מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ב-4 נובמבר 1995 שלח יצחק רבין מכתב ברכה לסבא ליום הולדתו

אני וסבא שלי
תמונות הסטוריות שסבא צילם
סבא צלם לשכת העיתונות הממשלתית והקשר המיוחד של סבא משה עם יצחק רבין

הקשר של סבא משה עם יצחק רבין

ראשית דבר

סבא משה נולד בגרמניה בשנת 1946, במחנה עקורים של ניצולי שואה לסבתא רבתא ברטה וסבא רבא אברהם. בגיל שנתיים עם קום המדינה עלה סבא עם משפחתו ארצה למעברה ליד חדרה. בתום שנתיים במעברה הועברו לעיר לוד שם סיים סבא לימודי בבית ספר התיכון רמלה לוד.

תפקיד בצה"ל

בשנת 1965 סבא התגייס לצה"ל והועבר ליחידת דובר צה"ל לשרת כצלם צבאי. תפקידו של צלם צבאי בדובר צה"ל לתעד את היחידות השונות של הצבא לצורך פרסומים בתקשורת. כצלם צבאי ניזון סבא מהסיפורים של צלמי עבר מפורסמים כמו הצלם אברהם ורד שזכה בעיטור עוז על צילומי המלחמה שלו וכמו מיכה ברעם שקיבל פרס ישראל לצילום על תעוד ישראל.

סבא הגיע למשרדי דובר צה"ל והמפקד שראיין אותו אמר לו בתום הראיון שאחד מתפקידיו העיקריים הוא לתעד את מעשיו של הרמטכ"ל רב אלוף יצחק רבין. סבא היה בהלם, לא האמין שמשה מלוד יהיה כל כך קרוב לאישיות הדגולה הזו.

פגישה ראשונה עם הרמטכ"ל רבין

המפגש הראשון היה בלשכת הרמטכ"ל, קיבלה אותו ראש הלשכה רוחמה, אחרי שיחה קצרה הכניסה אותו לחדרו של יצחק רבין, הוא שחייך אליו קם ממקומו לחץ לסבא את היד, הוא היה בהלם רב אלוף לוחץ ידו של טירון. אחרי שיחה קצרה הודיעה לו רוחמה שמחר הוא יוצא עם הרמטכ"ל ביחידת גולני בצפון הארץ. בבוקר הוא מגיע ללשכה ורוחמה אמרה לו לרדת לאוטו ולחכות לרמטכ"ל. שאל את הנהג איפה הרכב של הצלם, הנהג סאלי צחק ואמר לסבא שהוא נוסע איתם באוטו.

יצחק רבין הגיע ואמר "בוא תשב איתי מאחור" ואז התחילה תקופה של למעלה משנה וחצי שבה נסע סבא עשרות פעמים ברחבי הארץ עם הרמטכ"ל במכוניתו. השיחות באוטו התנהלו בנושא המצלמות והצילום. התברר שרבין חובב צילום וחובב מצלמות. במהלך הנסיעות נוצרו בינם יחסי קרבה ורבין התעניין מאוד ברקע האישי שלו סבא סיפר לו על הוריו ואחיו אהרון ועל המגורים בלוד.

תמונה 1
P.M. LEVY ESHKOL WITH CHIEF OF STAFF RAV ALUF RABIN AND COMMANDER OF CENTRAL AREA ALUF GEVA LOOKING INTO THE OLD CITY OF JERUSALEM DURING A TOUR OF THE BORDER AREA.

סיורים עם הרמטכ"ל וראש הממשלה

בסיורים יצא להם הרבה פעמים לטוס במסוקים לטוס במטוסים לצאת להפלגות של אוניות וצוללות. התמונות שלו התפרסמו בעיתונים השונים וגם בעיתונות חוץ ורבין היה מאוד מרוצה מעבודתו. בהרבה מאוד מהסיורים התלוו לראש ממשלת ישראל לוי אשכול, איש חביב ונעים הליכות. התמונות עם ראש הממשלה פורסמו בתקשורת. במשרד ראש הממשלה אהבו מאוד את עבודתו של סבא והציעו לו להצטרף ולעבוד כצלם במשרד ראש הממשלה. עם שחרורו מצה"ל בסיום מלחמת ששת הימים בשנת 1967, התחיל סבא לעבוד בלשכת העיתונות הממשלתית. אגף במשרד ראש הממשלה.

