מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

my history – ההיסטוריה שלי

שתינו בקשר הרב דורי
דרכון פולני
סיפור החיים שלי - מהשואה למושבה יסוד המעלה

נולדתי בורשה  שבפולין בשנת 1939. עליתי לארץ ישראל בשנת 1973.
 
שרדתי  את השואה בגלל שאמא ואבא שלי נמלטו מוורשה כשהייתי בת שישה חודשים, אחרי שהגרמנים כבשו והטילו פצצות בוורשה.  אמא, נגד כל הרצונות של משפחתה בוורשה, נמלטה איתי, אחרי שני מקרים שקרו: באחד הטיולים איתי בעגלה לגן הציבורי הקרוב (שעדיין קיים שם) בזמן הפסקה בהטלת הפצצות, הגענו לשערי הגן ושם עמדו גרמנים נאצים שסגרו את השערים ולא נתנו לנו להכנס, כנראה בגלל שאמי סירבה לשים טלאי צהוב ולא נראתה כמו יהודייה ובשל שיערה הבלונדיני. אחר כך היא שמעה שהיה שם טבח של יהודים שביקרו בגן.
 
במקרה השני, כשאמי הייתה בבית בזמן מטח פצצות, חתיכה של פצצה נפלה על המיטה בה הייתי, ליד ראשי. ברחנו לאזור פולין שהיה בשליטת רוסיה, והרוסים שלחו אותנו בתור אסירים למחנות עבודה בסיביר, שם הוריי עבדו כמו עבדים על מנת להשיג מעט אוכל. את אבי הרגו, אך אני ואמי שרדנו בתנאים מאוד קשים, אחרי הרבה מחלות ועבודת פרך. אני, עם ילדים קטנים, רוסים, יהודים ופולנים היינו בגן ילדים עם תנאים קשים ומעט אוכל ובגדים. מדי פעם המקום קיבל חבילות מזון ובגדים מהצבא ומממשלת ארצות הברית, אך עדיין היינו רעבים. למרבה הפלא, בכל התוהו ובוהו של המלחמה, הדואר המשיך לפעול ובגלל זה בתחילת שנת 1941 אני ואמי קיבלנו חבילות קטנות עם מזון תינוקות בשבילי.
 
אחרי השואה חזרנו לפולין ואמי התחתנה עם איש שהיו לו אחים באנגליה ועברנו לאנגליה. זה היה בשנת 1948 כשהייתי בת 8.  בהמשך למדתי, עבדתי בתור מזכירה, התחתנתי וילדתי את שתי בנותי.
 
עלינו לארץ בשנת 1973. בארץ, בנותי בנות השש והתשע התחילו ללמוד בבית ספר, בעלי קיבל טיפול רפואי והתחיל לעבוד כמהנדס ראשי של פרויקט בנגב בחברת מהנדסים. אני עבדתי בחברה ממשלתית בתור מזכירה. כעבור ארבע שנים בעלי נפטר מהמחלה שלו ואני המשכתי לגור ולעבוד עם בנותי בבאר שבע. שם התחתנתי כעבור שלוש שנים עם אברהם לזר, בעלי כיום.
 
רוב חיי אני גרה בארץ. כיום אני גרה במושבה בצפון בשם יסוד המעלה ויש לי שישה נכדים. אני מאוד אוהבת לצייר, לבשל מאכלים טעמים, לסרוג, ספורט ובעיקר שחייה וכמובן להיות עם נכדיי.
  
העשרה
יסוד המעלה: "יְסוּד הַמַּעֲלָה היא מושבה בדרום עמק החולה. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949. מקור השם, שהוצע על ידי פישל סלומון, מן הפסוק: "כִּי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא יְסֻד הַמַּעֲלָה מִבָּבֶל" (עזרא, ז',ט'). בשטח המושבה נמצאו שרידי בית כנסת המתוארך בין המאה ה-4 למאה ה-6 לספירה.
 
ורשה: "ורשה היא בירת פולין והעיר הגדולה ביותר בה. העיר ממוקמת על גדות נהר הוויסלה, כ־350 קילומטרים מחופי הים הבלטי ומהרי הקרפטים. העיר היא בירת פולין מאז שנת 1596, למעט התקופה בה הייתה פולין מחולקת בין האימפריה הרוסית, פרוסיה והאימפריה האוסטרית". ויקיפדיה
 
מורה מובילת תכנית, בתיה מידן
תשע"ו

מילון

ורשה
ורשה היא בירת פולין והעיר הגדולה ביותר בה. העיר ממוקמת על גדות נהר הוויסלה, כ־350 קילומטרים מחופי הים הבלטי ומהרי הקרפטים. העיר היא בירת פולין מאז שנת 1596, למעט התקופה בה הייתה פולין מחולקת בין האימפריה הרוסית, פרוסיה והאימפריה האוסטרית.

יְסוּד הַמַּעֲלָה
יְסוּד הַמַּעֲלָה היא מושבה בדרום עמק החולה. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1949. מקור השם, שהוצע על ידי פישל סלומון, מן הפסוק: "כִּי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא יְסֻד הַמַּעֲלָה מִבָּבֶל" (עזרא, ז',ט'). בשטח המושבה נמצאו שרידי בית כנסת המתוארך בין המאה ה-4 למאה ה-6 לספירה.

childhood
ילדות

ציטוטים

”שקרן צריך זיכרון טוב כדי לזכור את השקרים שלו“

הקשר הרב דורי