מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופות משמעותיות בחיי סבא ד"ר יוסי מורגנשטיין

סבא לומד רפואה ביאשי אחרי המלחמה - ויקיפדיה
סבא עולה לארץ תחילה לקיבוץ נגבה - ויקיפדיה
שלוש תקופות בחיי

שמי תמר מורגנשטרן השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי ותעדתי את סיפורו של סבי יוסי מורגנשטיין. סבא יוסי נולד טרנסניסטריה בשנת 1941 ברומניה ועלה לישראל בשנת 1964. תעדנו את סיפורו בשלוש תקופות חייו.

סבא יוסי ניצול שואה

תקופה ראשונה – סבא נולד בגטו במחנה טרנסניסטריה בשנת 1941בזמן מלחמת העולם השנייה.

במחנה שבטרנסניסטריה סבא יוסי שהה עד גיל 4.  הוא נולד בגיל שבעה חודשים במקום תשעה חודשים, מוקדם מהרגיל בתנאים לא נעימים וללא רופאים. במקום גרו היהודים שרוכזו שם בתנאים מחפירים ללא כל אמצעים שדרושים לבני אדם, למשל: מים, שירותים, מגורים, מזון ועוד… לכן הרבה מהיהודים נהרגו ונפטרו בדרך המחנות. סבא מספר: "אני חליתי בחיידק בבטן (טיפוס הבטן) רק בנס נשארתי בחיים. בני משפחתי סבלו ממחלות, מרעב, צימאון, חוסר ביגוד ועוד… היו לי שלושה אחים ואחות גדולים ואח קטן שנולד לאחר המלחמה. בעזרת הצלב האדום (ארגון שעזר לפליטים יהודים), הועברו שלושת אחיי הגדולים מחוץ למחנה לארץ ישראל.

תקופה שניה  – סיום מלחמת העולם השנייה, השחרור מהגטו והחזרת הפליטים מהמחנה לרומניה.

שחרור מהגטו והחזרה לרומניה

סבא מספר: "בסיום מלחמת העולם השנייה בשנת 1945, הועברה המשפחה לאזור ברומניה שנקרא יאשי. בתקופה זו היה חוסר באוכל במקום בגלל שלא צמחו פירות וירקות משום שלא ירד גשם הרבה מאוד זמן לכן אכלנו רק מאכל רומני בשם ממליגה. לאחר כשנתיים נסענו לצפון רומניה במטרה לעבור את הגבול לאוסטריה על מנת להגיע באיזה שהיא דרך לישראל, אך המדריך שהיה אמור להעביר אותנו ניתפס לכן נשארנו והתיישבנו באזור בתקווה שנוכל להגיע לארץ.

עברתי ברית מילה בגיל שבע מאחר שבמחנה שהיינו תחת הכיבוש לא איפשרו לעשות ברית מילה. התחלתי את לימודי ברומניה ועברתי לאט לאט את כל השלבים של לימודים מבית ספר עממי עד ללימודים באוניברסיטה שם למדתי רפואה ואיך להיות וטרינר.

המשכנו כל הזמן והגשנו בקשות לאפשר למשפחתי לעלות לארץ ישראל ולהתאחד עם אחיי הגדולים שהיו בארץ עוד לפניי. עלי לציין שלא היה לנו שום קשר עם האחים פה בארץ תקופה ארוכה וגם חשבנו שהם טבעו בים בזמן שעברו בהפלגה מרומניה לטורקיה. (הייתה אנייה בשם שטרומה שאכן טבעה במעבר).

רק לאחר כ-10 שנים בערך בשנת 1955 בעזרת השגריר של ישראל ברומניה הצליחו לאתר את האחים שלי בארץ וכך נוצר הקשר איתם.

העלייה לישראל והשתלבות בארץ

תקופה שלישית עלייה לארץ בשנת 1964 וההשתלבות בארץ ישראל.

לאחר הרבה מאמצים ופניות חוזרות ונשנות לשלטונות רומניה קיבלנו סוף סוף את הפספורט לעלות לארץ בשנת 1964. בחודש אפריל של שנת 1964 קיבלו אותנו אנשי הסוכנות היהודית ושלחו אותנו לירושלים לקבלת הדירה.

בערב פסח של שנה זו נפגשתי בפעם הראשונה עם שלושת אחיי הגדולים שעזבו אותי בגיל 4 והיה "שישו ושימחו". לאחר כחצי שנה נשלחתי ללמוד עברית בקיבוץ נגבה לתקופה של שישה חודשים (חצי יום עבדתי בקיבוץ ובחצי יום השני למדתי).

התגיסתי לצבא בשנת 1965 לשירות מלא למרות שלא הייתי חייב לעשות שירות של שלוש שנים בגלל הגיל שלי (הייתי בן 23), שירתתי בחיל הרפואה. מאחר והשתלבתי בשירות הצבאי בצורה טובה ואהבתי את השירות נשארתי באופן קבוע בצבא – צבא קבע.

במסגרת הצבא עברתי לימודים בנושא איכות הסביבה, עברתי קורס קצינים והתקדמתי לתפקיד אחראי על נושא איכות הסביבה בצה"ל (בריאות הצבא) בדרגת סגן אלוף. השתחררתי מהשירות הצבאי בשנת 1987  היום אני גימלאי צה"ל".

הזוית האישית

תמר מורגנשטרן השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומיאה את תיעוד סיפורו של סבא יוסי מורגנשטיין.

תמונה מפעילות שלנו בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר

תמונה 1

מילון

יאשי
יאשי היא העיר הרביעית בגודלה ברומניה, והמטרופולין השני בגודלו ברומניה, בירת מחוז יאשי הנמצא באזור ההיסטורי של מולדובה. העיר הייתה בירת נסיכות מולדובה בשנים 1564–1859, אחת משתי הבירות של הנסיכויות הרומניות המאוחדות בשנים 1859 - 1862 ובירתה החלופית של רומניה בעת הכיבוש הגרמני של בוקרשט במלחמת העולם הראשונה.

נגבה
נֶגְבָּה הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי השומר הצעיר באזור מישור החוף הדרומי ליד הערים קריית מלאכי, קריית גת ואשקלון השייך למועצה אזורית יואב. שטח הקיבוץ כ-12,000 דונם. מקור שמו של הקיבוץ הוא בבראשית, י"ג, י"ד: "וה' אָמַר אֶל-אַבְרָם שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, מִן-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-אַתָּה שָׁם, צָפֹנָה וָנֶגְבָּה, וָקֵדְמָה וָיָמָּה".

ציטוטים

”סבא בדרגת סגן אלוף היה האחראי על נושא איכות הסביבה בצה"ל “

הקשר הרב דורי