
נִיצוֹץ, שָׂרִיד יָקָר, תַּמְצִית.

ציטוטים

”אני מקווה שתגדלו ותשמרו על הגחלת היהודית שלנו, שתהיה לדורות“

הקשר הרב דורי