מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא איבט מספרת על הוריה שחיו בסוריה

בית ספר לבנות סוריה - אתר בית התפוצות
סוריה - מתוך אתר בית התפוצות
אות הוקרה על בעקבות מנהלי בית ספר בלבנון

שמי אריאל זייתונה השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי איבט זייתונה. סבתא איבט נולדה בסוריה בשנת 1944 לבית משפחת פרסידו. סבתא עלתה לארץ בשנת 1976. סבתא איבט סיפרה לי על הוריה, סבא רבא וסבתא רבתא שחיו בסוריה.

רקע – יהדות סוריה

"יהדות סוריה הייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות בין קהילות היהודים במזרח התיכון. שתי הקהילות הגדולות והחשובות בסוריה הן קהילת דמשק, וקהילת חלב היא ארם צובא…. החל מ-1973 סייעה פעילת זכויות האדם היהודית ג'ודי פלד קאר למעל 3000 יהודים לצאת את גבולות סוריה בהברחה ובתשלום כופר. באמצע שנות התשעים של המאה ה-20, איפשר הנשיא חאפז אל-אסד ליהודי סוריה לצאת מן המדינה, בתנאי שיתחייבו שלא לעלות לישראל. כ-4,000 מן היהודים שיצאו מסוריה נאלצו לתת את כל רכושם לממשלה". (ויקיפדיה)

סבתא איבט מספרת:

"בחרתי לספרעל הורי אדל וגאק פרסידו סבתא וסבא רבא של אריאל. בחרנו לתעד את סיפורם ועל התקופה בה הוריי היו מורים, שניהם היו אנשי חינוך וקיבלו אות הוקרה על פעלם ותרומתם למערכת החינוך בה עבדו במסגרת בית הספר של אליאנס: "כל ישראל חברים".

הוריי, אדל וגאק פרסידו קיבלו את אות ההוקרה מקונסול צרפת על הדגשת התרבות הצרפתית – לנושא זה השקיעו את חייהם. הורי עסקו במקצוע החינוך כ-20 שנה.

בשנת 1976 הם עלו ארצה והיו בין האחרונים שהצליחו לעלות ארצה.

לקריאה על יהדות סוריה באתר בית התפוצות

הזוית האישית

אריאל זייתונה השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי איבט זייתונה. אריאל שמעה מפי סבתא איבט  את סיפורם של משפחת פרסידו – סבא רבא וסבתא רבתא שלה שחיו בסוריה.

הקשר הרב דורי – תמונת  המפגש החגיגי עם כל הסבים והסבתות

תמונה 1

מילון

יהדות סוריה
יהדות סוריה הייתה אחת הקהילות הגדולות והחשובות בין קהילות היהודים במזרח התיכון. שתי הקהילות הגדולות והחשובות בסוריה הן קהילת דמשק, וקהילת חלב היא ארם צובא.

כי"ח - כל ישראל חברים
כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית: Alliance Israélite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון יהודי בין לאומי הפועל לקידום חברה ערכית ושוויונית. מושב ההנהלה העולמית הוקם בפריז ונשאר שם עד היום בפריז. מטה הנציגות הישראלית של הארגון, עמותת "כל ישראל חברים", שוכן במקווה ישראל.

ציטוטים

”הוריי, אדל וגאק פרסידו קיבלו את אות ההוקרה מקונסול צרפת על הדגשת התרבות הצרפתית“

הקשר הרב דורי