מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

'תשואות ראשונות' של סבא שמואל

אני עם סבא וסבתא
סבא שמואל וסבתא סוזן ביום חתונתם
סיפורם של סבא שמואל וסבתא סוזן ואיך ניצח סבא ביחד עם אחותו בתחרות שירה ברדיו

סבא וסבתא שלי מצד אבי הם סבא שמואל וסבתא סוזן. הם נולדו בלונדון, סבא בשנת 1947 וסבתא בשנת 1951. הוריהם הגיעו ללונדון כפליטים מגרמניה ומבלגיה בשנים 1939 ו- 1940. לסבא שמואל אחות בשם שולה, והיא מבוגרת ממנו בשנה וחצי.

סבא שמואל התחנך בבית ספר "אביגדור" ולאחר מכן "חשמונאים" בלונדון והוא נהנה ללמוד גאוגרפיה, אומנות ומוזיקה. סבא שמואל ודודה שולה אוהבים מוזיקה מאד. הם ירשו זאת מאמם, רחל. כמו כן, הסבא רבא שלהם היה בעל תפילה ידוע בבודפשט. הם שרים ביחד כבר מילדות. כשהוא היה ילד, סבא שמואל היה שר במקהלה של בית הכנסת "עדת ישראל" בלונדון, וגם אהב לנגן במפוחית. סבא לא רק אהב לשיר אלא אף לנגן. אחרי בר המצווה שלו, הוא לימד את עצמו לנגן בשלל כלים, בין היתר בגיטרה ובאקורדיון.

כשדודה שולה הייתה בת 18 היא עלתה לבדה ארצה, והתגוררה בקיבוץ עין צורים. בשנת 1966 סבא שמואל הגיע אף הוא לארץ והתנדב לעבוד בעין צורים למשך שישה חדשים. כעת, כששניהם בקיבוץ, חזרו סבא שמואל ושולה לשיר יחדיו. בשעות הערב, לאחר העבודה במשק סבא ושולה שרו ונגנו, והחברים הצעירים היו מתאספים בחדר שלהם לשמוע אותם. כשהייתה חתונה בקיבוץ או כל אירוע אחר עם מוזיקה, הם תמיד הופיעו ושרו ביחד בליווי הגיטרה של סבא.

בשנת 1966 לא הייתה טלוויזיה בארץ, רק רדיו, והייתה תכנית ברדיו כל כמה שבועות בשם "תשואות ראשונות". היא הייתה דומה לתכנית הטלוויזיה "כוכב נולד" של היום. בתחילת שנת 1967 הנהלת הקיבוץ החליטה לנסות להכניס אותם לתכנית. הם היו צריכים לבוא למבחן קבלה (audition) והתקבלו להופיע בתכנית של פברואר 1967 באולם של 'בית המורה' בתל אביב.

הם שרו 2 שירים באנגלית ובסוף מנגינה חדשה שסבא הלחין לשיר "יש לי גן" של חיים נחמן ביאליק. הם זכו למחיאות כפיים סוערות. לשמיעת השיר לחצו כאן.

מאלבום התמונות המשפחתי

תמונה 1

עיתון מעריב 1967 ״תשואות – לתשואות״: "נדמה לנו – וזאת מבלי לגרוע מכישרונותיהם של המשתתפים השונים במשדר – כי ״גנבו את ההצגה״ האח והאחות מקיבוץ עין-צורים. שמה– שולמית (קוראים לה: שולי), שמו– שמואל (קוראים לו: שום) הרולד, הוא והיא באו מאנגליה. היא – לישיבת קבע. הוא – לביקור קצר, שנתמשך לחמישה חודשים ויותר. שניהם דוברי עברית– בלי שעברו אולפן. שירתם היא בעיקר בלשון האנגלית. אך כיבדו את ״בימת הכשרונות״ גם בשיר עברי. שמואל הרולד כתב את הלחן לשירו של חיים נחמן ביאליק ״יש לי גן״. בהומור שובבני סיפר על מלאכת ההלחנה שלו. שאלוהו: 'למה כתבת לחן לשיר זה, אשר כבר הולחן ומושר בפי כל?' השיב בפשטות: "לא ידעתי שיש לזה מנגינה״. שירת האח והאחות – תרבותית וערבה לאוזן. התשואות הממושכות שכיבדו אותם – היו בהחלט במקומן."

אח"כ סבי הלחין מנגינה לשיר בשם ״עץ האקליפטוס״ ששולי נתן (ששרה ירושלים של זהב) הקליטה ושומעים אותו מדי פעם ברדיו. לשמיעת השיר לחצו כאן. ציטוט מתוך ידיעות אחרונות: ״תקליטים חדשים״: "אחד השירים היפים ביותר בתקליט זה הוא ״אקליפטוס״ שנכתב על ידי שמואל הרולד, לפי מילים של רחל. האם יחזיר את שולי למצעדי הפזמונים….?"

לאחר מכן שולה התפרסמה לכמה שנים כזמרת, ובשנת 1973 אחרי מלחמת יום הכיפורים, סבא שמואל ודודה שולה שרו ביחד בבית החולים הדסה בכדי לשמח את החיילים הפצועים שנמצאו שם. המראות לא היו פשוטים והחיילים מילאו כל מקום פנוי במסדרונות. שולה אף הוטסה לשיר בחזית בעיר סואץ שבמצרים.

תמונה 2

סבא שמואל וסבתא סוזן עלו ארצה בשנת 1983 כשאבא שלי היה בן 12 והתגוררו ברעננה. הם גרים היום ברעננה, קרוב אלינו ואנחנו מתראים הרבה. כיף לי מאוד לפגוש אותם ולהיות איתם!

הזוית האישית

הנכדה הילה: היה לי כיף לשמוע את הסיפורים של סבא וסבתא. למדתי עליהם הרבה – ואני מרגישה גאווה.

מילון

תשואות ראשונות
תשואות ראשונות הייתה תוכנית רדיו ששודרה ב"קול ישראל" משנת 1965 ועד 1980, בעריכתו ובהפקתו של יוסף (פפו) אריה. מטרת התוכנית הייתה גילוי כישרונות צעירים בתחום השירה, והיא הייתה הגרסה הרדיופונית המוקדמת של כוכב נולד. התוכנית אפשרה לזמרים אלמונים להופיע בשידור חי בפני קהל בליווי תזמורת ועיבודים מקצועיים. את התוכנית ערכו והפיקו יוסף "פפו" אריה ועפרה סמואל, שאף הנחתה את התוכנית מראשיתה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”נדמה לנו כי ״גנבו את ההצגה״ האח והאחות מקיבוץ עין-צורים “

הקשר הרב דורי