מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלילות סבתא איטה ברמת הגולן

אנחנו עם סבתא
מעבר הדירה
הקמת המושב " נאות גולן" שנת 1968

עלילות סבתא איטה ברמת הגולן
בשנת 1967 הייתה מלחמת "ששת הימים" , שבה כבשנו את רמת הגולן מהסורים. אז החלה ההתיישבות היהודית ברחבי רמת הגולן. הוקם קיבוץ מרום גולן בדרום הגולן וגם מושב מגשימים על יד "גוש אמונים". בתחילת שנת  1968 הוקם המושב "נאות גולן" בסמוך ליישוב מגשימים, על ידי בני חדרה, מרביתם חיליים בשרות סדיר. ההקמה לוותה בהדרכה צמודה של מדריך מהיישוב אלוני אבא.
 
הקמת המושב " נאות גולן" שנת 1968
בדצמבר שנת  1968 הגעתי לישוב נאות גולן  את פני קיבל איש  "ועד הקליטה" בשם  דוד חזן. המושב כלל תשעה בנים מתוכם חמישה חיליים בשירות סדיר וארבע בנות כולם בגילאים שמונה עשרה עד עשרים ואחת. המבוגר בינינו היה בן עשרים וחמש ולכן קראנו לו סבא.
נאות הגולן "היישוב הוקם על ידי גרעין של תנועת העובד הציוני שהתיישבו בצומת פיק ב- 1968 והתפרנסו מגידול צאן. בשנת  1973 התיישב היישוב במיקומו הנוכחי. במקורו היה היישוב מושב שיתופי, וכך גם תוכנן היישוב, אולם הדבר השתנה והיישוב הפך למושב – עובדה אשר הופכת את המגורים במושב לנעימים יותר מחד (לדוגמה: הרפתות אינן נמצאות ליד כל בית ובית כמו במושב – אלא כולן במרוכז, כמו במושב שיתופי) והיוצרת קשיים רבים מאידך (לדוגמה: החממות אינן נמצאות ליד כל בית ובית כמו במושב – אלא כולן במרוכז, כמו במושב שיתופי)." ( ויקיפדייה)
 
המושב התמקם בבתים סורים הרוסים ונתמך על ידי מפלגה תנועת העובד הציוני. המושב הוקם כמושב שיתופי והוקצו לו שדות לפלחה. השטחים סוקלו מאבנים, ידנית על ידי בני המושב. כל בוקר היינו נוסעים לשדות על גבי הטרקטור שסופק על ידי המפלגה וכל ערב היינו עולים במשמרות על גג המבנה, שבו הייתה מרגמה  לשמירה על היישוב מפני מחבלים סורים שחדרו לאזור.      
 
בבוקר שתלנו תפוחי אדמה ובצל. נלחמנו בקיץ עם "עננים" של ברחשים ובחורף נלחמנו בקור הקשה. גרעיני נוער מבית ספר "עירון" חדרה היו מגיעים לישוב לכמה ימים לעזור כמתנדבים, בעיבוד האדמה. אני התמנתי לאחראית מטבח ומכאן שהייתי אחראית על מלאי המזון ועל הבישולים, זאת בנוסף לעבודתי בשדה.
 
בשנת 1969 עזב "מושב מגשימים" השכן מעבר לכביש את מקומו ועבר למקום אחר בדרום רמת הגולן . אנחנו חברי מושב "נאות גולן" נכנסנו במקומו למבנים במקום. שם היה לנו מבנה אחד גדול רציף עם חדרים גדולים שאחד מהם שימש לנו כחדר אוכל. כמו כן זכינו במגרש גדול שבו שיחקו החברים כדורגל.
 
בתמונה, אני עוברת מהמבנה למבנה של "מגשימים" שעזבו למקום אחר  חברים מתמקמים בבניין "החדש".
 
תמונה 1
 
החתונה הראשונה ברמת הגולן
ביולי שנת  1969 נישאתי לדוד חזן, ברוב הוד והדר. היו אלה הנישואין הראשונים ברמת הגולן השתתפו בחגיגה כ-5000 איש, שהיגיעו מכל ישובי דרום הגולן. בנוסף לשני אוטובוסים אחד מנהריה משפחתי ואורחים ואחד מתל אביב משפחה וחברים של הזוג השני שנישא אחרינו. גם הזוג הזה תמי ופינחס ז"ל, בעלה נמנו על חברי "נאות גולן".
 