תמונה 2
P.M. LEVY ESHKOL ACCOMPANIED BY CHIEF OF STAFF RABIN AND SENIOR ARMY OFFICERS LOOKING INTO THE SHEIKH GARACH QUARTERS THE OLD CITY & ISRAEL FRONTIER IN JERUSALEM.

עבודה במשרד ראש הממשלה

ראש הממשלה הראשונה שאתה עבד, הייתה גולדה מאיר, הוא צילם אותה בסיורים בארץ ובעבודתה במשרד. בשנת 1969 הודיעו לסבא שהוא מצטרף לראשת הממשלה לביקור בארה"ב. גולדה מאיר נסעה לפגוש את הנשיא ריצ'ארד ניקסון.

השגריר יצחק רבין שמח לפגוש את סבא בשעות הפנאי החליפו חוויות והוא הראה לסבא את המסרטה החדשה שהוא קנה, הנקראת "סופר שמונה". בזמן הביקור נערכה בביתו של יצחק רבין קבלת שבת. (ראה צילום ) בארוחה השתתף הסנטור קנדי.

תמונה 3
P.M. GOLDA MEIR WITH SENATOR TED KENNEDY AT HER SIDE DURING AT "SHABAT DINNER" AT THE HOME OF AMB. YITZHAK RABIN IN WASHINGTON.

עבודה עם ראש הממשלה יצחק רבין

יצחק רבין חזר ארצה הצטרף למפלגת העבודה ונבחר לראש הממשלה. עם כניסתו לתפקיד המשיך סבא לצאת איתו לסיורים בארץ ובעולם, במסוק עדיין המשיך לטוס איתו, בלימוזינה כבר לא.

אחד האירועים שגרמו לרבין לעזוב את משרתו היה טקס הגעת מטוסי קרב מסוג -15F הטקס נערך בסיס תל נוף ביום ו' בצהרים. חלק מהאורחים מהסיעות הדתיות טענו שהטקס גרם להם לחילול שבת, הקואליציה  התפרקה וישראל הלכה לבחירות. תוך כדי עבודתו עם רבין המשיכו בהדרכות הצילום ועבודת הצילום של רבין השתפרה מאוד.

עבודה עם ראש הממשלה מנחם בגין

בשנת 1976 חל המהפך מנחם בגין מהליכוד נבחר לראש הממשלה, ויצחק רבין עבר לאופוזציה והיה לו הרבה זמן פנוי. באותו זמן הוזמן סבא להיות עורך הצילומים של האנציקלופדיה "צה"ל בחילו" אנציקלופדיה של 18 כרכים על צבא וביטחון. העורך הראשי היה מוטה גור היועץ המקצועי היה יצחק רבין. כך יצא להם להיפגש פעם בשבוע ומאוד שמחתי ללמוד מהידע והחכמה שלו. הדבר חיזק את יחסי הידידות בניהם על אף הפרשי הגילים.

יצחק רבין היה בגלות פוליטית "אני עבדתי עם ראש הממשלה מנחם בגין, בשנת 1982 עם פרישתו של בגין, פרשתי משרות המדינה ועברתי לעבוד כצלם עיתונות בחברת סיגמא הצרפתית. את יצחק רבין הייתי פוגש באירועים חברתיים לא פוליטיים".

עבודה באוסף התצלומים הלאומי

בשנת 1994 הוזמן סבא לערוך ולהקים את "אוסף התצלומים הלאומי" בלשכת העיתונות הממשלתית במשרד ראש הממשלה בירושלים. באותה תקופה נבחר יצחק רבין לתפקיד ראש הממשלה.

זו הייתה תקופה של שיחות שלום עם הפלשתינאים בראשותו של יאסר ערפת, ומצד שני היו בארץ הרבה מאוד פיגועים, המתנגדים לשיחות השלום דרשו להפסיק את השיחות בגלל הפיגועים, שגרמו למאות פצועים והרוגים. יצחק רבין הותקף מילולית על ידי מתנגדיו, כשאנשי שירות הביטחון התעלמו מסימני הסכנה לחייו. סבא מספר שבטקס הנחת אבן הפינה לעיר מודיעין אחד המתנגדים שפך על יצחק כוס מים רותחים, ושומרי הראש לא הצליחו למנוע את זה.

