מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צעצוע של סיפור – Toy story

מיצג צעצוע של סיפור
סמל ארגון "ההגנה". ויקיפדיה
״צעצוע של סיפור" - ״Toy story"

סיפור משפחתי – אייל פרויד, Eyal Freud  מבית הספר הלל ברמת גן, מביא את סיפורו של סבו ברוך רזניק, במייצג:

״צעצוע של סיפור – Toy story"

במסגרת החקר שביצעתי במהלך הכנת עבודת השורשים, גיליתי את התרומה הרבה של סבא רבא שלי, ברוך רזניק, להקמת המדינה היהודית בארץ ישראל וליהודים באירופה. סבי ברוך פרויד עלה לארץ בשנות ה – 30, עבד במטע הבננות של הלורד מלצט במושבה במגדל ובכך עזר לחקלאות בארץ. לאחר הקמת המדינה עבד בסוכנות היהודית ונשלח לצרפת שם תרם רבות להעלאת יהודים לישראל.

הנושא שעליו בחרתי להכין את היצירה שלי הינו התרומה של סבא רבא שלי לארגון "ההגנה" בתקופת שלטון המנדט הבריטי בישראל, בטרם קום המדינה.

ההגנה

"ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל- 1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. "ההגנה" הוקמה ב-1920 על מנת לכונן הגנה כוללת ליישוב מפני התקפות ערביי הארץ. בתחילה עבר הארגון תחת בעלויות של מוסדות שונים, היה מצומצם בהיקפו, מפוזר בכמה כוחות מקומיים וחסר פיקוד מרכזי, סבל ממחסור בתקציב ומסכסוכים שונים. תפקוד הארגון במאורעות תרפ"ט החדירה להנהגת היישוב את הצורך החיוני בהגנה המאורגנת, ומתחילת שנות ה-30 הארגון החל לגדול ולהתפתח".  (ויקיפדיה)

בשנת 1947, עבד ברוך רזניק כמחסנאי במחסני המתכת של הצבא הבריטי (אשר יועדו לייצור נשק). הוא הבריח משם מתכת, ע"י התכתה ועיצובה מחדש בצורות של צעצועים לילדים (בניהם מטוס) כדי שלא ייתפס ע"י הבריטים. הוא מסר אותם לארגון "ההגנה", אשר ייצר ממנו כלי נשק.

אני הרגשתי גאווה על מעשיו של ברוך ותרומתו לעם היהודי ולהקמת המדינה ובעבודה זו אני חושף את סיפורו של ברוך.

תמונה 1
המטוס בעבודה הוא צבעוני, מכיוון שהצבעוניות מאפיינת את העשייה הרבה של ברוך למען העם היהודי, שכן הוא תרם במגוון תחומים (הסוכנות היהודית, חקלאות, הברחת המתכות לארגון "ההגנה") והוא גם מסמל את צעצועי הילדים שהשתמש בהם על מנת להעביר את המתכות לארגון "ההגנה"

תכנית סיפור משפחתי, בהובלת בית הספר הבינלאומי ע"ש קורת ללימודי העם היהודי בבית התפוצות, מזמינה את בני הנוער לחקור ולהציג את עבודת השורשים שלהם באמצעות התחרות "מוצגים מספרים", ע"ש מנואל הירש גרוסקופף. המגוון המדהים של המוצגים המספרים, שנוצרו כל אחד במרחב ייחודי, מוצגים כאן כחלק ממפגש אמיתי בין בני הנוער ומשפחותיהם.

Israel: 20,000 Children explore heritage in art exhibition, on i24NEWS

 סיפור משפחתי – My Family Story

הזוית האישית

אייל פרויד: אני הרגשתי גאווה על מעשיו של ברוך ותרומתו לעם היהודי ולהקמת המדינה ובעבודה זו אני חושף את סיפורו של ברוך.

מילון

ההגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה.

ציטוטים

”התרומה של סבא רבא שלי לארגון "ההגנה"“

הקשר הרב דורי