מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופת הילדות כתקופה מהנה

אני והנכד אופק
אני בצד שמאל
עברתי את תקופת הילדות במעברת שער-מנשה

שמי, ישראל בן יונה ואסתר. השם שלי ניתן לי על שם הסבא (אבא של אמא )שם משפחתי זלצמן והוא שם המשפחה המקורי שלי. אחרים נוהגים לכנות אותי בשם חיבה "שרוליק" ובשם נוסף "מרדכי".
אני נולדתי בפולין בעיר בשם ג'רזונוב שהייתה עיר גרמנית בשם "רייכנבך" שנכבשה במלחמת העולם השנייה מידי הגרמנים. נולדתי בתאריך 16 באוגוסט 1946 ולציון וחגיגת יום ההולדת אני מזמין מידיי שנה את הילדים והנכדים לארוחה במסעדה. אנחנו שני אחים ואני הבכור. מאחר ואבא שלי, שהיה אדם חולה ניפטר בגיל מאוד צעיר בן 49 בלבד, אמא נאלצה לצאת לעבוד ומצאה עבודה  במטבח של בית החולים במעברת עין שמר, שם גם גרנו. בשנת 1960 עברנו לגור בחדרה.
 
אני עזרתי לה בכל מיני דברים טכניים בבית וכן עזרתי לה בדברים משרדיים מאחר ולמדתי בבית ספר למסחר ופקידות. אחי ששמו, יעקב (צעיר ממני ב – 9 שנים) למד טכנאי רנטגן ועובד במכון מור כטכנאי c.t.
 
אני הילד הקטן ומשפחתי

 
אני הילד הקטן ומשפחתי
עליתי לארץ בגיל ארבע וחצי ושיכנו אותנו במעברת עין-שמר, לימים "שער-מנשה" ושם עברתי את תקופת הילדות. גרנו במבנה שנישאר מהצבא הבריטי. בחדר אחד  ישנו ובישלנו והשירותים היו בחוץ משותפים לעוד דיירים. להתרחץ התרחצנו בגיגית כאשר את המים הבאנו בדלי מברז מרכזי בחצר. אני יכול לסכם את תקופת הילדות במעברה כתקופה די מהנה מבחינה חברתית. שיחקנו הרבה משחקי חברה כגון "סימני-דרך", "5 אבנים", "הקפות וקלע", "מחלק" וכמובן "כדור-רגל". מאחר ובבית לא היה מקום לשחק, אף על פי שמבחינה כלכלית זו הייתה תקופת צנע קשה מאוד במדינה, בבית לא היה אף פעם חסר אוכל. לגן ילדים לא הלכתי ואני לא יודע אם היה בכלל גן ילדים במעברה. לבית הספר שהיה במעברה הלכתי עד כיתה ה' כאשר מספר הילדים הולך ופוחת מאחר והמשפחות עזבו ופוזרו בכל רחבי הארץ. בכיתה ו' למדתי בבית הספר בכרכור ובכיתה ז' למדתי בבית ספר במושב שדה-יצחק. בכיתה ח' למדתי בבית ספר "תחכמוני" בחדרה מאחר ועברנו לגור בחדרה.
אני זוכר, את תקופת הילדות כתקופה מהנה והיא חרוטה בזיכרוני עד היום.
תשע"ו

מילון

תקופת צנע
תקופת הצנע הוא כינויו של העשור הראשון למדינת ישראל, בו יושמה תוכנית הצנע. תוכנית זו נהגתה ב 1949 בנסיון להתמודד עם המוני העולים מצד אחד (אוכלוסיית המדינה הוכפלה בין השנים 1949-1951) ודלות המשאבים (=כסף) של המדינה הצעירה, מצד שני.

ציטוטים

”שיחקנו הרבה משחקי חברה כמו -סימני-דרך, 5 אבנים ,הקפות וקלע ,מחלק וכמובן כדור-רגל.“

הקשר הרב דורי