מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אבא משה

רחלי אלון וקיריל
משה ושושנה ז"ל
סיפור חייו של אבי, משה נירנברגר (שרגאי)

רחלי פורמן, מספרת את סיפור חיו של אביה.

אבי, משה נירנברגר, נולד בקיץ 1925 ב-30 ביולי ב-ט' באב בעיר "ברסלאו" שבגרמניה, היום וורוצלב בפולין, להוריו פני ושרגא והוא בן שני אחרי מרים אחותו הבכורה. הבית היה בית דתי ציוני, מהדתיים המודרניים. אמו הייתה עקרת בית ואביו סוחר בדים וצורכי תפירה. הייתה להם חנות בתוך הבית, הם גרו בבית דירות, בקומה הראשונה, בשכירות.

תעודת אזרחות פלשתינית 

תמונה 1

עד גיל 8 הלך אבי לבי"ס יהודי בעיר מגוריו. בערך בגיל הזה הוא נשלח עם מרים אחותו לצ'כוסלובקיה לסבו וסבתו לשלוש שנים לעיר שנקראת "מריש אוסטרו", כל זאת מפני שאביו חלה בעיניו ונסע ליוגוסלביה לרופא שהמציא טיפות מיוחדות. אבי זכר את השנים האלו כשנים המאושרות בחייו, אך הוריו חסרו לו מאוד, ובמיוחד אמו שהיה קשור אליה מאוד מאוד. הוא סיפר שבתחילה שהמעבר היה לו קשה מאוד. הילדים בצ'כיה לעגו למבטא הגרמני שלו. אחר כך כשחזר לגרמניה לעגו לו כי הוא קיבל כבר מבטא צ'כי.

על אוניית המעפילים 

תמונה 2

כאשר הוריו חזרו לגרמניה, בערך באותה שנה (1938) חגגו לו בר מצווה בגרמניה, בקיץ. בסתיו התרחש "ליל הבדולח". עוד לפני זה גירשו הנאצים את אביו לפולין מפני שהיה יהודי חולה. אחרי "ליל הבדולח" החליטה אמו לנסות לעלות לארץ. היא השיגה שני רישיונות לילדים, מרים נשלחה ללונדון ואבי נשלח לארץ בעליית ילדים ששולמה. בערב פסח 1939 הגיע אבי לישראל ונשלח ל"מקווה ישראל" שם למד עד גיל 17.

תמונה 3

בסיימו את לימודיו עבד תקופה קצרה אצל חקלאי ב"באר טוביה" ואחר כך בקיבוץ "בית זרע". שם התגייס לחיל הנוטרים ונשלח לקריית חיים. בזמן שאבי היה נוטר הוא התגייס גם ל"הגנה". בטנדר של הנוטרים העביר נשק, תחמושת ומכשירי קשר לגליל המערבי, שחלקו הגדול היה נצור. על כן דבק בו הכינוי "משה'לה טנדר". אבי גם השתתף בהרבה עליות לקרקע של קיבוצים באזור כמו: חניתה, מצובה, ניר דוד ועוד. כאשר הוקם צה"ל התגייס לצבא כמובן, והיה שייך לחטיבת "כרמלי" גדוד 21 אשר היה מוצב לאורך החוף של הגליל המערבי. הוא היה אמור להשתתף גם ב"שיירת יחיעם" בתור נהג של אחד האוטובוסים, אך ברגע האחרון הגיע נהג של החברה שלה השתייך האוטובוס עם הוראה שהוא ינהג באוטובוס, וכך קיבל אבי את חייו במתנה. הנהג של אותו אוטובוס – נהרג. באותו הזמן כבר היה אבא לבתו הבכורה, אחותי נאוה.

לאחר קום המדינה החליט ביחד עם אמי לשנות את שם המשפחה מנירנברגר לשרגאי, וזאת כיוון שלאביו קראו שרגא. כשנאוה נולדה בשנת 1947 לא נתן לה את שם אמו כיוון שעדיין לא ידע מה עלה בגורל הוריו. על כן נתן לה את שם סבתו. כאשר ציפי נולדה, כבר היה ברור שהוריו לא ניצלו מהתופת, על כן נתן לה את שם אמו. (ראוי לציין שעד היום אין לנו מושג איך מצאו הוריו את מותם, אין שום תיעוד לגביהם ואין גם מי שידע לספר מה עלה בגורלם). אבי המשיך לשרת בצבא והגיע לדרגת סרן בחיל תובלה. הוא השתתף במלחמות ישראל, תמיד היה הראשון להתגייס והאחרון להשתחרר.

