מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע לארץ ישראל

אני סבתא וסבא במהלך הקשר הרב דורי
ההורים של סבתא רחל מתחתנים
עלייה לארץ ישראל מסוריה - מתקופת המנדט

קוראים לי רחל שמר, נולדתי בשנת 1951 בקריית חיים, להורים ששניהם עלו לארץ ישראל מסוריה, אך לכל אחד ואחת סיפור שונה של עלייה אשר עליהם אספר לכם.

אבי מרדכי

אבי מרדכי נולד בחלב עיר בסוריה בשנת 1926 למשפחה דתית. אביו היה בעל חנות של תכשיטים ואמו עקרת בית שגידלה את אבי ואת שמונת אחיו. סיפור עלייתו של אבי לארץ מגולל סיפור של נער שעזב את משפחתו והחליט לעלות לארץ ממניעים ציוניים. בשנת 1942 התארגנו מספר נערים מתנועת הנוער והחליטו לעלות לארץ ישראל. בלילה, הם נפגשו מבלי לספר למשפחתם על רצונם לעלות לארץ ישראל ועל המועד. אך, הם הפקידו מכתבי פרידה אצל הרב של הקהילה.

הקבוצה התארגנה והחלה את המסע לארץ .הם נסעו עד גבול סוריה וישראל ומשם החלו מסע רגלי בכדי לחצות את הגבול, במטרה להגיע לקיבוץ חניתה. החשש בדרך היה מצד אחד מהסורים ומצד שני מהאנגלים. מורה הדרך המקומי נטש אותם באמצע הדרך והקבוצה הייתה צריכה לחצות את הגבול לבד. בהגיעם לחניתה הם קיבלו תעודות עליה מזויפות. מאחר והייתה זו עליה לא חוקית הלבישו אותם בבגדים של חברי קיבוץ וסידרו להם חדרים, במטרה להטעות את הצבא הבריטי כאשר יגיעו לקיבוץ לחפש. בקיבוץ הם שהו כחודש ימים. לאחר מכן, מצוידים בתעודות המזויפות הם יכלו להמשיך את המסע לקרובים שהיו בארץ.

אבי המשיך לחיפה ונפגש עם קרובי משפחתו, הוא החל לחפש עבודה ומקום מגורים. אבי למד בבית ספר אליאנס בחלב ולמרות השכלתו התיכונית הוא נאלץ לעבוד בעבודות דחק כמו סלילת כבישים ונטיעת עצים.

ההורים של סבתא רחל ביום חתונתם

תמונה 1

אמי רינה

אמי רינה נולדה בדמשק בשנת 1930 ועברה בגיל שלוש לתורכיה. אביה (סבא רבא רבא) החליט לפתוח בית מלון בעיר הגבול של תורכיה סוריה. אמי הייתה הבכורה מבין ארבעת אחיה. לאחר מספר שנים המלון נשרף והם נותרו ללא פרנסה. לכן המשפחה החליטה לחזור לדמשק. אמי, שתי אחיותיה, אחיה והוריה החלו את המסע לדמשק, למשפחתו של סבי.

בדמשק, הם פגשו את המשפחה והתגוררו ביחד. סבי וסבתי החליטו לסדר את התעודות ולעלות לארץ ישראל. הם רצו במיוחד להגיע לירושלים ולהתאחד עם משפחתו של סבי. שבוע לאחר שהגיעו לארץ מדמשק, סבתי נהרגה בתאונת דרכים בהיותה בהריון מתקדם. סבי החליט לעבור לחלב על מנת שהמשפחה תעזור לו בגידול הילדים ולזרז את קבלת האישור.

בשנת 1935 קיבלו תעודת עלייה ועלו לירושלים לקרובי משפחה. בתקופת שהותם בירושלים עזרו אמי ודודתי בהעברת כרוזים ובהדבקת מודעות נגד השלטון הבריטי. לאחר מספר שנים סבי התחתן עם אישה אחרת ואמי, אחיותיה ואחיה הקטן נאלצו לעזוב את ירושלים ועברו לחיפה.

הזוית האישית

רוני: היה לי ממש כיף לשמוע את הסיפור של הורים של סבתא וממש התעניינתי.

בעלה של רחל, בני שמר, משתתף אף הוא בשנה זו בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתם רוני ומספר את סיפור עלייתו לארץ ישראל כילד.

מילון

עבודות דחק
סלילת כבישים, נטיעת עצים

ציטוטים

”מורה הדרך המקומי נטש אותם באמצע הדרך והקבוצה הייתה צריכה לחצות את הגבול לבד “

הקשר הרב דורי