מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

״להיות ארץ ישראלי״

סבא מוטי והנכדה יובל בסיור בבית התפוצות
סבא מוטי בתחפושת אהובה במיוחד
להתפתח לעצמאות אישית ומשפחתית עם המדינה

נולדתי בשנת 1949, שנה אחרי הכרזת המדינה, במעברה, בשולי העיר פתח תקוה, הבכור במשפחה. אחותי, גבי, נולדה תשע שנים אחריי.

החיים במעברה היו קשים מאוד. הבתים היו בנויים מעץ (צריף). לא היו לנו מים זורמים וחשמל. השרותים היו מחוץ לצריף במרחק של 100 מטר ומשותפים לשאר הצריפים החורף היה קר מאוד ובקיץ היה חם מאוד. לא היו מים זורמים בבית, השירותים היו רחוקים מהבית וגם בהם לא זרמו המים. במרכז, בין הצריפים היה ברז גדול, ממנו לקחו מים בדליים או בכדים גדולים לשימוש ביתי. הכביסה נעשתה בימי רביעי מחוץ לצריף. את המים חיממו על פרימוסים (מעין כיריים שבערו על נפט). את הכבסים שמו במעין אמבט גדול שקראו לו "פיילה" ובתוכה היה קרש גדול ועליו גרדו את הבגדים.

במהלך ילדותי, הייתי רוב הזמן לבד בבית, בגלל שההורים שלי היו עסוקים בעבודות מזדמנות ולעתים אף בשתי משרות. הילדות היתה מאושרת ושמחה. שיחקנו בחוץ כל הזמן במשחקי חברה. היו לי המון חברים איתם אהבתי להעביר את זמני.  המשחקים שבהם שיחקתי היו: גולים מסוגים שונים והרבה סוגי משחק בהם. פורפרה מן משחק סביבון המסתובב מהר בעזרת חוט שמסובב סביבו ונזרק לרצפה. חבל קפיצה והמשחק שהכי אהבתי היה הנדס אפ (hands up) סוג של תופסת בו מתחבאים והראשון שמזהה את השני צועד הנדס אפ (ידיים למעלה). באם המרחק פחות משבעה צעדים הוא זוכה.

בגיל 11, עברנו לגור בבית רגיל בכפר גנים שליד פתח תקוה ואז שלחו אותי הורי למונטריאול שבקנדה. שם הייתי אצל סבתא שלי וסבא חורג. בחודשים הראשונים התקשורת בינינו הייתה מאוד קשה בגלל שלא ידעתי את השפה האנגלית והם לא ידעו עברית ולכן תקשרנו במעט הונגרית שידעתי מבית הורי. בכיתה ו' ובכיתה ז', הייתי תלמיד בבית ספר אנגלי שבו למדו גם צרפתית. בהיותי בקנדה הצטיינתי בשחייה והשתתפתי בתחרויות רבות. הייתי תלמיד טוב וממושמע ואהוד על הסביבה. לכל אורך השהייה שלי התגעגעתי מאוד לארץ. התקשרתי בטלפון אחת לחודש ומכתבים שלחתי מידי שבוע.

תמונה 1
באחת מתחרויות השחייה במונטריול

לאחר שנתיים וחצי, חזרתי לישראל ולמדתי בכיתה ח'. המשכתי ללמוד בבית ספר מקצועי, אלקטרוניקה. בזמן התיכון הייתי בצופים מדריך לילדים בני הגיל 10. לקראת סוף התיכון פגשתי את סבתא פיקי (פנינה).

התגייסתי לצבא בשנת 1968, כטכנאי אלקטרוניקה. שירתתי ביחידת בקרה בשארם אל שייך, במשך שנתיים. השירות היה חווייתי שם למדתי על העושר שיש בים סוף, דגים, קונכיות וכל מה שיש לים פראי להציע.