במשך רוב שנותיו עבד באגד כחבר באגודה וכיהן בתפקידים שונים. הוא ניהל את בית הספר לנהיגה של אגד והיה מורשה האגודה בצפון.

תמונה 4

בנוסף לכך לימד נהיגה בבית ספר פרטי לנהיגה.

תמונה 5

אבי השתתף במלחמות ישראל במלחמת השחרור, בששת הימים ובמלחמת יום כיפור.

תמונה 6
אחרי מלחמת ששת הימים

הוא לקה בהתקף לב בשנת 1975 והוא בן 50 בלבד. זמן קצר אחר כך, פרש לפנסיה מוקדמת ועבד כמנהל המקצועי של בית הספר לנהיגה של מכללת הגליל המערבי. כאשר אמי לקתה בשיתוק בשנת 1979 עזב את עבודתו והתמסר כל כולו לטיפול באמי. בתאריך 1 בספטמבר 1991 נפטר והוא בן 66 בלבד.

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי סיפרתי את סיפור חייו של אבי משה ז"ל, סיפור חייה של אמי שושנה ז"ל ואת הסיפור חיים שלי. הבנתי שחסרים לי פרטים רבים על משפחתי, על העבר הרחוק. בילדותי לא שאלתי וכשרצו לספר לא הייתה לי סבלנות להקשיב, זה נראה לא חשוב. היום לצערי נותרתי עם שאלות רבות פתוחות ולא פתורות. לא קל לכתוב בקיצור תולדות חיים. נחמד להכיר ילדים צעירים שבאים לשמוע על חיי אדם שאין הם מכירים. מאחלת להם הצלחה בכל ושישאלו ויתחקרו את המבוגרים במשפחתם על עברם.

הזוית האישית

רחלי:  לא קל לכתוב בקיצור תולדות חיים. נחמד להכיר ילדים צעירים שבאים לשמוע על חיי אדם שאין הם מכירים. מאחלת להם הצלחה בכל ושישאלו ויתחקרו את המבוגרים במשפחתם על עברם.

קיריל: אני ממש נהניתי מהקשר הרב דורי. אני למדתי הרבה דברים על אדם שלא ידעתי וממש לא קל לכתוב בקצרה על סיפור של תולדות החיים אז, ממש נהניתי.

אלון: לי היה ממש כיף ונהניתי בקשר הרב דורי אני אהבתי ללמוד ולשמוע על האדם שהייתי איתה בקבוצה.

מילון

ליל הבדולח
ליל הבדולח הוא הכינוי ללילה שבין 9 ל-10 בנובמבר 1938 (ט"ז בחשוון תרצ"ט), שבו נערך בכל רחבי הרייך השלישי (גרמניה ואוסטריה) פוגרום ביהודים. האירוע כונה כך בשל רסיסי הזכוכית הרבים שהצטברו על הארץ כתוצאה מניפוץ הזגוגיות של בתי מגורים, מוסדות ציבור ובתי עסק רבים של יהודים תושבי גרמניה. (ויקיפדיה)

שיירת יחיעם
שיירת יחיעם הייתה שיירת אספקה של חטיבת כרמלי במלחמת העצמאות שיצאה ב-27 במרץ 1948 מנהריה לקיבוץ יחיעם שהיה מנותק. השיירה נקלעה למארב, והותקפה על ידי כנופיות וכפריים ערבים בסמוך לכאברי. בהתקפה על השיירה נהרגו 46 אנשים. (ויקיפדיה)

מקווה ישראל
מִקְוֵוה יִשְׂרָאֵל הוא בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל. בית הספר הוקם על ידי קרל נטר בשנת 1870, ממזרח ליפו, דרומית לדרך יפו-ירושלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כאשר הוקם צה"ל התגייס אבי לצבא כמובן“

הקשר הרב דורי