מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא חיה נולדה בתרשיחא

סבתא שלי ואני, בחגיגות 70 למדינה
סבתא שלי עם ההורים שלה
ילדות שנות ה- 50

"שמי חיה ויצמן, אני סבתא של תומר ומשתתפת עמה בתכנית הקשר הרב דורי וסיפרתי לתומר את סיפורי. נולדתי בנובמבר 1952, להורי מבית משפחת ברקוביץ,. נולדתי במעברה בתרשיחא בצריף מפח".

מעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא – (ויקיפדיה)

תמונה 1

שלט תחנת המשטרה המנדטורית עם חתימת אמן הקרמיקה הארמני דוד אוהנסיאן

תומר מביאה את סיפורה של סבתא חיה ויצמן

כשסבתא הייתה בת שנה, היא עברה עם הוריה לחיפה לוואדי ניסנאס, שם הם גרו בדירה עם מטבח, סלון, מקלחת ושירותים משותפים לעוד משפחות.

בתקופה זו, החיים בארץ היו קשים והיתה הקצבה של אוכל לפי מספר הנפשות במשפחה. לא היה מקרר, היו קונים קרח כדי לשמור על האוכל וכדי לחמם את הבית, היה איש שהיה עובר ברחוב וצועק "נפט, נפט". לא היה טלפון, אינטרנט, מכוניות ולא היה חדר לכל ילד.

בגיל 5, עברה סבתא לדירה בחיפה ללא שותפים. הוריה של סבתא עבדו קשה מאוד לפרנסת המשפחה. אבא של סבתא עבד קשה כימאי ולא היה הרבה בבית. אבל למרות הקושי לא היה חסר לה כלום וכשאח של סבתא נולד, פתחו לסבתא קופת חיסכון "דן חסכן".

סבתא מספרת שהייתה לה ילדות יפה עם הרבה חברים. הם שיחקו בעיקר בחוץ והרבה, כי אז לא הייתה טלוויזיה, רק בסוף שנות ה- 60 לסבתא הייתה טלוויזיה ראשונה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

דן חסכן
דן חסכן היא תוכנית חיסכון פופולרית שבנק הפועלים יזם ופיתח במהלך שנות ה-60 של המאה ה-20, במטרה לעודד ילדי ישראל לחסוך כסף.

מעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא
מעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא (בערבית: معالوت ترشيحا) היא עיר במחוז הצפון בישראל, קילומטרים ספורים מגבול ישראל-לבנון, 20 קילומטרים מזרחית לנהריה, 20 קילומטרים מערבית לצפת, 15 קילומטרים צפונית לכרמיאל. העיר שוכנת בגליל העליון בגובה של כ-600 מטרים מעל פני הים. מעלות-תרשיחא הוכרזה כעיר בשנת 1995. ראש העירייה הנוכחי הוא שלמה בוחבוט, המכהן כראש המועצה מאז שנת 1976.

ציטוטים

”וכשאח של סבתא נולד, פתחו לסבתא קופת חיסכון "דן חסכן"“

הקשר הרב דורי