לקראת סוף השירות הצבאי שלי, נקראתי לקורס טייס אותו התחלתי בשנת 1970. הקורס היה קשה ומאתגר, שם הכרתי הרבה חברים ולמדתי לטוס. את הקורס סיימתי בשנת 1972. חלק מחבריי לקורס טייס, נהרגו במהלך המלחמות שחיכו לי בהמשך הדרך. לזכרם של חבריי הנופלים, אני נוהג ללכת בכל שנה להר הטייסים ולפגוש את בני משפחותיהם. השנה (2018), הצטרפה אליי נכדתי, יובל, למפגש השנתי בהר הטייסים,  רציתי להראות לה את הקשר המאוד חזק בין הזיכרון שלהם לבין שמחת העצמאות שלנו כמדינה.

במהלך חיי, שירתתי בטייסות שונות בחייל האוויר, דבר שגרר את המשפחה לגור בחצרים. מעבר למלחמות השונות בהם השתתפתי כטייס, השתתפתי גם במבצעים שונים, ביניהם מבצע משה ומבצע שלמה. במבצע שלמה (1990), הייתי מפקד טייסת הבואינג של חייל האוויר. הכנו מס' מטוסים למבצע וטסנו במספר סבבים לאדיס אבבה. בכל מטוס לקחנו מאות רבות של עולים מאתיופיה. אני בצעתי שתי טיסות והתרגשתי מאוד להיות שותף למהלך ההיסטורי של הבאת העולים לארץ ישראל.

תמונה 2

 

הטסתי גם את ראשי הממשלה ליעדים שונים בעולם. הייתי מפקדם של שתי טייסות, תקופות נהדרות ומשמעותיות בחיי. סיימתי שרותי כראש מחלקת קצינים של חייל האוויר, משם עברתי לחברת אל על. בחברת אל על טסתי 23 שנה על כל סוגי המטוסים בהנאה רבה. זו היתה הזדמנות לראות את העולם וליהנות ממנעמיו.

התחתנתי בגיל צעיר ובני הבכור עמית נולד לאחר מלחמת יום הכיפורים, גיל (אבא של יובל) נולד כעבור שנתיים ושלוש שנים אחריו נולדה שלי. כיום המשפחה התרחבה ויש לי 10 נכדים. יובלי היא החמישית.

תמונה 3
עם פנינה ביום חתונתנו

 

מזה שנתיים אני בפנסיה. מעביר את הזמן ב״אימון אישי״. אני עוזר לאנשים להגיע ולהשיג את מטרתם. מטייל הרבה ומקשיב להרצאות בתחומי עניין שונים. וכמובן מבלה זמן רב ככל שניתן עם המשפחה.

הזוית האישית

סבא מוטי: התכנית תרמה לי המון והעמיקה את הקשר וצמצמה את פער השנים ביני לבין נכדתי יובל. היא העניקה לי הזדמנות ישירה לחבר את ההיסטוריה של המשפחה שלי לעתיד הנצפה ליובל והיא אפשרה להתנתק מהשגרה הרגילה ולהיות יחד, אני ויובל וזה היה נהדר.

הנכדה יובל: הקשר ביני לבין סבא התחזק מאוד ותרם לי בכך שלמדתי עליו דברים חדשים ומעניינים שלא ידעתי קודם. הכרתי את ההיסטוריה של המשפחה והיא נתנה לי הזדמנות להבין מה עבר על סבא לאורך השנים ואיך שהעולם השתנה מאז. אני אוהבת את סבא ושמחה על ההזדמנות שהיתה לי להיות חלק בתכנית חשובה זו.

מילון

"פורפירה"
סוג סביבון שכדי לסובב אותו מושכים בחוט או מצליפים בשוט

ציטוטים

”במבצע שלמה (1990) הייתי מפקד טייסת הבואינג של חייל האוויר“

”הכנו מס' מטוסים למבצע וטסנו במספר סבבים לאדיס אבבה. “

הקשר הרב דורי