מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחה שכזאת – אהוד ועלמה גרוס

סבתה עלמה סבא אהוד ורומי.
סבא וסבתא שלי
אנחנו אישית וההיכרות בינינו

עלמה גרוס נולדה בשנת 1947 ביוגוסלביה שהיום נקראת קרואטיה.

בשנת 1949 כשהייתי בת שנתיים עליתי ארצה עם משפחתי הקטנה שכללה סבתא, אמא, וארבעה ילדים. אנחנו שלוש אחיות ובן אחד שבעצם הוא הבכור שהיה הבן של חברתה הטובה ביותר של סבתא והחברה בקשה לשמור עליו עד שהיא תחזור אך היא ואביו לא חזרו ולצערנו נספו בשואה.

ממי, אמא של סבתא עלמה

תמונה 1

גדלתי ולמדתי בירושלים עד גיל שמונה עשרה, התגייסתי לצבא ושם הכרתי את סבא אהוד. עם השחרור עברתי ללמוד בוינגייט ובאוניברסיטת תל אביב וסבא (אהוד) לעומת זאת, עבר ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. אך לימודיו נקטעו עם פרוץ מלחמת ששת הימים בה הוא הוחזר לצבא, ועם סיום לימודי החלטנו להינשא.

סבא, הגיע אליי בזכות שמי. הם היו שני בנים/אחים, אהוד וגלעד. כאשר סבתא שרה, אמא של אהוד, הייתה בהריון השלישי הם רצו שתהיה זו בת ולקרוא לה עלמה וכך הגיע סבא אהוד למפקדת חטיבה שבע וקטף את סבתא עלמה כשבביתו למעשה נולד לו עוד אח בשם עילם.

לימים עסקתי בהוראת חינוך גופני בבית ספר וכיום אני עוסקת ביוגה ובטאי צ'י וגם מלמדת.

סבא אהוד

סבא אהוד נולד בשנת 1946 לאמא שרה לבית הרשקוביץ ששורשיה בארץ מעמיקים עד לשנת 1748 עת אבותיה עלו לצפת מז'טומיר אשר הייתה בפולין והיום נמצאת באוקראינה.

מצפת עברו לירושלים עקב רדיפות של הערבים. אבי אימי, נחמן היה מחסידי הבעל שם-טוב. כשאימי נולדה, הם גרו ב "שערי חסד" וחיו כמשפחה יהודית אדוקה. אבי, יהושע, שידוע יותר בשם מתי, שכינוהו חבריו בזכות גאוניותו במתמטיקה- עלה עם הוריו טובה ושמואל גרוס מהעיירה איישישוק בפולין כאשר הם חשו סכנה מהמשטרה הפולנית. הסיבה: סבתא גיטל ניהלה בית מרזח וחוששה שתיתפס על ידי המשטרה הפולנית. עלייתם ארצה בשנת 1923 מנעה מהם למות בשואה.

משפחת סבתא שרה: שלישי מימין אביה נחמן, ורביעי מימין עם הזקן אבי המשפחה, יוסף

תמונה 2

גדלתי בירושלים. בשכונת ג'בליה ביפו ואת לימודי עשיתי ברמת-גן. אבא היה מהנדס ואמא מזכירה. בילדותי הורי קנו לי פסנתר ולמדתי לנגן עד לגיוסי לצבא. בגיל 14 הצטרפתי למועדון השחמט ברמת-גן וכבר לאחר שנתיים זכיתי באליפות העיר הודות ליסודות שהקנה לי סבא נחמן. בכיתה י"ב הייתי אלוף ישראל לנוער בשחמט ומאוחר יותר זכיתי בתואר אמן שחמט.

סבא מתי כילד עם הוריו גיטל ושמואל

תמונה 3

עם סיום לימודי התגייסתי לצבא.הייתי קצין שריון. בשנת 1965 לחמתי בקרב נגד הסורים שרצו להטות את מקורות הירדן ולמנוע זרימת מים לכנרת. ב-1967 השתתפתי כמפקד מחלקת טנקים בכיבוש רמת הגולן. ב-1968 חזרתי לשירות קבע כמפקד פלוגת טנקים במלחמת ההתשה בסיני. בשנת 1973, פרצה מלחמת יום כיפור ומצאתי עצמי מפקד על פלוגת טנקים שכונתה בקשר "אהבה". לחמנו בקרבות הקשים ב-"חווה הסינית" בסיני ואף חצינו את תעלת סואץ לצד המצרי ביבשת אפריקה. בעת המלחמה הקשה, סבתא עלמה הייתה בהריון עם שני, שנולדה מיד אחרי המלחמה. בעת הלחימה, הבנתי שהיעוד שלי הוא להיות קצין חינוך ראשי. המשכתי במסלול השריון לתפקיד מפקד חטיבה, ולאחר מכן נשלחנו לתאילנד לשירות של שלוש שנים, אני כנספח צבאי  והמשפחה – עלמה עם שלושת הילדים להנאה וללימודים בבית הספר האמריקאי. שבתי ארצה להגשים את יעודי ומוניתי לקצין חינוך ראשי.

עם שחרורי מילאתי מספר תפקידים ציבוריים בכירים וביניהם: מנכ"ל תאטרון ירושלים, שליחות בכירה במזרח הרחוק, ייסוד וניהול מכללת קספרוב לשחמט ולפיתוח חשיבה, ובו זמנית ניהול תזמורת האופרה. באותה עת, מינו אותי גם ליו"ר דירקטוריון ערוץ 10. עם סיום תפקידי אלה, ניהלתי את מיני ישראל, וכיום אני סבא, אבא ומתנדב בעמותות שונות.

רואה אני עצמי כבר-מזל. החיים האירו לי פנים והקמתי עם עלמה משפחה נפלאה

ההיכרות בין סבתא עלמה לסבא אהוד

אהוד: בשנת 1966 אהוד שירתתי כקצין צעיר ועלמה שירתה במפקדת חטיבה שבע אצל האלוף גורודיש. חבר משותף שלנו (גדי רפן) הכיר בינינו ואני נשביתי בקסמה של עלמה, חיזרתי אחריה והיא נענתה. לאחר 3 וחצי שנים של חברות, החלטנו להתחתן. בשנה הבאה (2019) ימלאו  50 שנה לנישואינו.

תמונה 4

הולדנו שלושה ילדים: את מתי בכורנו, את שני (אמא של רומי) ואת עידן הצעיר בחבורה. שלושת הילדים נשואים והם הביאו לנו שבעה נכדים.

הזוית האישית

עלמה גרוס: היה לי נפלא להעמיק בשיחה עם נכדתי על עברי ועל ההבנה והסקרנות שלה

אהוד גרוס: היה לי עונג רב לשחזר את חיי עם נכדתי הסקרנית, ששאלותיה רקמו את סיפורנו.

רומי זילברשטיין: שמחתי וגם התרגשתי לשמוע על עברם של סבי וסבתי ועל הווית חייהם.

מילון

להטות
הציב באופן לא זקוף או ישר, גרם לסטייה

ציטוטים

”רואה אני עצמי כבר-מזל. החיים האירו לי פנים והקמתי עם עלמה משפחה נפלאה♥“

הקשר הרב דורי