מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרופת סבתא לסבא יעקב

יעקוב זריהן והנכד עידן
תרופות סבתא
תרופת סבתא - בזכות סבתא שלי רגלי ניצלה

תרופת סבתא – בזכות סבתא שלי רגלי ניצלה

אני יעקב זריהן,  סבא של עידן. משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי בטירת הכרמל, יחד עם נכדי עידן. במפגשי התכנית ספרתי לעידן על משפחתנו, על ילדותי במרוקו בעיר טנג'יר. בחרנו להעלות סיפור מיוחד בנושא "תרופת סבתא", במקרה שלי בזכות סבתא שלי רגלי ניצלה.

כך היה האירוע: כשהייתי בן חמש הייתי אצל סבתא שלי ויצאתי לחצר לשחק עם כל הילדים. במהלך המשחק נפלתי על הברך. לא שמתי לב שהייתה שם זכוכית שחדרה לברך שלי. כשראיתי את הדם נבהלתי מאוד. גם אמי נבהלה ואמרה שצריך ללכת לבית החולים. סבתי, ששמעה אותה צועקת, אמרה לה במרוקאית: "תביאי אותו אליי!".
 
סבתא לא איבדה את העשתונות, תוך שניות אחדות הוציאה את הזכוכית מהברך, לקחה  תבלין כמון, עטפה וחבשה את הברך עם תבלין הכמון יחד עם בצל ופרוסה של תפוחי אדמה. את כל התערובת הזאת קשרה סביב הברך עם בד. אחרי שלושה ימים לא היה זכר לנפילה. זה נקרא תרופת סבתא.

סיפרתי לגננת, ששמה היה חיה, שרגלי מאוד נפוחה. אחרי יומיים שלושה הרגל פשוט הבריאה לחלוטין. חיה הגננת הייתה שמחה ואני מאוד התרגשתי.

העשרה

תרופות סבתא: "תרופת סבתא היא כינוי מקובל לרפואה עממית, בה ניתן טיפול על פי מסורת מבלי שהטיפול נבחן באמות מידה מדעיות ורפואיות, ולעתים אף נשללה ההשפעה הרפואית של הטיפול בבדיקות על-פי אמות מידה אלו. פעמים רבות תרופת סבתא היא מזון שמיוחסת לו השפעה חיובית, אך הן כוללות גם חומרים למריחה על הגוף וסוגי טיפול נוספים.

מקור השם הוא היותן לכאורה של תרופות הסבתא מסורות העוברות מאם לבתה. תרופות סבתא מסוימות זכו לאישוש מדעי מסוים‏, מובן שתרופות סבתא לא עברו ניסוי קליני לשם אישורן, אך יש המשתמשים בהן. רבות מתרופות הסבתא עוסקות בהשפעה חיובית שיש למיני מזון מסוימים על בעיות מסוימות, ולכן כשלעצמן אין בהן נזק. תרופות סבתא אחרות עשויות להיות חסרות תועלת, ואף מסוכנות – בייחוד בכמות גדולה ובשילוב עם תרופות מרשם. הזהירות מחייבת שלא להסתפק בתרופות סבתא במקרים שבהם יש סכנה בריאותית, אלא להיעזר ברופא.

תשע"ה

מילון

תרופות סבתא
תרופת סבתא היא כינוי מקובל לרפואה עממית, בה ניתן טיפול על פי מסורת מבלי שהטיפול נבחן באמות מידה מדעיות ורפואיות, ולעתים אף נשללה ההשפעה הרפואית של הטיפול בבדיקות על-פי אמות מידה אלו. פעמים רבות תרופת סבתא היא מזון שמיוחסת לו השפעה חיובית, אך הן כוללות גם חומרים למריחה על הגוף וסוגי טיפול נוספים. מקור השם הוא היותן לכאורה של תרופות הסבתא מסורות העוברות מאם לבתה. תרופות סבתא מסוימות זכו לאישוש מדעי מסוים‏, מובן שתרופות סבתא לא עברו ניסוי קליני לשם אישורן, אך יש המשתמשים בהן. רבות מתרופות הסבתא עוסקות בהשפעה חיובית שיש למיני מזון מסוימים על בעיות מסוימות, ולכן כשלעצמן אין בהן נזק.

ציטוטים

”סבתא חבשה את הברך עם תבלין הכמון יחד עם בצל ופרוסה של תפוחי אדמה“

הקשר הרב דורי