מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

65 שנה לירוחם – חשבנו שהנהג טעה בדרך….

רפי ביטון מספר לתלמידים
מעברת ירוחם
בוגרי המאוחד מוקירים תודה לוותיקי הישוב - 65 שנה לירוחם

בוגרי ביה"ס המאוחד מוקירים תודה לוותיקי הישוב – 65 שנה לירוחם
 
תלמידי כתות ו בוגרי ביה"ס המאוחד בירוחם סרטון הקליפ מוקדש באהבה לכל החלוצים והחלוצות מקימי ירוחם, שידעו להחזיק מעמד בתנאים קשים ובגבורה המלאה בענווה.
 
את הפריחה והעוצמה של ירוחם אנו שואבים מכם.
 
מייזם בהובלתו של המורה אהוד עדני , תיעוד מורשת בהוקרה לותיקי ירוחם לציון 65 שנה לעיר. קישור לסרט קליפ ההוקרה לותיקי ירוחם – 65 שנה.
 
תמונה 1
 
רפי ביטון ותיק מתיישבי ירוחם מספר לתלמידי ביה"ס המאוחד על ראשית ההתיישבות בירוחם. רפי מספר: אני הגעתי לירוחם ממרוקו.האזור בו אתם יושבים , המופיע בסרטון, חלק זה היה כולו צריפים.
 
הביאו אותנו מחיפה עד לירוחם. חשבנו שאולי הנהג טעה בדרך והביאו אותנו לפה. נולדתי במרוקו בשנת 1938. אנשי הסוכנות הסתובבו בין בתי התושבים והציעו לנו לעלות לישראל. הגענו לחיפה ומשם במשאית לקחו אותנו לירוחם. הנסיעה במשאית נמשכה 7-8 שעות. למה העבירו אותנו בלילה? כדי שלא נראה מה יש בירוחם. לא רצינו לרדת מהמשאית. נציג הסוכנות נעלם. הביאו אותנו למדבר. היה חושך מצרים. לא רצינו לרדת מהאוטו. יחד איתנו הייתה גם משפחת אלקיים.
 
תמונה 2
 
בירוחם היה הכל מדבר, היו שם 10-12 שיכונים.
 
תמונה 3
 
נתנו לנו שיכון. שני חדרים ומטבח. חילקו בינינו כמה צריפים שהיו שם. (עכשיו נמצאת שם שכונת בנה ביתך. קמנו בבוקר, הכל מדבר מסביב. היה שם צריף שבו ישב ראש המועצה. הוא ישב שם במשרד שלו, בצריף עם פתיליה. הוא היה ראש המועצה מטעם מדינת ישראל. היו אז ביישוב אולי 15 משפחות בירוחם."

 .תלמידי כיתות ו לומדים ומתעדים סיפורי וותיקי ירוחם

תמונה 4

 
העשרה
הנכד, ניר אלקיים, מראיין את רפי ביטון ושומע את הסיפור על העלייה ממרוקו לישראל
תוכלו לקרוא את סיפורו המורחב של רפי ביטון על העלייה ממרוקו לירוחם.
 
קישור לסרט קליפ ההוקרה לותיקי ירוחם – 65 שנה. מאפה וסיפור יפה: ורד אלאלוף. תוכנות ואהבה גאולה אבוקרט.
 
ירוחם: "ירוחם היא מועצה מקומית במחוז הדרום בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1959. היישוב היהודי בירוחם החל בד' בשבט ה'תשי"א (1951), כאשר אמנון זעיר מקיבוץ גן שמואל הקים במקום מעברה לעולים מרומניה המכונה כפר ירוחם. כעבור שש שנים הצטרפו עולים ממרוקו, פרס והודו שיצרו יחד עם יוצאי רומניה יישוב מגוון". ויקיפדיה 
 
אהוד עדני, ביה"ס המאוחד, ירוחם
פורסם בתאריך 2 במרץ 2016, יוטיוב
 
תשע"ו

מילון

ירוחם
ירוחם היא מועצה מקומית במחוז הדרום בישראל. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1959. היישוב היהודי בירוחם החל בד' בשבט ה'תשי"א (1951), כאשר אמנון זעיר מקיבוץ גן שמואל הקים במקום מעברה לעולים מרומניה המכונה כפר ירוחם. כעבור שש שנים הצטרפו עולים ממרוקו, פרס והודו שיצרו יחד עם יוצאי רומניה יישוב מגוון.

ציטוטים

”מוקדש באהבה לכל החלוצים והחלוצות מקימי ירוחם, שידעו להחזיק מעמד בתנאים קשים ובגבורה“

”את הפריחה והעוצמה של ירוחם אנו שואבים מכם.“

הקשר הרב דורי