מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מיקי מספרת על הצוללת אח"י דקר

סבתא מיקי עם נכדתה רותם
וברקע אברהם ז"ל שנפל בצוללת דקר
הם היו 69 לוחמים

בסיפור "הקשר הישראלי" שלי מצאנו לנכון להנציח את זכרו של חברנו היקר רב"ט רון אברהם (אבי) ז"ל בכך שסבתא מיקי תצטלם כשברקע התמונה שלה אתו לפני שאבד מחיינו.

הצוללת אח"י דקר- הסיפור

הם היו 69 לוחמים, ילדים שהשיטו צוללת, ועתה הם 69 חללים, שטבעו אי שם במצולות בים התיכון.

המילה אח"י פרושה: אוניית חיל הים. דקר, שם הצוללת, שנקראה על שם הדג דקר (לוקוס). הצוללת נבנתה עבור הצי המלכותי הבריטי, אחרי השיפוץ נמסרה דקר לידיים ישראליות. ב- 9.1.1968 הפליגה אח"י דקר בדרכה לחיפה ועליה 69 אנשי צוות. דיווח המקום האחרון של דקר התקבל ב- 24.1.1968 בשעה 6 בבוקר. מזג האוויר היה מאוד סוער בים התיכון.

בחורף הנ"ל בבוקר יום שישי 26.1.1968 החלו החיפושים אחרי הצוללת על ידי מטוסים, אוניות וצוללות. כולם חיפשו וביניהם צי של חילות זרים. ב-30.1.1968 הודיעה מפקדת החיפוש הסיכויים למציאת הצוללת דקר קרובים לאפס בתאריך 31.1.1968 הופסקו החיפושים. ב-4.2.1968 חיל הים הישראלי ומטוסי חיל האוויר הפסיקו בחיפושים. ביום רביעי בתאריך 6.3.1968 הכריז שר הביטחון משה דיין בכנסת כי דקר ואנשי צוותה נחשבים אבודים. הוכרז יום אבל לאומי ודגלי הלאום ברכבי המדינה הורדו לחצי התורן. אובדנה של הצוללת היה אסון לאומי.

בין 69 הלוחמים שהיו על הצוללת היו 2 חיילים צוללנים מתושבי העיר עכו שבה גדלנו והיו בני גילי. אחד מהם רב"ט גדיש משה ז"ל הוא היה בנו של ראש עיריית עכו שהיה מוכר מאוד. הצוללן השני היה חבר וידיד טוב שלנו רב"ט רון אברהם (אבי) ז"ל שלמד איתנו בבית ספר יסודי "התומר" בעכו. היינו יחד באותה חבורה מגובשת. בחור יפה מראה, מוכשר, חרוץ וצוללן טוב.

לזכרם החלטתי לכתוב על ה"צוללת דקר".

גשר הפיקוד של דקר, אשר נמשה מהים, מוצג היום במוזיאון ההעפלה בחיל הים בחיפה. במוזיאון מוצגת חליפת המדים שנמשתה מאתר הטביעה ושרידים נוספים שנמשו מהים. בבית הקברות הצבאי בחיפה מוצבת מצבת אבן המוקדשת לזכר 69 החיילים הנספים בצוללת דקר. בגן הנעדרים בהר הרצל יש אתר זיכרון ראשי.

לסיום אישי מליבי:

אומה שלמה כאילו עמדה על החוף, השקיפה ימים ארוכים אל אופק הים בתקווה לנס ולאות חיים מהצוללת. אבל התקווה דעכה הים מאן להסביר את סודו ועד היום לא ידוע ולא נמצא דבר.

קישור לראיון על סיפור הצוללת: כואב לראות אנשים מוכרים מספרים על כאבם.

קישור לדף: יובל שנים לצוללת אח"י דקר 1968-2018

הזוית האישית

סבתא מיקי: בזכות האנשים האלה המדינה שלנו קיימת ואני חשה כבוד גדול להנציח את זכרם.

רותם הנכדה: זאת זכות ללמוד מסבתא על עברה ההיסטורי ועל האנשים שלהם אנו חייבים.

מיקי תיעדה באתר סיפורים נוספים:

מילון

דקר
שייטת ישראלית שנעלמה בלב ים

ציטוטים

”הים מאן להסביר את סודו ועד היום לא ידוע ולא נמצא דבר.“

הקשר הרב דורי