מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרומת דם מיוחדת במלחמת ששת הימים

סבתא רחלי ועומר
סבתא רחלי בת 17
תרמתי דם למרות גילי הצעיר

אני מספרת סיפור שהתרחש בתקופת מלחמת ששת הימים

אז הייתי בת 17 ולמדתי בסמינר למורות הדתי בבית הכרם. בבית ספרנו התאכסנו החיילים שנלחמו בירושלים. בחוץ היו אנשים שהכריזו בכרוז ובקשו מהאנשים לבוא דחוף למגן דוד אדום לתרום דם. היו הרבה חיילים פצועים שהיו זקוקים למנות דם.

אומנם הייתי רק בגיל 17 והיה אסור לי לתרום דם בגיל זה. אך החלטתי לעשות מעשה נועז ולהגיד שאני כבר בת 18. חברתי מדלן ואני נסענו לתרום דם במגן דוד שהיה ברוממה, בזמן הנסיעה שמענו פגזים שנופלים לידנו. כשירדנו מהאוטובוס נפל פגז לידנו והוא פצע חייל שעמד בדיוק שם. אנחנו השארנו את החייל שותת דם וברחנו מהמקום לכיוון מגן דוד אדום. ברחנו כי פחדנו שגם עלינו ייפול פגז.

שהגענו היו המון אנשים שבאו לתרום דם, אחד עזר לשני להתאושש כולם עודדו את כולם כשהיגיע תורנו תרמנו דם וחזרנו במהירות לסמינר כשאנחנו רועדות מפחד. המדריכה שאלה אותי איפה הייתי ואני ישר התעלפתי.

עד היום אני לא יודעת למה התעלפתי? האם זה היה מפחד הפגזים שנורו מסביב, בגלל חולשה אחרי שתרמתי דם או בגלל שפחדתי מהמדריכה. אני חושבת שעשיתי מעשה מאוד יפה ובוגר לגילי.

עומר: סבא וסבתא שלי

תמונה 1
?

הזוית האישית

סבתא רחלי מספרת לעומר סיפור מתקופת מלחמת ששת הימים.

מילון

מגן דוד אדום
מגן דוד אדום (בראשי תיבות: מד"א), הוא ארגון ההצלה הלאומי של ישראל. הארגון בנוי על-פי הדגם של ארגוני הצלב האדום והסהר האדום, והוא מספק שירותי עזרה ראשונה, פינוי נפגעים באמצעות אמבולנסים, שירותי הדם של ישראל, הדרכת עזרה ראשונה ורפואת חירום ופעילות הומניטרית בישראל וברחבי העולם. חיוג 101 מכל טלפון ינתב את השיחה למוקד מד"א לצורך קבלת קריאת חירום.

תרומת דם
לתרום דם לאנשים שחסר להם דם. כמו פצועים.

ציטוטים

”לפעמים צריך לשקר על מנת לעשות מעשה טוב“

הקשר הרב דורי