מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

50 שנה למשלחת החפירות במצדה

משתתפים נופר, גלי וסבתא רינה.
משלחת למצדה
חפירות במצדה בראשותו של פרופסור יגאל ידין

בשנת 1964 התגייסתי לצבא, שירתתי כפקידה בשלישות.
חפירות במצדה בראשותו של פרופסור יגאל ידין
באותה שנה התקיימו חפירות במצדה בראשותו של  פרופסור יגאל ידין. ביקשו מתנדבים מכל העולם וגם מהצבא ואני החלטתי להתנדב. בלי לדעת דבר על המשימה רק כדי  לצאת מהשגרה בשלישות.
 
שמרתי את הדפים שחולקו למתנדבים וכך כתוב בדף הראשון:
"אנו שמחים  לבואך אלינו להשתתף בעבודה חשובה ומעניינת זו של חשיפת עברה הנהדר והמפואר של מצדה, המצודה האחרונה במלחמת היהודים ברומאים. אנו מעריכים את המניעים שהביאוך לידי התנדבות זו ומקווים שתמצא עניין וספוק בעבודתך. הנהלת המשלחת מקווה כי תעריך את הקשיים הכרוכים בתנאי המקום ותבין שלצערה לא יכלה לספק לך את תנאי הנוחות אשר היה ברצונה לספק.  
 
מצדה
מצדה הוא מבצר עתיק במזרח מדבר יהודה, מעל ים המלח. שם בשנת 66 -73 לספירה התקיים המרד הגדול של היהודים ברומאים. הרומאים הקיפו את המצדה והטילו מצור על המורדים. כשלא היה להם סיכוי נגד הרומאים היהודים התאבדו על מנת שלא יפלו בידי הרומאים. ספור מצדה הפך לסמל של שאיפה לחופש.. 
 
יצאתי לשבועיים לעבוד בחפירות. באותם ימים מצדה הייתה מבודדת ולא היו כבישים סלולים בסביבה. גרנו באוהלים לרגליי המצדה. בחמש בבוקר הרמקולים העירו אותנו בקריאת  בוקר טוב למתנדבים. עלינו ברגל דרך הסוללה העלייה חיממה לנו את הגוף הקפוא. הקבוצה שלנו עבדה ברבות בית הכנסת, היינו צריכים  למלא סלים מבד בחול ואבנים, לסנן אותם ולחפש חרסים, מטבעות או כלים מאותה תקופה. כשהוצאנו את האבנים גילינו ריצפת פסיפס בבית הכנסת.
 
תמונה 1
 
בהר תמיד בבוקר מוקדם, הייתה נושבת רוח ואבק היה מכסה את השטח. באחד הבקרים כשאני סוחבת סל כבד של אבנים אדם עמד לי באמצע הדרך אני אומרת לו זוז אתה לא רואה שאתה מפריע לי לעבור הוא זז. אחר כך אמרו לי שאותו אדם היה יגאל ידין, מפקד המשלחת והיה לי מאד לא נעים.
 
תמונה 2 
 
בערב כשכולם ירדו לנוח לנו במסגרת הצבא היו תורנויות שמירה וניקיון של המאהל. עם כל הקושי נהנינו. היו לנו הווי והכרויות עם מתנדבים מכל המדינות, היו ערבי שירה וריקודים. היה לנו הווי מיוחד, צחקנו על עצמנו למשל אין מה לומר החיים נפלאים על ההר, אין צורך בקמין, העלייה להר מחממת את הגוף כתנור, מסז' לפנים בעזרת רוח מכל הכיוונים, לקה של חול לציפורניים ופודרה של אבק ללחיים, פיתוח שרירים בסחיבת האבנים. היינו מנותקים העולם החיצון. לא היה לנו טלפון והקשר היחיד עם המשפחה היה במכתבים.
 
תמונה 3
 
אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי גלי
 
תמונה 4
 
 
החלטתי לספר לה את ספור המצדה כי החודש 30.12.14 מלאו 50 שנה למשלחת ידין למצדה והיה כנס מיוחד עם סיורים והרצאות ואני מרגישה גאווה שלקחתי חלק בחפירות, היום אלפי אנשים מכל העולם באים לבקר במצדה.

מילון

מצודה
מבצר בנין חזק או מערכת בנינים חזקים שהוקמו כדי להתבצר.

ציטוטים

”אם אני לי מי לי.“

”החודש 30.12.14 מלאו 50 שנה למשלחת ידין למצדה“

הקשר הרב דורי