מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

barry בר יוחאי עמיאל

רון אמדו וברי עמיאל בעת העבודה
מפת כיבוש יפו על ידיד האצ"ל
קורותיו של ברי עמיאל בארץ ובארצות הברית
נולדתי בשנת 1932 בארץ לאמי שרה ולאבי ישעיהו עמיאל. למדתי בבית ספר יסודי תיכון המעלה ולמדתי חשמלאות ב"אורט".
 
פעילות באצ"ל
בגיל 16 הייתי בארגון האצ"ל מחתרת לשחרור המדינה מהשלטון הזר. במסגרת פעילותי בארגון הייתי מדביק כרוזים. כמו כן באגון עברנו מחנות אימונים. לאחד מהם שהתקיים בכפר ויתקין הגיעו הבריטים, מכיוון שזה לא היה חוקי לקיים םעילות בארגונים צבאיים, שכנענו אותם שזו פעילות של הצופים. השתתפתי בכיבוש יפו ועמדות אבו כביר על ידי האצ"ל. הייתי בן 16. בשנת 1948 ישבתי בעמדות אבו-כביר בעת  כיבוש יפו.
לאחר מכן שירתי בצה"ל ועבדתי כשבע שנים בבסיס חיל האוויר.
החיים בארצות הברית
בשנת 1954 התחתנתי עם אשתי, בתיה. בשנת 1964 בגיל 30 ירדנו מהארץ לארצות הברית.
בארצות הברית הייתי פעיל בכל מיני ארגונים אשר תומכים ותורמים למדינה: אגודת אמריקה לביטחון ישראל, אגודת אורט ואגודת בני ברית ועוד.
במסגרת הפעילות למען ישראל, השתתפתי בערבים רבים של התרמות, אליהם הגיעו נציגים בכירים מהארץ (מופז, אילן רמון, עמוס מלכה ועוד). לעיתים בעת הארוחה התכנסו בחוץ ערבים שהפגינו ואנו היינו יוצאים אליהם מתווכחים אתם וגם מכים אותם.
הייתי קבלן חשמלאי והייתי קוסם ,חבר בארגוני הקוסמים בעולם בכלל ובארצות הברית  בפרט  וכמו כן הייתי בארגוני קוסמים מקומיים בשיקגו ובוויסקונסין. ביקרתי בכל מיני כנסים ומפגשים של קוסמים. תרמתי הופעות קסמים לבתי חולים לילדיםב תי כנסת ולעוד כל מיני מוסדות שתומכים בישראל.
בשנת 1997 עליתי עם אשתי לארץ לביקור ולאחר שאשתי נפלה והגיעה לנכות החלטתי להישאר בארץ למרות שהשארתי הכל מאחורי בית, ילדים, נכדים ועבודה.
סע וטייל ברחבי ישראל 
בארץ ביקרתי בירושלים, רמת הגולן, בחרמון, הייתי באילת, במיני ישראל, בחמת גדר, בערד, בטבריה הייתי בכינרת, הייתי בחיפה והסביבה, בבאר שבע , הייתי בנצרת ביום הכריסמס, הייתי בצפת ועוד…
 
קליטה קשה 
עד היום קשה לי להתאקלם מכל הבחינות.
 
הפעילות בתכנית "הקשר הרב דורי" 
אני בתכנית "קשר הרב דורי" ביקרנו בבית התפוצות ואנו מתעדים את סיפורי המבוגרים שבחבורה. אני עובד עם רון ונוצר בינינו קשר מאוד חם למרות שאיננו בני משפחה.
 
על הפעילות בתכנית
בארי: "הפעילות בתכנית זה מעסיקה אותי ומרגיעה אותי, בארץ לא כל כך הצלחתי להתאקלם ואני קצת משתעמם פה.
רון : "קיבלתי סבלנות לעבודה עם מבוגר ,ומכיוון שלברי יש מוגבלות בשמיעה למדתי לחכות עד שהוא יבין". 

  

מילון

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל‏[1] (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי, עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים, שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. במשך השנים, מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". הארגון פורק עם הקמת צה"ל.

ציטוטים

”במסגרת הפעילות למען ישראל, השתתפתי בערבים רבים של התרמות“

”השתתפתי בכיבוש יפו ועמדות אבו כביר על ידי האצ"ל. הייתי בן 16.“

הקשר הרב דורי