מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

Made in Casablanka

תמונה של מרצדס
תמונה מהעבר של מרצדס
סיפורה של מרצדס

לפני 62 שנה נולדתי למשפחה יהודית בקזבלנקה  והייתי הילדה היחידה בבית. שמי הוא ספרדי וקיבלתי אותו על שם סבתא. נולדתי עם שם המשפחה אלבז ובהמשך החיים כאשר התחתנתי  שיניתי את שם המשפחה שלי לשושן.

אמי נפטרה כשהייתי בת 3 ואבא שלי גידל אותי ביחד עם אשתו השנייה שהוא הכיר 5 שנים אחרי שאמי נפטרה. למדתי בגן ובבתי ספר צרפתיים ויהודיים שהיו נמצאים במרוקו.

הגעתי לארץ לפני 5 שנים כשהייתי בת 56. רציתי לעלות לארץ הרבה זמן אבל הייתי עם אבא שלי והחלטתי לעלות לארץ רק לאחר שאבא שלי נפטר.  הבנות שלי כבר היו בארץ לפניי והן היו אחת הסיבות שבגללם עליתי לארץ.

אני אוהבת לקרוא ספרים בשעות הפנאי שלי. המאכל האהוב עלי הוא קציצות דגים. אני אוהבת לשמוע שירים והזמרים האהובים עלי הם הביטלס ומייק בראון. רציתי ממש לעבוד וכשהציעו לי לעבוד זהו היה רגע משמעותי ושמח עבורי. בחיי קיימים אירועים עצובים, כשהייתי קטנה הייתי בים ולא ידעתי לשחות וכתוצאה מכך התחלתי  לטבוע עד שמישהו מהמשפחה הציל אותי.

הייתי קוסמטיקאית במרוקו, בחרתי במקצוע כי אהבתי טיפוח. אני נהנתי במקצוע הזה והלקוחות היו מרוצים מהעבודה שלי. אני עסקתי במקצוע הזה 5 שנים והפסקתי בגלל שהתחתנתי.

במשפחתי קיימים מנהגים ומסורות שונות. כמו כול המשפחות היהודיות במרוקו המשפחה שלי חגגה מימונה, לא חגגתי את החגים הצרפתיים. החג האהוב עלי, הוא חג  הפסח כי כל המשפחה מאוחדת והאוכל טעים. והשפות שהייתי מדברת הן צרפתית, ספרדית, ערבית ועברית.

הזוית האישית

במהלך כתיבת סיפורה של מרצדס , היה לנו חוויה מסקרנת מאוד לדבר איתה ולקבל קצת מידע על מרוקו וקזבלנקה ובעיקר על חייה האישיים. היה לנו ניסיון לדבר איתה על הדברים שהיא אוהבת והמוזיקה שהיא שומעת. במהלך העבודה איתה היו כמה מקרים שבהם היא שאלה אותנו איך כותבים מילה כלשהי, אז גם לימדנו אותה קצת עברית.

מילון

החינוך היהודי במרוקו
בקרב הקהילה היהודית במרוקו, התקיימו מערכת חינוך חילונית ומערכת חינוך דתית. החינוך החילוני כלל את מערכת החינוך של כל ישראל חברים (כי"ח) - ארגון חינוכי שנוצר כדי לאפשר לתלמידים יהודים להשתלב בתוך סביבת חייהם, תוך הקניית השכלה אוניברסלית וחינוך למסורת היהודית. במרוקו, הקימה כי"ח בתי ספר ברוח מודרנית ובאמצעותם קיוו להשיג אמנציפציה בנוסח מערב-אירופאי ליהודי מרוקו. בבית הספר למדו התלמידים שפות זרות וקיבלו הכשרה מקצועית והשכלה כללית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החג האהוב עלי, הוא חג  הפסח כי כל המשפחה מאוחדת “

הקשר הרב דורי