מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלוש עשרה דורות בארץ ישראל

נצר למשפחת לוינסון שהתיישבה בצפת (ויקיפדיה)
אמי נעמי ז"ל הייתה לוחמת באצ''ל
היסטוריה ממשפחת מלטינסקי/מאיר עד רביד/מנחם

שמי  יעל רביד, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי מיקה, יחד תעדנו את סיפורי.

נולדתי בשנת 1950 בימי הצנע ברחוב הרצל בתל אביב להורים ילידי הארץ. מצד אבי דור שלוש עשרה ומצד אמי דור שמיני. מצד אבי, אמו הייתה נצר למשפחת לוינסון שהתיישבה בצפת בשנת 1841. מצד אמי, אמא שלה נצר למשפחת יושע/מוטרו שהתיישבה בירושלים בשנת 1839.

סבי מצד אבי אהרון הכהן ברח מהפרעות ברוסיה הגיע לעיירה בשם מלטין שם מצא מסתור ושינה את שם משפחתו מכהן למלטינסקי. משם עלה לארץ הכיר את רוחמה לוינסון שמשפחתה שלטה על רוב הקרקעות בעין זיתים ובצפת. הם נישאו ונולדו להם ארבעה ילדים. בתחילת דרכו הבוגרת שירת אבי יעקוב ז"ל בצבא הבריטי ולאחר הקמת צה"ל שירת במשטרה הצבאית. אחר כך הפך לעצמאי ופתח חנות בשוק הכרמל ובשוק הסיטונאי.

אמי נעמי ז"ל נולדה בתל אביב בשנת 1930 למשפחה של מגורשי ספרד. סבי ישראל מאיר ז"ל עלה לארץ מסלוניקי בשנת 1925 וסבתי שרה יושע ז"ל נולדה בארץ. הם נישאו ונולדה להם בת אחת. אמי נעמי ז"ל הייתה לוחמת באצ"ל ואף ישבה בבית סוהר בלטרון כשנתפסה על ידי האנגלים.

אני זוכרת אותה כאשה לוחמת לכל אורך חייה. אמי מעולם לא קיללה איש,  כשהייתה מתעצבנת הקללה שהייתה שגורה בפיה הייתה: "שרק תהיה לי בריא" והמשפט שהיא אמרה לי תמיד "אם אין אני לי מי לי".

להורי נולדו שלושה ילדים: אני יעל, אברהם ומשה. אמי נפטרה ממחלת הסרטן בשנת 1992.

לאחר סיום הלימודים בבתי הספר (ביאליק ובלפור), עברתי ללמוד בסמינר הקיבוצים, שם סיימתי את לימודי במגמת "מורות גננות". תוך כדי לימודי בסמינר, הכרתי את בעלי יצחק, שאמו ואביו שרה וחיים שוורצאפל הם ניצולי שואה מפולין.

 

הזוית האישית

מ

מילון

אצ"ל
הארגון הצבאי הלאומי בארץ ישראל (בראשי תיבות: אצ"ל) היה ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים, בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת נגד התוקפנות הערבית של אותם ימים, בעיקר זו של מאורעות תרפ"ט. מרבית אנשיו היו צעירים מתנועת הנוער הרוויזיוניסטית בית"ר. מטעמי חשאיות לא נהגו לקרוא לארגון בשמו כי אם "ההגנה" או "המעמד". אנשי הארגון הצטרפו לצה"ל עם הקמתו.

ציטוטים

”"אם אין אני לי מי לי".“

הקשר הרב דורי