מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרומת אל-על למאמץ המלחמתי

יובל וסבא עמוס
סבא עמוס ועיטור אות המופת
רוצה להיות בארץ בזמן המלחמה

בשנת 1967 עבדתי כדיילת אוויר בחברת אל-על. הימים היו ימי טרום המלחמה ואיש לא ידע האם תפרוץ המלחמה ואם כן, מתי.  המתח היה רב, חיילים רבים ואנשי מילואים גויסו וכולם היו בהמתנה מתוחה .בחברת אל-על המשכנו לטוס ואפילו נוספו טיסות מכיוון שאנשים רבים חששו ובקשו לעזוב את הארץ.
 
באחד הימים שלפני המלחמה, טסנו לפרנקפורט שבגרמניה כשהמטוס מלא בנוסעים. להפתעתנו, כאשר היינו אמורים לטוס חזרה ארצה הסתבר לנו, שלא ניקח הפעם נוסעים, אלא מסכות גז להגנה על תושבי ישראל מפני התקפה של האויבים. ממשלת גרמניה עזרה למדינתנו ע"י תרומת מסכות הגז. עובדי החברה הוציאו את כל המושבים מהמטוס ומילאו אותו עד אפס מקום במסכות הגז. קרוב לשעת החזרה ארצה הודיע הקברניט לצוות הדיילים והדיילות שאנו נשארים בגרמניה מכיוון שמשקל המטוס הוא במקסימום האפשרי. ידענו שבכל רגע אמורה לפרוץ המלחמה ובשום אופן לא הסכמנו להישאר בגרמניה בזמן המלחמה, ובפרט שלא ידענו כמה זמן אנו עלולים להיתקע שם.
בסופו של דבר, לאחר שקילה נוספת של המטוס ובגלל התעקשותנו לשוב הביתה, עלינו לטיסה וחזרנו לישראל.  היו כמה רגעי מתח עד לסיום ההמראה בגלל כובד משקלו של המטוס, אבל הכל הסתיים בשלום. וכך עברנו את מלחמת ששת הימים יחד עם כל עם ישראל והיינו שותפים לשמחת הניצחון המפואר על כל אויבינו.
 
2016

מילון

אות המופת
אות לציון לשבח

ציטוטים

”אם תרצו אין זו אגדה“

הקשר הרב דורי