מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופת הילדות של פנינה כהן ברחובות

טקס סיום תכנית הקשר הרב דורי
משתתפי התכנית בטקס הסיום
ילדותה של פנינה כהן

שמי פנינה כהן, נולדתי בשנת 1954 בעיר רחובות, גרתי באזור מלא פרדסים. למדתי בבית ספר עממי שמונה שנתי עד כתה ח'. עשינו מבחן סקר שמיין אותנו לתיכון, המשכתי ללמוד בתיכון דתי תדע. בכל העיר היו שני תיכונים אחד דתי ואחד חילוני.

ילדות ברחובות

את שעות הפנאי העברתי במשחקים בחוץ בטבע, בחצר בשדות. ליד הבית היה שדה חרציות ועצי תות שהיינו מבלים שם רבות, הכנו שרשרות מפרחים ושיחקנו במשחקים שונים. טיפסנו על עצים, מעלי הכותרת של הפרחים עשינו לנו צפורניים ולק. הילדות שעברה עלי הייתה שונה מהילדות של נכדיי, ללא טלפונים טלוויזיות ובלי מחשבים גם רדיו לא היה לכל אחד. בביתי היה רדיו ענק בגודל של חצי שולחן! היינו מקשיבים לתסכיתים בהמשכים. המצאנו את רב המשחקים ששחקנו בחוץ ממעט מאוד דברים שהיו לנו. לדוגמא הכנו קביים משתי קופסאות שימורים עשינו בהם חורים עם פטיש ומסמר והשחלנו לתוכם חבל ארוך עשינו שני קשרים ומשכנו את החבלים. היינו הולכים עם הקביים ועושים תחרויות ריצה. היינו עושים שרשרות מפרחים של חרציות ענקיות בגובה שלנו ושמים על הצוואר. היינו תולשים את עלי הכותרת של הפרחים ומדביקים על הציפורניים, מעצי האורן גם עשינו שרשרות כמעט כל המשחקים ששחקנו היה מהטבע מן המעט שהיה לנו.

תנועת בני עקיבא

בתקופה שהלכתי לתנועת בני עקיבא, הייתה רק תנועת נוער אחת. בילינו שם גם המון שעות נהננו מכל מה שעשינו. סיידנו את קירות הסניף (גם היום עושים את זה), יצאנו למחנות בחורשות והקמנו לבד אוהלים משמיכות וישנו שם בתוך שקי שינה על האדמה בלי להתפנק. התאורה שהייתה מפנסים עם נפט קראו להם לוקסים. המקרר היה עשוי מבור באדמה עליו היו עלים, שקים ובלוקים של קרח ועל זה שמנו את המוצרים שהיו צריכים קירור. היה איש שהיה עובר בעגלה ומצלצל בפעמון ואנשים באו ולקחו גושים של קרח שמכר. מתחנו חבלים בין שני עצים ועל זה תלינו דברים.

חוויות מבית הספר

בבית ספר הייתה מסעדה שהתלמידים היו מכינים לבד את האוכל יחד עם המורה שהייתה אחראית על המסעדה. הייתה תורנות בין התלמידים כל יום היה מישהו אחר לומד לבשל ומכין את האוכל לכל התלמידים של הבית ספר. אכלו כל יום את האוכל שבישלו הילדים שהיו בתורנות באותו יום. התלמידים, חלקם ערכו את השולחנות, חלקם שטפו את הכלים (כי לא היה מדיח כלים) חלקם היו מלצרים והגישו לתלמידים כל מה שהיה חסר על השולחן. האוכל היה טעים לא היו יותר מדי דרישות לדברים כי לא היה מבחר כמו היום. הילדים היו בריאים לא היו יותר מדי מאכלים עם צבעי מאכל, הפירות והירקות לא היו מרוססים הכל היה יותר טבעי מהיום.

הזוית האישית

בתאריך 6.5.18 התקיים אירוע סיום עירוני משותף לכל בתי הספר המפעילים את תוכנית הקשר הרב דורי, במרכז מורשת יהדות תימן. כל בית ספר הציג את הפעילות היחודיות שלו. בית ספר "מעלות משולם" ערך השנה טקס יום הזיכרון לשואה שהתקיים בשיתוף קבוצת משתתפי תכנית הקשר הרב דורי. הקבוצה עלתה לבמה ושרה שיר מתוך הטקס.

קבוצת משתתפי ביה"ס מעלות משולם בטקס הסיום העירוני  6.5.18

תמונה 1

מילון

לוקס
מנורה על נפט.

תסכית
תַּסְכִּית היא תוכנית רדיו שבה מוגש סיפור או חלק מעלילה שלמה באמצעים קוליים. משתתפים בו קריינים וטכנאי אולפן המגישים את הסיפור שעבר עיבוד מתאים להאזנה. תסכיתים היו חלק פופולרי מתרבות הבידור של המאה ה-20, והיוו מרכיב חשוב בלוח השידורים של כל תחנת רדיו בעולם. ויקיפדיה

ציטוטים

”הילדות שעברה עלי הייתה שונה מהילדות של נכדי“

הקשר הרב דורי