הפגנות ופיגועים

הפיגועים הלכו וגברו ההסתה של הימין בראשותם של בנימין נתניהו ואריאל שרון הגיעה לשיא בהפגנה בכיכר ציון בירושלים. תמונות של רבין במדי קצין נאצי ועם הכותרת בוגד נשאו על ידי המפגינים, מעל אחת המרפסות תקפו מנהיגי הימין את ראש הממשלה יצחק רבין ודרשו הפסקת השיחות עם הפלשתינאים בראשות יאסר עראפת. באותה הפגנה תקפו אנשי הימין את אנשי התקשורת ואת סבא משה דקרו בסכין.

סבא המשיך לעבוד עם רבין אך הבחין שיצחק כבר לא כאתמול, החיוכים נעלמו ראש הממשלה הפך למסוגר, באירועים היה מתבודד והיה מדבר רק עם מקורבים.

יום ההולדת של סבא משה 4.11.1995 

שבוע לפני יום ההולדת של סבא, בסוף חודש אוקטובר הם טסו לוועידה כלכלית בירדן, רבין ישב לבדו במסוק סבא ניגש אליו ואמר לו, שמתי לב שאתה יושב הרבה לבד יצחק ענה שכנראה אנשים פוחדים להיות מזוהים אתו. סבא שאל אם מתאים שסבא ישב לידו, רבין חייך וחיבק אותו. הם חזרו ארצה וזו בעצם הייתה הפגישה האחרונה של סבא עם יצחק רבין.

4 לנובמבר 1995 – רבין שלח ברכת יום הולדת שמח לסבא משה, באותו יום בו נרצח ע"י המתנקש

עצרת שלום גדולה בהשתתפות יצחק רבין ושמעון פרס נערכת בכיכר מלכי ישראל – היום היא נקראת כיכר רבין. סבא לא נסע לאירוע כי באותו ערב חגגו לו יום הולדת, סבא נולד בתאריך 4 לנובמבר. תארו לכם איזו חגיגת יום הולדת זו הייתה כשבמהלכה הודיעו שמתנקש יהודי רצח את ראש הממשלה יצחק רבין.

למחרת יום א' מגיע סבא למשרדו שם הוא פוגש את מרית מזכירתו של יצחק רבין שמוסרת לו מכתב ברכה ליום ההולדת של סבא, שרבין כתב בבוקר שבת שבה הוא נרצח.

מכתב הברכה מראש הממשלה יצחק רבין 4 נובמבר 1995

תמונה 4

הזוית האישית

המצגת שהכינה דניאל יחד עם סבא משה

מילון

כתב וצלם צבאי
כתב צבאי הוא עיתונאי, כתב שטח (קורספונדנט) המדווח מאירועי מלחמה וסכסוך, הגדרה זו כוללת גם צלמי עיתונות העוסקים בתיעוד ודיווח מזירות לוחמה באמצעות צילום מלחמה. כיוון שמטרתו של הכתב הצבאי היא להביא את הידיעות או את התמונות הטובות ביותר והמעניינות ביותר, הוא נוטל על עצמו לעתים קרובות סיכונים בלתי סבירים. כתב צבאי יכול להתלוות לצד לוחם אחד ולסקר את הסכסוך באופן חד-צדדי או להיות נייטרלי ולנסות לסקר את הסכסוך באופן שיקיף את כל הצדדים הלוחמים.

יצחק רבין
יִצְחָק רַבִּין א' באדר תרפ"ב 1 במרץ 1922 – י"ב בחשוון תשנ"ו 4 בנובמבר 1995) היה הרמטכ"ל השביעי של צה"ל, עליו פיקד בעת מלחמת ששת הימים, שגריר ישראל בארצות הברית וראש ממשלת ישראל בשתי קדנציות: הראשונה בשנים 1974–1977, והשנייה בשנים 1992–1995. על חלקו בחתימת הסכמי אוסלו זכה בפרס נובל לשלום לשנת 1994. נרצח במהלך כהונתו כראש ממשלה בידי מתנקש יהודי-ישראלי, יגאל עמיר, שהתנגד להסכמים.

ציטוטים

”ב- 4 נובמבר 1995 שלח יצחק רבין מכתב ברכה לסבא ליום הולדתו“

הקשר הרב דורי