מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פיתוח ויצור של כלים של חקלאות

סבא סבתא ואני
כלי חקלאי שסבא שלי המציא
המצאת החקלאות

הקשר שלי לחקלאות הישראלית נוצר בתקופה שניהלתי חברה ליצור כלים חקלאיים מהמובילים בארץ.

בתקופה הזאת הייתה חשיבות עצומה להתאמת ציוד חקלאות לתנאים בארץ, ומכיוון שחברה היא גם עסק מסחרי חיפשנו דרכים להרחיב  את הפעילות שלנו ואחת הדרכים הייתה ליצר ציוד חקלאי.

מדינות היעד כמובן היו מדינות העולם השלישי ששם החקלאות הייתה מאוד לא מפותחת, והיעד הראשון היה כמובן אפריקה. למרות שגם בארץ היה צורך לשפר את החקלאות, ישראל נחשבה למתקדמת והרגשנו שאנחנו יכולים לתרום לחקלאות הפרימיטיבית ולקדם אותה.

מספר חברות בארץ עסק בנושא הנ"ל. אני יצאתי לאפריקה לבדוק את התנאים על מנת שנוכל לבדוק את התאמת הציוד לתנאים האפריקאים. המדינה הראשונה שפעלנו בה הייתה אתיופיה. היינו קשורים עם שליט אתיופיה שאפשר לנו פעילות חופשית במציאת פתרונות אגרוטכניים לתנאים באתיופיה. כמובן שפעלנו גם במדינות נוספות אבל אני אתרכז רק במדינה אחת והיא ניגריה.

בניגריה הייתה בעיה בריאותית לתושבים: חוסר חלבון בגוף. כדי לעזור בבעיית החלבון, גידלו גידול עשיר בחלבון הנקרא קסבה. הקסבה הוא שייח עם גבעול מרכזי עבה ועלים מאוד דומים לעלי קיקיון.

הבעיה עם הגידול הזה הוא שהשיטות הפרימיטיביות בהן השתמשו הילידים לא הספיקו. הילידים השתמשו במעדרים פשוטים שלא אפשרו לגדל גידולים במידה מספקת. אנחנו קבלנו מידע מהבנק העולמי, שהם עומדים להעניק כמות של טרקטורים.  כששמענו על זה החברה שלנו לקחה על עצמה לפתח כלי לעיבוד שטחי הקסבה. הצלחנו לפתח כלי מתאים, שבעזרת טרקטורים הצלחנו להגדיל את שטחי הקסבה לממדים עצומים לעומת השיטות הפרימיטיביות בעבר.

 

תמונה 1

הזוית האישית

סבא: התכנית החזירה אותי להיסטוריה, שמתחילה בילדותי בדרום ת"א וצפונה, שהתאפיינה בהרבה "שכונתיות". נהניתי מאוד כי התכנית העלתה בזכרוני סיפורים מאוד מרגשים ויפים.

גיא: נהניתי מאוד להיות עם סבא ולשמוע סיפורים. היה מרתק ולמדתי המון!

מילון

פעולות אגרוטכניות
מכלול הפעולות הטכניות הכרוכות בייצור החקלאי

ציטוטים

”"סבא שלי המציא את הכלי החקלאי אבל הוא נתן קרדיט לכל החברה"“

הקשר הרב דורי