את החתונה פתחה הצהרה על ידי אחי הבוגר, נחום בן יעקב, שהיה אז קצין  במרחב הגולן שהודיע לנוכחים איפה נמצאים המקלטים למקרה של אזעקה. הנישואים נערכו במגרש הכדורגל הגדול. את טקס הנישואין ערך הרב הראשי של חדרה באותה שנה.

יש לציין שבאותה עת לא היה כביש מסודר בדרום רמת הגולן והעליה הייתה בכביש הישן במקביל לגבול הירדני ומכאן שהונחו על הכביש מוקשים רבים ולכן הצבא איבטח את האירוע כולו היות וזה היה אירוע היסטורי הגיעו מתוכנית הרדיו "בחצי היום" לראיין אותנו ולתעד את האירוע כולו.

בשנת 1970 עזבנו את המושב ועברנו לחדרה בינתיים נולדה (בנהריה) בתנו הבכורה (אמא של תהל נכדתי). בשנת 1971 עברנו לגור בנהריה בגבעת אוסישקין. עבורי זה היה לחזור הביתה, כי הגבעה הזאת הייתה ביתי מאז שמלאו לי שלוש שנים והורי עדיין גרו בגבעה. בשנת 1973 פרצה מלחמת יום כיפור שהביאה אחריה את מלחמת ההתשה.

בנובמבר שנת 1973 בא לעולם בשעה טובה בני הצעיר גיא חזן (אבא של דוד). בעלי דוד חזן עבד בחברת
"ישקר " נהריה  ולאחר מכן עבד כמנהלן של חברת "עמיגור", בשכונת טרומפלדור נהריה אליה עברנו קודם לכן. אני עבדתי כמזכירה של מרכז קליטה גדול שהוקם בנהריה לקליטת גל העליה הראשון שהגיע מברית המועצות.
בשנת 1974 הצטרף בעלי כעובד משרד הקליטה במאמץ הגדול לקליטת העליה. בשנת 1975 נפטר בעלי .
 
הקמתה של העיר "קצרין"
בשנת 1978 אספתי את שני ילדיי ועליתי חזרה לרמת הגולן להתיישב בעיר ולהיות שותפה בהקמתה של "קצרין". היינו המשפחה מספר  150. הבניינים הראשונים בקצרין.
קצרין "קַצְרִין היא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל, הממוקמת במרכזה של רמת הגולן, בגובה של 300 מטר (היישוב)מעל פני הים. שטח השיפוט של קצרין הוא 12,214 דונם. מדרומה של קצרין נמצאת שמורת יער יהודיה. ההחלטה להקים עיר בגולן התקבלה על ידי ממשלתה של גולדה מאיר בשנת 1973. קצרין הוקמה בשנת 1977 על ידי גרעין שהתארגן בשנת 1975 בעידודו וביוזמתו של ועד ישובי הגולן. קצרין נחנכה ב-24 בינואר 1978‏ והוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1979." 
תמונה 2
 
בשנת 1980 נסעו כל תושבי קצרין וכלל תושבי רמת הגולן להפגנה הגדולה נגד פינוי ימית שפונתה לאחר מכן. מקורות העבודה בקצרין היו מצומצמים מאוד והתושבים עבדו באזורים מסביב בקריית שמונה, בטבריה  ובראש פינה. אני עבדתי בשק"ם האזרחי שהוקם על יד מחנה צה"ל בנפח רמת הגולן.
בשנת 1981 חזרנו שוב לנהריה !

מילון

שק"ם
כמו מכולת של הצבא

קצרין
קַצְרִין היא מועצה מקומית במחוז הצפון בישראל, הממוקמת במרכזה של רמת הגולן, בגובה של 300 מטר (היישוב) מעל פני הים. שמדרומה של קצרין נמצאת שמורת יער יהודיה. ההחלטה להקים עיר בגולן התקבלה על ידי ממשלתה של גולדה מאיר בשנת 1973. קצרין הוקמה בשנת 1977 על ידי גרעין שהתארגן בשנת 1975 בעידודו וביוזמתו של ועד ישובי הגולן. קצרין נחנכה ב-24 בינואר 1978‏ והוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1979.

ציטוטים

”בקיץ עם "עננים" של ברחשים ובחורף נלחמנו בקור הקשה. “

”תחילת שנת 1968 הוקם המושב "נאות גולן" בסמוך ליישוב מגשימים“

הקשר הרב דורי