מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משושי באהבה

מסמך מקורי של תעודת – הלידה
תעודת עולה לארץ ישראל באנייה "עצמאות"
סיפור חיי

העפלה לארץ ישראל

הורי סבינה ואהרון גרו ברומניה בעיר צ'רנוביץ. בצעירותם חלמו לעלות לארץ ישראל. הם היו פעילים בתנועת "תורה ועבודה", של תנועת "יבנה". בשנת תש"ט –  פברואר 1949 עלו לארץ באנייה "עצמאות". כאשר הגיעו לחופי א"י, נתפסו ע"י הבריטים ונשלחו למחנה מעצר בקפריסין. שם ניסו לנהל את חייהם עד לעלייתם לארץ. אמי, שהייתה בהריון, ילדה אותי בתנאים קשים בבית החולים הצבאי שבעיר ניקוסיה. הילדים שבמחנה קיבלו תוספת מזון כמו: חלב, ביצים ובשר.

בשנות החמישים תש"ח 1948, הצטרפתי לחוג המשפחה – בת יחידה למשפחת שיבר. נולדתי במקביל להקמת המדינה. תינוקת קטנטנה שנולדה במחנה המעצר בקפריסין. כמעפילים נשלחו הורי לרעננה יחד עם סבתא פרידה, אמו של אבא אהרן. גרנו במעברה- מחנה עולים או יישוב קליטה. הישובים היו זמניים במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. תחילה גרנו ב- "בית עולים" שבנווה חיים (חדרה) ובהמשך עברנו לרעננה.

המעבר למעברה ברעננה

בנווה חיים גדלתי בצריף אסבסט קטן כשסביבנו חול וחול. צמודים אלינו גרה משפחה נוספת עם בנם היחיד ואיתו שיחקתי. את המטבח והשירותים חלקנו יחד. כדי לפרנס את המשפחה אימי יצאה לעבוד בבתי הסביבה ואני הצטרפתי אליה, מחכה לה עד לסיום העבודה. אני זוכרת משפחה אמידה שם פונקתי בלחם ונקניק שהיה יקר מציאות באותם הימים. משפחה זו "אימצה" אותנו בחום.

הביקור במחנה עתלית

תמיד גיליתי עניין בנושא העפלה. לאחרונה ביקרתי במחנה המעפילים בעתלית ובמרכז המידע . שם גיליתי בין אוניות – המעפילים את שמה של האוניה "עצמאות", שיצאה מבולגריה לארץ ישראל. במוזיאון תל- אביב ביקרתי באגף המוקדש כולו למחנה קפריסין.

קישור ל – הספר של שושי פרוינד

הזוית האישית

סיפורה של שושי פרוינד, כפי שתועד ע"י אדוה רז במסגרת קורס "מעבר לדלת" בקשר הרב דורי

מילון

העפלה
הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948 (כניסתם של יהודים לתחומי הארץ באופן בלתי מאורגן החלה מאז מלחמת העולם הראשונה, כאשר הונהג ממשל צבאי בריטי ואף קודם לכן, אך ההעפלה המאורגנת החלה ב-1934). היא כונתה גם עלייה ב', משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה החמורות שנקבעו על ידי ממשלת המנדט הבריטית.

ציטוטים

”כל המאמין שלא ניתן לשנות את ההיסטוריה, מעולם לא ניסה לכתוב את ספר הזכרונות שלו.“

הקשר הרב דורי