מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אופליה מבואנוס איירס

אני וסבתא שלי הקשר הרב דורי
בית הכנסת המרכזי בבואנוס איירס Templo Libertad
הילדות שלי

הקשר הרב דורי של סבתא אופליה ויהלי גלעד. סבתא אופליה מספרת ליהלי את סיפורה:

החיים שלי

בשנת 1946, נולדתי בבואנוס איירס, ארגנטינה.

אני הבת השניה מבין ארבעה ילדים. יש לי אחות בשם קטלינה שגדולה ממני בשנה וחצי ועוד שני אחים הצעירים ממני ושמם ברנרדו ורוברטו.

אבי, סולומון נולד בבואנוס איירס, ארגנטינה. אמו של אבי נפטרה בזמן לידתו ואבי נותר עם אביו בלבד. סבי התקשה לגדלו לבד ולכן אבי נשלח לגדול בבית יתומים בעיר סאן חואן שנמצאת בצפון ארגנטינה. לאחר כחמש שנים סבי הכיר אישה אלמנה שהיתה לה בת בגילו של אבי ושמה היה רוזיטה, סבי נישא לה ונולד להם בן ששמו היה נטליו.

אמי הגיעה עם אביה ואחיה הבכורים ממנה לארגנטינה מויסקינסקי פולין בגיל 13 לפני מלחמת העולם השנייה. היא היתה הצעירה מבין ארבעה אחים. אמה נותרה בפולין כדי לטפל בהוריה אך הם לא הספיקו לברוח לפני פרוץ המלחמה וכל המשפחה של אמי מלבד אחיה ואביה נספו בשואה.

הורי הכירו בבואנוס איירס במסיבת יום הולדת של בעלה של אחות של אמי. אבי היה חבר טוב של גיסה של אמי וכך הכירו זה את זו והתאהבו ברגע אחד. לאחר כחצי שנה הם כבר התחתנו ונולדה אחותי הבכורה קטלינה.

ילדותי בארגנטינה היתה טובה ומאושרת. נהגתי לבלות רבות עם אחיי וחבריי הטובים באגם מחוץ לבית. למדתי בבית ספר ממלכתי עם הפרדה מגדרית. בנים ובנות למדו בנפרד. הבנים למדו בשעות הבוקר והבנות למדו בשעות אחר הצהריים. מספר בקרים בשבוע נהגנו ללכת ללמוד בבית ספר יהודי בבית הכנסת בשכונה פלורס בה גדלתי.

מאחר שאבי עבר ילדות קשה ובודדה ללא אם, הורי נהגו לפנק אותנו ולבלות עמנו רבות בעיקר בחווה בעיירה הקרובה לבואנוס איירס, נהגנו לבלות רבות בקאנטרי קלאב של יהודים "איברייקה" ובחגים ובחופשות נהגנו לבלות בעיירת הנופש שמחוץ לבואנוס איירס, מרדל פלטה.

זיכרון חזק שזכור לי הוא מחתונתה של אחותי קטלינה. בארגנטינה היה נהוג לערוך את האירוע בכמה מקומות: חתונה אזרחית בבניין העיריה ולאחר החתונה האזרחית יצאו לחגוג כל המשפחה והחברים הקרובים במסעדה. לאחר כשבוע ערכו טקס דתי בבית הכנסת ואת המסיבה הגדולה אירחו בבית מלון.

כשפרצה מלחמת ששת הימים, אחותי ובעלה עלו לארץ ישראל באנייה. לאחר כשנה נודע לנו שאחותי בהריון והורי ואני טסנו לבקרה בארץ. הורי ביקשו ממני להישאר בארץ לשנה לעזור לה לגדל את בנה הבכור, יונתן וכך עשיתי. לאחר לידת בנה של אחותי נסעתי לבאר שבע ללמוד באולפן עברית והכרתי חברים חדשים, התאהבתי בארץ והחלטתי לעלות סופית לארץ.

לאחר כמה שנים הורי ואחיי הצעירים אף הם עלו לארץ ועזבו את ארגנטינה.

בצעירותי כשהייתי עולה חדשה עבדתי בחברת "להב חולצות" ודרך חברה לעבודה הכרתי את בעלי עד היום, אהרון שהוא סבא של יהלי גלעד.

לאחר תקופה קצרה התחתנו ונשארנו לגור בבית הורי, נולדו לנו שלוש בנות: חוה, דקלה וליטל. גם בנותי נישאו והצטרפו למשפחתנו עשרה נכדים מקסימים.

הזוית האישית

סבתא אופליה: היה מאוד מהנה ומעניין לעשות עבודת תיעוד סיפור חיים עם הנכדה שלי יהלי.

מילון

יהדות ארגנטינה
יהדות ארגנטינה היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית ובחצי הכדור הדרומי. ראשוני היהודים הגיעו לארגנטינה כנראה כבר במאה ה-16 יחד עם הכובשים הספרדים. מאז, בהיות ארגנטינה מדינת מהגרים, היא קלטה לאורך הדורות יהודים רבים בני עדות שונות. בסוף המאה ה-19' ותחילת המאה ה-20' פעל הברון הירש להקמת התיישבות חקלאית יהודית באזורים שונים בארגנטינה, בעיקר במחוז אנטרה-ריוס. פרויקט התיישבות זה נחשב בעיני רבים למאורע מרכזי בביסוס ועיצוב הקהילה היהודית בארגנטינה. רבים מאנשי הקהילה רואים בפרויקט ההתיישבות את ראשית ההתיישבות ומקור לגאווה, תחושת חלוציות ושורשיות.

אולפן
בית ספר שמלמד את השפה העברית לעולים חדשים

ציטוטים

”התאהבתי בארץ והחלטתי לעלות סופית לארץ.“

הקשר הרב דורי